پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
الفضلی

به مناسبت اولین سالگرد درگذشت آیت الله شیخ عبدالهادی فضلی از علمای برجسته عربستان، نشستی علمی با محوریت اندیشه و سیره علمی ایشان از سوی انجمن چشم انداز فرهنگی "احساء" عربستان در این شهر برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از رسانه های شیعی عربستان، در این نشست شیخ محمد العباد و دکتر محمد الخرس و مهندس فؤاد الفضلی و دکتر عادل الحسین و شیخ علی العساکر و شماری از روحانیون و اندیشمندان و اهالی فرهنگ منطقه شرکت داشتند و دبیر جلسه نیز استاد عیسی الربیح از اعضای انجمن بود.

در این نشست علمی، تالیفات علامه فضلی و آثار نوشته شده درباره ایشان با هدف آشنایی با ارزش علمی و روش ایشان در نوشتن، به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

* علامه فضلی موسوعه ای جامع در زمینه های مختلف علمی بود

شیخ محمد العباد از روحانیون و فضلای عربستانی در این نشست گفت: علامه فضلی موسوعه ای جامع در زمینه های مختلف علمی بود و همین ویژگی دیگران را بر آن میداشت که ایشان را به عنوان یک شخصیت استثنایی بشناسند و در زندگی خود به ایشان اقتدا کنند.

وی تاکید کرد که علامه فضلی افق علمی گسترده ای داشت و توانست به بسیاری از حقایق علمی رشته های مختلفی همچون لغت و شعر و ادب و تاریخ و قرآن کریم و اصول و فقه و مسایل مختلف اجتماعی دست بیابد.

شیخ العباد افزود: عینیت گرایی و روان بودن در مسایل فکری و علمی، یکی دیگر از ویژگی های علامه فضلی در کتب و بحث های ایشان بود که از این طریق می توانست پس از مقایسه نظریات مختلف به نتیجه مورد نظر خود برسد و این ویژگی همان است که باعث میشد تالیفات ایشان با سایر دیدگاه ها و نظریات وی متناسب و هماهنگ باشد.

* یک شخصیت بین المللی با نگاه جهانی

وی در ادامه با اشاره به جهانی بودن اندیشه دکتر فضلی، این ویژگی را متاثر از عوامل مختلفی دانست؛ چرا که ایشان علاوه بر برتری علمی یک فقیه و استاد دانشگاه بود و بر بسیاری از بحث های دانشگاهی اشراف داشت و علاوه بر اینها یک دانشمند اهل فرهنگ بود که طالبان علم و دانش در جهان اسلام، آمال خود را در ایشان می یافتند.

دکتر محمد الخرس هم در سخنان خود در این نشست درباره تفکر استراتژیک علامه فضلی ضمن اشاره به عمق معرفت علامه فضلی گفت: این معرفت به روشنی در عملکرد ایشان در طول سالیان طولانی مشهود است و همین ویژگی بود که باعث جذب افراد موفق و برجسته به سمت ایشان میشد.

وی افزود: علامه فضلی ابعاد شخصیتی گوناگونی دارد که توانست با این جامعیت خود روش جدیدی در تفکر و معرفت ایجاد کند که این روش در تالیفات و نوشته ها و سخنرانی های ایشان متبلور میباشد.

* موفقیت یکی از ویژگی های همیشگی علامه فضلی بود

این اندیشمند عربستانی گفت: موفقیت یکی از ویژگی های همیشگی علامه فضلی از همان آغاز حیات علمی ایشان بود و ایشان را میتوان از پیشگامان سرایت موفقیت به دیگران دانست که در طول عمر خود توانست این کار را به خوبی انجام دهد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: توانایی جمع کردن و همسو ساختن انرژی ها نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که ما در ارزیابی هر شخصیت موفق به آن توجه میکنیم و در اثر این توانایی است که آن شخصیت به صورت هماهنگ و زیبا حرکت میکند و این همان حالتی است که شخص استراتژیک در روش خود به آن تکیه میکند و علامه فضلی نیز توانست انرژی های ذهنی و فکری و مالی و زمان خود و روابط گسترده خود را در راستای تحقق دیدگاه خود میان حوزه و دانشگاه هماهنگ سازد.

* فرزند علامه فضلی: تمام آثار علمی مرتبط با پدرم جمع آوری می شود

مهندس فؤاد الفضلی فرزند مرحوم علامه فضلی نیز با اشاره به تشکیل کمیته جمع و نشر آثار و تالیفات علمی علامه فضلی در سال 2006 گفت: این کمیته با نظارت و اشراف مرحوم علامه ایجاد شد و تمام آثاری را که به علامه دکتر فضلی مربوط باشد جمع آوری میکند و در کنار آن به چاپ مجدد و کتابت مجموعه آثار و بحث های ایشان میپردازد.

پس از آن دکتر سید عادل الحسین در سخنان خود از نوآوری و ممتاز بودن علامه فضلی اظهار شگفتی کرد و گفت: من از طریق همنشینی با علامه در شهر جده و الدمام و خواندن تالیفات ابشان به این ویژگی ایشان پی بردم به گونه ای که این ویژگی را میتوان از ویژگی های بارز علامه دانست.

در پایان نشست نیز شیخ علی العساکر ضمن تجلیل از جایگاه تربیتی دکتر فضلی و حضور فکری گسترده ایشان در زمینه های مختلف، گفت: شخصیت علامه جنبه های گوناگونی دارد که شمردن و بررسی تمام آنها در واژه ها نمی گنجد. وی همچنین از دکتر فضلی به خاطر برجای گذاشتن این میراث مکتوب تجلیل کرد.

* علامه فضلی که بود؟

یادآور می شود آیت‌الله فضلی متولد سال 1935 میلادی ـ 1314 هـ.ش در شهر «بصره» عراق و یکی از اندیشمندان عربستانی ساکن شهر «دمام» بود. اولین استاد «علامه فضلی»، پدرش آیت‌الله میرزا «محسن الفضلی» از علمای بصره بود؛ شیخ عبدالهادی در سنین کودکی قرآن کریم را حفظ کرد و از همان زمان تحصیل علوم دینی را آغاز نمود. صرف، نحو، منطق و بلاغت را نزد پدرش آموخت و سپس در سال 1368 هجری قمری در حالی که تنها 14 سال سن داشت، برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد.

وی سال‌ها در درس خارج اساتیدی همچون حضرت آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی، آیت الله شیخ محمد طاهر آل‌راضی، آیت‌الله شیخ محمدرضا مظفر، آیت‌الله سید محمدتقی حکیم و آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر شرکت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را همزمان در دانشگاه بغداد پی گرفت.

«علامه فضلی» به قدری طلبه‌ای کوشا بوده که در سن 20 سالگی، «آغا بزرگ طهرانی» صاحب کتاب «الذریعه» در سال 1374 قمری، او را مورد تحسین قرار داده و وی را جوانی با کمالات زیاد معرفی کرده است. شیخ عبدالهادی الفضلی تألیفات و آثاری نیز از خود برجای گذاشته است. او بیش از ده لغت نامه و یا دایره المعارف را به طور کامل ویراش کرده است.

مرحوم علامه فضلی شخصیتی متجدد بود که در عین نواندیشی از فقه جواهری متأثر بوده و با در پیش گرفتن سیره امام خمینی(ره)، شهید مطهری و شهید صدر تلاش کرد تا بین حوزه های علمیه و دانشگاه ها ارتباط ایجاد کند.

علامه فضلی در زمان تحصیل در عراق با اندیشه‌های ماتریالیستی به مبارزه پرداخت و از مؤسسین «حزب الدعوة الاسلامیة» در این کشور بود و در شرق عربستان نیز منشأ تأثیرات فراوان بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha