دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه / آیت الله احمد بهشتی گفت: پيام قربان تا غدير اين است كه تا از قربان‌گاه منيّت خويش نگذري، به اوج معرفت و جاودانگي نخواهي رسيد.

آیت الله احمد بهشتی، عضو خبرگان رهبری در گفتگو با خبرگزاری حوزه در شیراز، با تبریک دهه امامت، به جایگاه غدیر در اسلام اشاره و با در نظر قرار دادن ارتباط عید قربان و غدیر اظهارداشت: اگر هوای نفس در مِنی قربانی نشود، در غدیرخم تسلیم حق شدن مشکل است ، حضرت ابراهیم(ع) با ذبح اسماعیل مسلمانان را بیمه کرد که به جای فرزندانشان، گوسفند قربانی کنند و حضرت محمد صلی الله علیه و آله بشریت را بیمه کرد که به جای پیروی از ناحق از حق که همان امام علی(ع) است، تبعیت کنند و این چنین از پیوند قربان با غدیر، دین کامل شد.

وی گفت: مبدأ همه‌ي تحولات، انسان و شخصيت انسان است و تا خود را نساخته‌ايم و متحول نكرده‌ايم، انتظار تحول در ديگر ابعاد جامعه، از جمله در علوم انساني، توهمي بيش نخواهد بود.

آیت الله بهشتی با تاکید براینکه، پيام قربان تا غدير اين است كه بدترين انحطاط و بزرگ‌ترين ستم بر خود، جامعه و مردم، عوام‌زدگي و عوام‌فريبي می باشد، افزود: باید دقت کنیم كه نكند ديگران در عمل به آموزه‌هاي اسلام و تشيّع بر ما مدعيان پيشي گرفته و از آن سو تناقض در گفتار و رفتار، ما را به تظاهري رياكارانه بكشاند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: هيچ جامعه‌اي به درجه‌ي بندگي و عبوديت خدا نمي‌رسد مگر آن‌كه گوينده و شنونده در فضايي آرام و آزاد و منطقي، زمينه‌ي نظري و عملي را براي شنيدن و سنجش سخن‌ها و در نهايت، گزينش بهترين‌ها فراهم آورند.

آیت الله بهشتی در ادامه سخنان خود با تاکید بر الگو گیری از سیره علوی، خاطر نشان کرد: حق‌الناس و شخصيت و كرامت انسان را نمي‌توان و نبايد به هيچ بهانه‌اي ناديده انگاشت و رفتار علي(ع) مي‌گويد كه اگر در گوشه‌اي از اين سرزمين، قطره‌ي اشكي به زمين ريزد يا آهي از سينه‌اي بر آسمان رود، بايد ترسيد و بر خود لرزيد كه آن‌چه اثر مي‌كند ناله‌ي مظلوم بي‌پناه است نه توپ و تانك و ناو و هواپيماي دشمن.

وی بیان کرد: امروز ما مدعيان تشيّع به‌شدت و بيش از هر زمان ديگر نيازمند اصلاح و بازنگري و آسيب‌شناسي در گفتار و رفتار خويش هستيم.

به گفته آیت الله بهشتی،  هر جايگاه و قدرتي هرچند به‌ظاهر مستحكم، پيوندي ژرف با آرماني خدايي و مدارايي انساني و گفتاري انديشمندانه و رفتاري مهربانانه و خردمندانه نداشته باشد، دوام و استمراري نخواهد يافت و ديري نخواهد پاييد كه زوال خواهد يافت و صاحب خود را به‌صورت به زمين خواهد كوفت و مايه‌ي پند و عبرت ديگران خواهد ساخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha