دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
باطنی

حوزه/ روزانه بیش از هزار و 300 حلقه درس در حوزه علمیه اصفهان تشکیل می شود/ نخستین مدرسه علمیه در اصفهان با نام "مدرسه علاءالدین کاکویه" ساخته شد که محل تدریس ابوعلی سینا نیز بود.

حجت الاسلام والمسلمین عليرضا باطنی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان با بیان این که حوزه علمیه کهن و باسابقه اصفهان در طول حیات خود خدمات فراوان و بیشماری را به جهان اسلام و عالم تشیع عرضه کرده است، اظهار کرد: تقریبا سابقه حوزه علمیه اصفهان به قرن چهارم بر می گردد.

*مدرسه محل تدریس ابوعلی سینا

وی با بیان این که تا قرن چهارم، آموزش علوم اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در مساجد صورت می گرفت، افزود: از قرن 4 که مراکز آموزشی از مساجد جدا شد، نخستین مدرسه علمیه در اصفهان با نام "مدرسه علاءالدین کاکویه" ساخته شد که محل تدریس ابوعلی سینا نیز بود.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که حوزه علمیه اصفهان در طول تاریخ تا امروز، دوره های مختلفی را سپری کرده است، افزود: حوزه اصفهان مکاتب ویژه ای دارد، مکتب فقهی، مکتب فلسفی، مکتب تفسیری، مکتب ادبی و سایر مکاتبی که در این حوزه فاخر شکل گرفته و برجستگانی در آن به عالم اسلام تحویل شده اند، بنابراین می توان گفت "حوزه اصفهان در طول تاریخ همواره مرکز علم و فقه و فقاهت و تبیین معارف دین بوده است".

وی با بیان این که امروز حوزه علمیه اصفهان با زعامت آیت الله العظمی مظاهری و مدیریت آیت الله طباطبائی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان، در حال فعالیت است، ادامه داد: امروزه این حوزه در یک ساختار و سازمانی تعریف شده است و معاونت های گوناگونی دارد که هر یک مسئولیت و مأموریت خود را بر عهده دارند.

*15 هزار طلبه برادر

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اعلام این که بیش از 40 واحد آموزشی در استان برای برادران فعال می باشد، بیان کرد: به همین میزان در استان مدارس علمیه خواهران نیز در حال فعالیت داریم.

وی ادامه داد: در بخش برادران حدود 15 هزار نفر طلبه و روحانی داریم که حدود 6 هزار نفر از آن ها، در قم مشغول به تحصیل یا تدریس در سطوح مختلف هستند.

*تحصیل 9 هزار بانوی طلبه

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که در بخش خواهران نیز 9 هزار  طلبه در حال حاضر مشغول تحصیل هستند و فارغ التحصیلان آن که حدود 3 هزار نفر هستند مدارج سطح 2 را دریافت کرده اند، عنوان کرد: خوشبختانه شعبه ای از جامعة المصطفی در اصفهان فعال است که طبق گزارشی که امروز در اختیار داریم 600 طلبه و روحانی غیر ایرانی اعم از برادر و خواهر از بیش از 40 کشور در آن مشغول تحصیل می باشند که حکایت از عظمت حوزه اصفهان دارد.

*تشکیل روزانه بیش از 1300 حلقه درس

وی با اعلام این که روزانه بیش از هزار و 300 حلقه درس در حوزه علمیه اصفهان تشکیل می شود و طلاب در پایه های دهگانه ای که در حوزه برای مدارج تحصیلی تعریف شده است، مشغول به تحصیل هستند، ابراز کرد: علمای معاصر ما عهده دار دروس خارج هستند و روزانه نزدیک به 40 حلقه درس خارج در استان تشکیل می شود و فضلای حوزه نیز از جلسات دروس خارج این بزرگان استفاده می کنند.

*ارائه رشته های تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با بیان این که در گذشته حوزه علمیه اصفهان مهد علوم اسلامی و معارف شیعی بوده و تلاش ما بر این است که گام به گام با اعتلای حوزه علمیه به دوران عظمت و شکوه حوزه نزدیک شویم، افزود: حوزه علمیه اصفهان از مراکز فعال حوزوی برخوردار است که یکی از آنها، مرکز تخصصی حوزه می باشد که در آن رشته های مختلف به صورت تخصصی آموزش داده می شود و به نوعی مرکز آموزش عالی در حوزه نیز تلقی می شود.

*تولید نرم افزار وآموزش زبان های خارجی

وی با اشاره به این که مرکز رایانه حوزه اصفهان نیز در تولید نرم افزارهای دینی رتبه های کشور را کسب کرده است و جایگاه خوبی در این زمینه دارد، اظهار کرد: دفتر تبلیغات شعبه اصفهان نیز فعالیت های ارزنده ای را در طول دوران فعالیت خود داشته و بخش زبان این دفتر، زبان های زنده دنیا را به فضلا و علمای حوزه علمیه آموزش می دهد و عده ای از طلاب و روحانیون که در این مرکز زبان آموزش زبان انگلیسی، فرانسه، عربی، چینی و سایر زبان های زنده دنیا را فرا گرفته اند و امروز در کشور های مختلف مشغول تبلیغ هستند.

*تربیت مبلغ به زبان چینی

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در مورد زبان چینی نخستین مرکزی که در حوزه علمیه این مأموریت را عهده دار شد، اصفهان بود و امروز فارغ التحصیلان زبان چینی ما در ایالات مختلف چین مشغول فعالیت و تبلیغ معارف ناب اسلام هستند، گفت: این مهم از داشته ها و سرمایه های امروز حوزه اصفهان است.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha