سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سلمان و 9 دی

حوزه/حماسه 9 دی آنقدر مهم و بزرگ بود که در خطبه های نماز جمعه سراسر کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و نسبت به ابعاد فتنه انگیزی در آینده هشدار داده شود.

خبرگزاری «حوزه»/برپایی اجلاسیه سراسری نماز در اهواز و ارایه توصیه هایی در این باره و نیز اشاره به مناسبت های مهم دیگر همچون ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت و به تبع آن تاکید بر بایسته های تقویت وحدت اسلامی ، همچنین سالروز صدور حکم رضاخان مبنی بر مقابله با حجاب و نیز فرارسیدن 16 دی ماه سالروز حماسه بزرگ دانشجویان شهید در هویزه از دیگر محورهای مهمی بود که در آیین عبادی سیاسی این هفته مورد توجه قرار گرفت.

خطبای جمعه همچنین ضمن محکومیت دستگیری شیخ علی سلمان در بحرین ، نسبت به برگزاری اقتدارآمیز رزمایش محمد رسول الله(ص) ارتش، از دست اندکاران نظامی کشور تقدیر کردند.

*رژیم بحرین باید شیخ سلمان را آزاد کند

آیت الله موسوی جزایری در جمع نمازگزاران اهوازی ضمن محکوم کردن دستگیری شیخ علی سلمان در بحرین، اظهار داشت: از دولت بحرین می خواهیم که با آزادی شیخ سلمان، به ظلم خود در برابر ندای حق طلبی مردم پایان دهند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری رزمایش محمد رسول‌الله (ص) در جنوب کشور، ادامه داد: حضور با اقتدار دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریای ارتش و سپاه در این رزمایش نشانه اقتدار ایران در منطقه است.

امام جمعه اهواز با گرامیداشت هفته وحدت، بیان کرد: این هفته، هفته‌ای مبارک و تقویت‌کننده وحدت و همدلی بین شیعه و سنی است و امیدواریم سبب نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر شود.

*تقدیر از مردم با بصیرت

خطیب جمعه اهواز در ادامه با گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی، از حضور گسترده مردم شریف استان خوزستان در سالروز این حماسه تقدیر کرد و عنوان داشت: در جریان حماسه 9 دی 88 چشم فتنه کور شد و دشمنان در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام ماندند.

*تقدیر از یک رزمایش اقتدار آمیز

امام جمعه اردبیل ، مانور عظیم ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان را نماد اقتدار روحی، علمی و نظامی دانست و گفت: از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی تحولات و تطورات عظیم در عرصه فناوری در تجهیزات نظامی است و این فخر و شرف در حالی است که کشور ما در اوج تحریم تکنولوژی قرار دارد.

وی همچنین اضافه کرد: با این اقتدار که در تاریخ کشور بی‌نظیر است، دشمنان از هرگونه تعرض به کشور اسلامی مأیوس هستند.

*هشدار نسبت به خطر فتنه گران

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت با هشدار جدی نسبت به نفوذ برخی فتنه‌گران در حوزه اجرایی کشور، تصریح کرد: فتنه‌گران از حالا برای خبرگان و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند و از امکاناتی که حقشان نیست استفاده می‌کنند تا مجلس را برای خودشان زمینه‌سازی کنند و در خبرگان نیز دست داشته باشند تا بتوانند برای متزلزل کردن نظام برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: به آنها می‌گوییم چند بار می‌خواهید دست غیب انقلاب و مقام معظم رهبری را تجربه کنید؟ حضور مردم جلوه عنایت حق تعالی و تصرفات تکریمی امام زمان(عج) است.

*مساله اشتغال جوانان و چند ملاحظه

آیت‌الله علم‌الهدی، در جمع نماز گزارن مشهدی با تاکید بر این نکته که امروز یکی از مشکلات اصلی ما مساله اشتغال جوانان است، ادامه داد: همین مسئله یک بحث فرهنگی است و از نظر نیروی انسانی دچار کمبود هستیم و بیش از 2 میلیون نفر از خارج کشور وارد می‌شوند و کار می‌کنند و ثروتمند می‌شوند در حالی که بیش از 2 میلیون جوان مشکل اشتغال دارند که این مساله فرهنگی است.

خطیب جمعه مشهد در عین حال خاطرنشان کرد: مطالبه و توقع در فرهنگ اشتغال بالاست، بعضی از جوانان با ارائه یک برگه مدرک تحصیلی می‌خواهند زود استخدام شوند، باید گفت این مشکل در دولت نیست و این دغدغه فرهنگی است و همه کاری در شان همه انسان‌هاست و اینقدر نباید جوانان توقع زیاد داشته باشند.

*وحدت، مایه اقتدار مسلمین است

امام جمعه بجنورد نیز ضمن گرامیداشت هفته وحدت ابراز داشت: دشمنان برای رخنه در وحدت مسلمان همیشه در تلاش هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با تاکید بر اینکه وحدت سبب مستحکم شدن پایه‌های نظام اسلامی می‌شود، گفت: دشمنان مسلمانان از اتحاد و همبستگی بین شیعه و سنی در هراس بوده از این رو به دنبال نابودی اسلام هستند.

*شهادت سردار تقوی در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع)

آیت‌الله طبرسی در نماز جمعه این هفته ساری با اشاره به شهادت سردار حمید تقوی در سامرا، بیان داشت: سردار تقوی برای اعتلای اسلام عزیز خون داد و اگر این سردار بزرگوار در این منطقه خون نمی‌داد ما در اقصی نقاط کشور باید خون می‌دادیم، از طرفی بیشتر ائمه اطهار(ع) و به نوعی همه هستی ما مسلمانان و شیعیان در عراق دفن هستند و ما وظیفه داریم برای حفظ حرمت به امامان در این منطقه حضور فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به این که نباید اجازه دهیم که فلسطین، عراق و سوریه مورد تعرض قرار گیرند، ادامه داد: شهادت در راه خدا بزرگ‌ترین منزلت برای انسان محسوب می‌شود و وظیفه شرعی مسلمانان کمک به همدیگر است و حضور ما در عراق برای دفاع از ائمه اطهار(ع) افتخار بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

*حماسه شهدای مظلوم هویزه را از یاد نبریم

خطیب نماز جمعه شیراز نیز با اشاره به شانزدهم دی‌ ماه سالروز حماسه دانشجویان شهید که به نام روز شهدای دانشجو نام‌گذاری شده است، گفت: سال 59 غربت جبهه‌های ما و غربت بچه‌های رزمنده‌ بود چنانکه با موضع‌گیری‌های زشتی که بنی‌صدر ملعون در مقابل رزمندگان ما گرفته بود، عزیزان دانشجوی ما با رهبری یک دانشجو به نام سید حسین علم‌الهدی یک عملیات بدون تجهیزات و امکانات را در هویزه راه انداختند.

آیت الله ایمانی همچنین افزود: با این که عملیات موفقیت‌آمیز بود، اما این دانشجویان عزیز مظلومانه به شهادت رسیدند و غریبانه هم نام آن‌ها باقی ماند.

*لزوم اهتمام به اقامه نماز اول وقت

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه نیز با اشاره به برپایی اجلاسیه سراسری نماز و تاکید بر این مطالبه که مسئولان و مدیران امر نماز اول وقت را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: مسئله نماز در بین نسل جوان به ویژه دانش‌آموزان و کودکان باید نهادینه‌سازی شود.

وی با اشاره به این که نماز جزء اعمال اولویت‌دار هر انسانی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مدیر، مسئول، استاندار، امام جمعه و تک تک آحاد مردم در قبال نماز مسئول بوده و باید این امر را سرلوحه اعمال خود قرار دهند.

*پیام ماندگار خمینی کبیر به گورباچف

امام جمعه زنجان یکی دیگر از مناسبت های مهم تاریخی را در خطبه های خود مورد توجه قرار داد و با اشاره به 13 دی ماه به عنوان سالروز ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی در سال 1367 به گورباچف گفت: این پیام همواره زنده، تاریخی و ماندگار است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی همچنین با بیان اینک ه این نامه یادآور نامه پیامبر گرامی اسلام (ص) به سران کشورهای مختلف است، تصریح کرد: پیام امام خمینی(ره) به گورباچف برای جهانگشایی و کشورگشایی نیست، بلکه  گشودن مرزهای اعتقادی و تحقیق در خصوص اسلام پیام اصلی این نامه بود.

*هفته وحدت؛ فرصتی برای بصیرت افزایی مسلمین

آیت‌الله علما  هم در نماز جمعه کرمانشاه ، ترس دشمنان از وحدت و تلاش‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی در بین مسلمانان را متذکر شد و ابراز داشت : راه‌اندازی گروهک‌های تکفیری همچون داعش به قصد تخریب وجهه دین اسلام و ایجاد دودستگی در بین مسلمانان یکی از بارزترین نمونه‌های این تلاش‌هاست.

وی، هفته وحدت را فرصتی مناسب برای افزایش بصیرت مسلمانان نسبت به فتنه‌های دشمنان و تلاش برای رفع اختلافات و تحکیم پیوند اخوت بین آنها دانست.

*سالروز یک ازدواج اسلامی و چند توصیه کاربردی

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم نیز با گرامیداشت سالروز ازدواج پیامبر گرامی اسلام و حضرت خدیجه(س) تصریح کرد: باید نسل جوان و جامعه ما به امر ازدواج اهتمام داشته باشند چرا که ازدواج موجب دوری کردن از گناهان و فحشا می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم عفاف و حجاب در جامعه بیشتر شده و منکرات کم شود باید به نماز و ازدواج اهتمام داشته باشیم و در گنجینه نماز حجاب، پوشش و حیا محقق می‌شود.

خطیب جمعه قم همچنین به فرا رسیدن 17 دی ماه سالروز اجرای طرح کشف حجاب از سوی رضاخان اشاره کرد و گفت: اثرات شوم این اقدام همچنان باقی است و دست‌های پلید و توطئه‌گران به وسلیه شبکه‌های ماهواره‌ای جوانان و کیان خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند و مسئولان باید نسبت به این مسئله اهتمام لازم را داشته باشند و به مقابله با این تهاجمات بپردازند.

*موج اعتراضات به دستگیری شیخ علی سلمان

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی همچنین به دستگیری شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت وفاق بحرین اشاره کرد و گفت: دستگیری این عالم بحرینی که نقش مهمی در روشنگری مردم داشت، موج جدید اعتراضات و تظاهرات را به دنبال داشته است و این اعتراضات نباید تا حصول نتیجه نهایی فروکش کند.

وی با اشاره به این که مبارزان بحرینی به دنبال احقاق حقوق پایمال شده خود هستند، به دخالت‌های عربستان در کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی خائن‌ترین، مداخله‌گرترین کشور منطقه و محور شرارت منطقه است و امیدواریم که توطئه نفتی آنها علیه سایر اعضای اوپک با شکست روبه‌رو شود.

*تلاش ماهواره های فاسد در راستای کشف حجاب رضاخانی

آیت الله ناصری، امام جمعه یزد نیز با اشاره به همین مناسبت بیان داشت: رضاخان عامل خبیث انگلیس به اسم کشف حجاب، حجاب را از سر زنان مسلمان ایران برداشت و این بی‌حجابی و بی‌عفتی، دریچه ورود شیطان بود قلوب و فاسد کردن قلب‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: ورود شیطان به قلوب دختران و پسران ما، فساد به دنبال دارد زیرا هنگامی که دختران با آرایش و بدون حجاب در جامعه حضور پیدا می‌کنند، چشم‌ها و قلوب به سمت آنها جلب می‌شود و باعث بروز فساد و بدی‌ها در جامعه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در این استان همچنین ابراز امیدواری کرد: این رعب و وحشت دشمن باعث شود تصمیماتی که به ضرر خودشان و دنیاست نگیرند و بیش از آن آبروی خود را بر باد ندهند.

*ضرورت شکل گیری امت واحده

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت، بیان کرد: امت با یک جریان واحد به وجود می‌آید و زمانی شکل پیدا می‌کند که همگان از یک خط فکری تبعیت کنند، اگر عده‌ای از یک جریان غیر از جریان فکری همگان تبعیت کنند، امت واحده شکل نمی‌گیرد.

آیت‌الله عباس‌علی سلیمانی ادامه داد: با توجه به این که ما در جامعه اسلامی مذاهب مختلف و دیدگاه‌های فقهی متفاوت داریم، باید خود را در درون یک دایره فرض کنیم و یک خط فکری و یک رهبری را الگوی خودمان قرار دهیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: تفکر وهابیت در دیدگاه تمام مسلمانان محکوم است و مسلمین به جز خداوند برای هیچ قدرتی قامت خم نمی‌کنند.

*وحدت رمز پیروزی و تفرقه رمز شکست

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به سالروز ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم محمد مصطفی(ص) و هفته وحدت گفت: وحدت رمز پیروزی و تفرقه رمز شکست است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی‌زاده با بیان این که وحدت شیعه و سنی از جمله آثار انقلاب اسلامی است، افزود: استکبار جهانی برای ضربه‌زدن به اسلام به دنبال اختلاف بین شیعه و سنی است.

خطیب موقت جمعه تبریز با بیان اینکه دشمن به دنبال اختلاف بین ملت و مسئولان است، تصریح کرد: مسئولان در راستای حفظ وحدت قوا و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای و اختلاف‌برانگیز اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha