شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌الله مجتهد شبستری

حوزه/ در انتخاب اساتید و مسئولان علمی کشور باید دقت فراوانی شود، چرا که توجه به علم از ارکان اصلی و تعیین کننده کشور محسوب شده و از حساسیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، در همایشی به مناسبت سالروز تاسیس گزینش کشور به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، با تبریک و گرامیداشت هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: نیروی انسانی شایسته، یکی از ارکان مدیریت است و وجود چنین نیروهایی در هر نظامی باعث پیشرفت آن خواهد بود و فقدان نیروهای شایسته قطعا  منجر به ضعف و سستی آن نظام خواهد شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: معیار در اسلام شایسته سالاری است و سن و سال مطرح نیست، هرچند ممکن است، جوانی تجربه چندانی نداشته باشد، اما می تواند با مطالعه تاریخ و تجربیات دیگران از آن تجربه ها و وقایع بهره مند گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در انتصاب اشخاص بدون توجه به به سن و سال، مومن بودن، شایسته بودن تنها کارآمدی را ملاک کار قرار داده و عزل و نصب هایش طبق این قاعده انجام می گرفت.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: سعه صدر و مردم داری یکی از شاخصه های لازم در گزینش اشخاص برای مسئولیت هاست.

وی با اشاره به ضرورت توجه به کفایت و مدیریت اشخاص در گزینش ها، ضمن بیان فرمایشی از حضرت امیرالمومنین علی(ع) که می فرمایند:  «ان احق الناس به هذا الامر اقواهم و اعلمهم بامر الله» در توضیح این حدیث، افزود: سزاوارترین مردم به این که در دولت اسلامی مسئولیتی را به عهده گیرند این است که کسی روی کار بیاید که ضمن تعهد و تخصص، مدیریتی قوی داشته باشد، چرا که کفایت و مدیریت غیر از تعهد و تخصص است چون ممکن است کسی هم متخصص باشد و هم متعهد اما کفایت و مدیریت نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، رها کردن اصول، روی آوردن به فروعات، استفاده از اراذل و عدم استفاده از انسان های فاضل و ملاک قرار دادن باند بازی و سیاست بازی در عزل و نصب ها را از عوامل سقوط دولت ها برشمرد و ابراز داشت: دولت باید در عزل و نصب ها، مدیریت، تعهد، تخصص و فضیلت افراد را ملاک قرار داده و جلوی باند بازی ها را بگیرد.

آیت الله مجتهد شبستری  همچنین در پایان در تذکری به مسئولین وزارت علوم، تصریح کرد: در انتخاب اساتید و مسئولان علمی کشور باید دقت فراوانی شود، چرا که مسئله علم از ارکان اصلی و تعیین کننده کشور محسوب شده و از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha