پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
فرخ فال

مدیر حوزه علمیه استان قم از تصویب سازمان نفرات مدارس علمیه کشور خبر داد و گفت: این طرح در شورای معاونین حوزه بررسی و به شورای عالی ارائه شد که به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، امروز در نشست معاونان و مسئولان پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم با تقدیر از اقدامات صورت گرفته طی دوسال فعالیت معاونت پژوهش، اظهار داشت: این معاونت فعالیت های خوبی را با همدلی، همفکری و تلاش های خستگی ناپذیر داشته است و قابل افتخار است که امروز می توانیم تاکید کنیم که پژوهش جایگاه خود را در محافل آموزشی و تحصیلی حوزه علمیه قم پیدا کرده و مدارس به جایگاهی که باید حرکت صحیح و مثمرثمر داشته باشند، رسیده اند.

وی با بیان این که اعتقاد داریم محصل همان گونه که باید اهتمام به مباحث آموزشی داشته باشد، باید به مسائل پژوهشی و تهذیب نیز اهمیت دهد، تصریح کرد: نباید آموزش ما تمام ساعات و اوقات یک محصل را به گونه ای به خود اختصاص دهد که فرصتی برای فکر کردن و پژوهش و محاسبه نفس نداشته باشد.

آموزش بدون پژوهش و تهذیب فایده ای ندارد

مدیر حوزه علمیه استان قم با تاکید بر این که اگر تمام اوقات طلبه به آموزش بدون پژوهش و تهذیب اختصاص یابد، جفا به مدارس و محافل علمی حوزه های علمیه است، ابراز داشت: آموزش بدون پژوهش و تهذیب فاقد ماهیت آموزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به این که با وجود مشکلات و تنگناهای مالی، اهتمام خوبی به مسئله پژوهش در حوزه علمیه قم شده است، گفت: دو سال پیش طرح سازمان نفرات و تشکیلات واحدهای آموزشی، مدارس سطح یک و مراکز تخصصی در شورای معاونین تدوین و به شورای عالی حوزه ارائه شد. در این طرح هیچ کدام از مباحث غیر از موضوع لزوم فعالیت یک فرد به عنوان رابط یا معاون پژوهش ساعات جلسه شورای عالی را به خود اختصاص نداد و توانستیم این طرح را برای مدارس علمیه به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به مطرح شدن سازمان نفرات بر اساس نقش موثر دو عنصر در شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: به لطف حق تعالی و با مدیریت آیت الله حسینی بوشهری، طرح تشکیل سازمان نفرات در مدارس علمیه قم و سراسر کشور در شورای معاونین نیز مورد بررسی قرار گرفت که به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شد که روز گذشته به تصویب رسید.

ساختار جدید مدارس

مدیر حوزه علمیه استان قم تصریح کرد: به زودی ساختار جدید مدارس علمیه که مشتمل بر جایگاه معاونت پژوهش می باشد، ابلاغ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با تاکید بر این که ضرورت های حوزه باید سنجیده شود، گفت: ضرورت برگزاری برنامه های آموزشی برای اساتید از سال گذشته آغاز شد و در بخش پژوهش نیز باید برنامه هایی در سال تحصیلی جاری گنجانده شود.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور همچنین افزود: در صورتی که مدارس علمیه در بخش سخت افزار پژوهش با مشکلاتی مواجه شدند با هماهنگی مرکز فناوری برطرف خواهد شد.

ظرفیت پژوهش درحوزه بسیار زیاد است

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با تاکید بر اینکه ظرفیت پژوهش درحوزه بسیار زیاد است و افتخار حوزه این است که از علمای سلف پژوهش های گران قدری باقی مانده است، اظهار داشت: انگیزه طلاب برای پژوهش باید بیشتر شود و اگر حلاوت پژوهش برای طلاب مشخص شود،دیگر آن را رها نمی کند و باید این حلاوت و جاذبه را ایجاد کرد.

تجهیز کتابخانه های مدارس

وی از تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه ابراز تقدیر کرد و گفت: کتاب خانه ها باید آنقدر جاذبه داشته باشند که طلاب هیچ وقتی برای خروج از کتابخانه ها نداشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان قم همچنین بر ضرورت برنامه ریزی برای تجهیز سیستم های آموزش مجازی و یارانه و سایت های پژوهشی در مدارس تاکید و ابراز امیدواری کرد: طلاب با لذت و با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به علوم پایه و کلیدی، مهارت های لازم دروس خود را بگذرانند و بتوانند از فیض نعمت پژوهش در کنار آموزش بهره ببرند.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha