یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
55

هم اندیشی دبیران مناطق پنج گانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با حضور معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش 5 استان، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هم اندیشی دبیران مناطق پنجگانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کشور، پیش از ظهر امروز با حضور معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان های فارس، گیلان، اصفهان، سمنان و آذربایجان شرقی به نمایندگی از دیگر استان ها، در سالن جلسات ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، در قم برگزار شد.

شرکت کنندگان در این هم اندیشی نقش حوزه های علمیه را در اجرای برنامه های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به ویژه در بخش های نرم افزاری، آموزشی، تهیه محتوای کتب درسی، آموزش نیروهای انسانی و ....، تعیین کننده و تاثیرگذار خواندند.

دبیران مناطق پنج گانه همچنین به بررسی پیش نویس آیین نامه جدید کمیته های همکاری استان، منطقه و ناحیه پرداخته و نظرات خود را برای تصحیح و تکمیل این آیین نامه ارائه کردند.

در پیش نویس این آیین نامه موادی همچون اعضای کمیته همکاری استان، وظایف کمیته استان، شرح وظایف دبیر کمیته استان، وظایف کمیته منطقه و شرح وظایف دبیر کمیته منطقه آمده است.

دبیران مناطق پنج گانه ستاد همکاری ها در حاشیه این نشست، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بیان دیدگاه های خود پیرامون ضرورت تعامل نزدیک حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد تاثیرگذار در جامعه و همچنین نقش روحانیون در تقویت فرهنگ دینی دانش آموزان پرداختند.

*تقدیر از اقدامات ستاد همکاری ها

نظری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس و دبیر منطقه جنوب غربی کشور ستاد همکاری ها متشکل از استان های فارس، خوزستان، بوشهر، کهکلویه و بویراحمد، ایلام و لرستان گفت: یکی از مطالبات نظام جمهوری اسلامی ایران، استفاده از متخصصان امر در موضوع پرورش دانش آموزان بود که به دلیل وجود برخی مشکلات پس از انقلاب اسلامی ایران، کمتر به آن پرداخته شد، اما خوشبختانه از سال 1386 ستاد همکاری ها راه اندازی و تا امروز دستاوردهای خوبی داشته است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای حضور روحانیون در مدارس استان فارس، افزود: یکی از برنامه هایی که آموزش و پرورش با حضور روحانیون در سطح دانش آموزان انجام داد، برگزاری اعتکاف 2 هزار نفره در شیراز بود، به طوری که روحانیت به عنوان حامی و ناظر در این برنامه حضور فعال داشته و خروجی مناسبی از آن داشته ایم.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: حضور روحانیون در مدارس به عنوان مشاور دینی نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

نظری خاطرنشان کرد: مدارس تیزهوشان، مدارس شبانه روزی و مدارس عمومی از دیگر مدارسی است که روحانیون در آن حضور پیدا کرده و برنامه های خود را اجرایی می کنند.

* موفقیت روحانیون در مدارس

خانم زکی پور، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان و دبیر منطقه یک کشوری متشکل از استان های مازندران، البرز، تهران، قم، قزوین، گیلان و شهرستان های تهران نیز استفاده از ظرفیت های حوزه برای تعمیق فعالیت های دینی دانش آموزان را بسیار مثمرثمر خواند و گفت: در نظرسنجی که انجام دادیم، درصد موفقیت روحانیون در مدارس بسیار بالا بوده و استقبال بسیار خوبی از این برنامه ها صورت پذیرفته است.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان با بیان این مطلب که در 43 مدرسه این استان، روحانی تمام وقت داریم، ابراز داشت: اکثر مدارس ما تحت پوشش برنامه های پاره وقت روحانیون بوده و از این عزیزان در گفتمان های دینی، نشست های سیاسی و بصیرتی و مناسبت ها استفاده می کنیم.

زکی پور یادآور شد: با مرکز مدیریت حوزه علمیه استان گیلان تعاملات سازنده و خوبی داشته و به گواه مدیر حوزه علمیه استان، استقبال خوبی از سوی دانش آموزان برای ورود به حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید داشته ایم که به برکت حضور روحانیون در مدارس بوده است.

*نقش روحانیت در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

پورحسین، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان و دبیرمنطقه 5 کشوری متشکل از استان های یزد، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال بختیاری و کرمان، تشکیل ستاد همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش را یکی از اقدامات خوب دانست و بیان داشت: در برنامه های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نقش حوزه های علمیه تعیین کننده بوده و در بخش نرم افزاری، آموزشی، تهیه محتوای کتب درسی، آموزش نیروهای انسانی و .... تأثیرگذار می باشند.

وی به دستاوردهای حضور روحانیون در مدارس اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های دینی، سیاسی، گفتمان دینی، آموزش نیروی انسانی، اعزام مبلغ و ..... از جمله برنامه های ما در استان اصفهان بوده و اخیرا یک دوره آموزش ضمن خدمت برای مربیان پرورشی و مشاورین مدارس با حضور روحانیون برگزار شده که خروجی مناسبی داشته است.

*ضرورت تربیت روحانیون توانمند

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: حوزه های علمیه باید در تربیت روحانیون ویژه مدارس ورود پیدا کرده و نیروهای متخصص به مدارس اعزام نمایند.

پورحسین با بیان اینکه 5500 واحد آموزشی در این استان مشغول به فعالیت هستند، یادآور شد: در 2800 مدرسه روحانیون حضور داشته و 1000 مدرسه نیز مشاور فرهنگی داریم و متأسفانه نزدیک به 1600 مدرسه از حضور روحانی و مشاور فرهنگی محروم می باشند.

*برکات راه اندازی ستاد همکاری ها

شریفی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان و دبیرمنطقه 2 کشوری متشکل از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و سمنان نیز در سخنانی، راه اندازی ستاد همکاری ها را نعمتی برای آموزش و پرورش شمرد و گفت: این نعمت برای حوزه معاونت پژورشی و فرهنگی بسیار ارزشمند بوده و نهادینه کردن آموزه های دینی و تعمیق باورهای مذهبی در پرتو اجرای برنامه های تربیتی از مهم ترین اهداف این ستاد می باشد.

وی با تأکید بر این که به دنبال اجرای برنامه ها در مدارس و با حضور جامعه هدف هستیم، ابراز داشت: از اولویت های اصلی ما در این فرآیند، برگزاری پررنگ نماز جماعات در مدارس است؛ چراکه بر این باوریم که نماز محور تمام فعالیت ها بوده و اعتقاد داریم که اگر نماز جماعت به درستی در مدارس برگزار شود، ضمن هدایت فرآیند تربیتی، از بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری خواهد شد.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان با بیان این که سال گذشته در 53 مدرسه روحانی و مشاور تمام وقت داشته ایم، افزود: در 427 آموزشگاه نماز جماعت برگزار شده و در سال تحصیلی جدید تصمیم داریم افزایش قابل توجهی را داشته باشیم.

شریفی خاطرنشان کرد: اولویت در سال تحصیلی جدید حضور روحانیون در مدارس ابتدایی است تا بتوانیم دانش آموزان را از پایه با تربیت اسلامی آشنا کنیم.

*ضرورت حضور مشاورین مذهبی در مدارس

طاهر علمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و دبیر استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان،کرمانشاه و همدان نیز با اشاره به این که مقام معظم رهبری امسال را با نام فرهنگ مزین کرده و این نام می تواند نقشه راه جامعی برای تربیت دانش آموزان باشد، ابراز داشت: همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و حوزه های علمیه می تواند باعث اعتلای سطح فکری، اجتماعی، دینی و مذهبی دانش آموزان شده و مقابله ای با اهداف شوم دشمنان جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی با تأکید بر این که حضور مشاور مذهبی در مدارس بسیار مورد نیاز می باشد، خاطرنشان ساخت: حضور این عزیزان در تقویت بنیه دینی و فرهنگی دانش آموزان مؤثر بوده و خانواده ها نیز از این اتفاق بسیار خرسند و خشنود هستند.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که 470 مدرسه در سال گذشته تحت پوشش برنامه های روحانیون بوده اند، گفت: متأسفانه در بسیاری از مدارس روحانی نداشته و با کمبود مواجه هستیم.

علمی در پایان بیان داشت: امسال استقبال مناسبی برای ورود به حوزه های علمیه در سطح دانش آموزان داشته ایم و این به برکت حضور روحانیون در سطح مدارس و تأثیرپذیری آنان می باشد.

*بازدید از خبرگزاری حوزه

برپایه این گزارش، دبیران مناطق پنج گانه ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در پایان این هم اندیشی، از خبرگزاری حوزه بازدید کرده و در نشستی با مدیرعامل و مسئولان این خبرگزاری، خواستار تعامل خبری و انتشار اخبار مناطق پنج گانه و کمیته های استانی ستاد همکاری ها از طریق رسانه رسمی حوزه شدند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha