پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حوزه مهران

حوزه/ با توجه به موقعیت مرزی حوزه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان مهران، مسئولان باید توجه ویژه ای به این مدرسه داشته باشند تا بتواند با تربیت طلاب عالم و مهذب، در عرصه های، تبلیغی، علمی، فرهنگی و... نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام علی گوهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت های مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان مهران، اظهار داشت: این مدرسه در مرزی ترین نقطه کشور قرار دارد و یکی  از مدارس سطح یک بسیار فعال استان ایلام می باشد.

وی با اعلام این که هم اکنون 56 طلبه در 4 پایه تحصیلی، این مدرسه مشغول فراگیری علوم حوزوی، هستند، افزود: علی رغم وجود مشکلات، برنامه های متعددی در مدرسه اجرا می شود که در افزایش توانمندی های طلاب بسیار مفید است.

*اجرای طرح "استادپروری"

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران با اشاره به این که برنامه های آموزشی در دو محور برنامه های ابلاغی و فوق برنامه با حضور اساتید توانمند اجراء می گردد، ابراز داشت: برای این که در زمینه استاد با مشکل روبرو نشویم، طرح "استاد پروری" را در دستور کار قرار داده  و از ظرفیت طلاب پایه های بالاتر، برای تدریس در سطوح پایین تر بهره می بریم.

*طرح "مطالعه توفیقی"

حجت الاسلام گوهری به اجرای طرح "مطالعه توفیقی" در مدرسه اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح، تمام طلاب باید روزی سه ساعت مطالعه اجباری مفید داشته باشند.

*توجه ویژه به پژوهش

وی، توجه ویژه به مقوله مهم پژوهش را از دیگر برنامه های مدرسه حضرت ولی عصر(عج) اعلام کرد و ادامه داد:  در این عرصه نیز فوق برنامه های بسیاری در دستور کار قرار دارد که تدوین مقاله و ارایه تحقیقات پژوهشی از جمله آنها است.

*تشکیل گروه های علمی

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران، به تشکیل گروه های علمی در این مدرسه اشاره کرد و ابراز داشت: در این مدرسه 4 گروه "کلام و فقه"، "اخلاق"، "حدیث" و "ادبیات عرب" تشکیل شده که همه طلاب با توجه به سلایق باید در یکی از این گروه ها عضویت داشته و به تدوین مباحثی در این زمینه بپردازند.

*اجرای طرح "آشنایی با سیره علما"

حجت الاسلام گوهری ادامه داد: کار دیگری که در بخش پژوهش انجام می شود، طرح "آشنایی با سیره علما" است، در این راستا طلاب هر یک از حجرات را موظف به آشنایی با سیره یکی از علما کرده ایم که باید ضمن مطالعه آثاری در این زمینه، دیگران را نیز با سیره بزرگان آشنا سازند.

*نگاه ویژه به مباحث اخلاقی

مدیر مدرسه حضرت ولی عصر(عج) مهران توجه ویژه به مسائل اخلاقی و تهذیبی طلاب را یکی دیگر از برنامه ها اعلام کرد و تصریح کرد: در کنار مسائل آموزشی، به مسئله اخلاق و تهذیب نفس طلاب توجه ویژه ای می شود و در این راستا علاوه بر تشکیل مستمر درس اخلاق، نکات اخلاقی بزرگان نیز در قالب بنرهایی در معرض دید طلاب قرار دارد.

حجت الاسلام گوهری همچنین به مسئله ورزش طلاب اشاره کرد و گفت: برنامه های ورزشی از دیگر برنامه هایی است که برای سلامتی طلاب در نظر گرفته شده و در طول هفته به صورت نظامند اجرا می گردد.

*فعالیت های تبلیغی

وی، فعالیت های تبلیغی مدرسه را مد نظر قرار داد و گفت:  بحث تبلیغ از مهم ترین رسالت های حوزویان است، لذا در این زمینه برنامه های متعددی تدوین شده که حضور طلاب در روستاهای اطراف، پوشش مساجد و ادارات شهرستان و تبلیغ چهره به چهره از جمله این اقدامات است.

حجت الاسلام گوهری به دیگر برنامه های تبلیغی اشاره کرد و افزود: با توجه به مرزی بودن حوزه مهران، حضور طلاب در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و بیان احکام و مسایل شرعی برای اعضای کاروان های راهیان نور از دیگر اقدامات تبلیغی طلاب می باشد.

*خدمات رسانی به زائران حسینی

وی با اشاره به موقعیت مرزی شهرستان مهران، تصریح کرد: مدرسه حضرت ولی عصر(عج) در دروازه ورود زائران ایرانی به عتبات عالیات و زائران عراقی به ایران اسلامی قرار دارد و قریب به سه سال است که همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، خدماتی در بخش های مختلف اسکان، تغذیه و ارائه خدمات پارکینگ خودرو را به زائران حسینی از سراسر کشور مخصوصا طلاب و روحانیون ارائه می دهد.

*ضرورت ساخت زائرسرای حوزویان

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران با پیشنهاد ساخت زائرسرای ویژه طلاب و روحانیون در این شهر، افزود: با توسعه و تجهیز این مدرسه، می توان در ایام زیارتی عتبات عالیات، بصورت مطلوب به طلاب زائر سراسر کشور و خانواده های آنان خدمت رسانی کرد.

حجت الاسلام گوهری خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه حوزه مهران به محوریت خوبی در این شهر برای اجرای برنامه های دینی تبدیل شده و خدمات بسیاری خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

*استیجاری بودن ساختمان؛ مشکل اساسی مدرسه

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از حمایت های نماینده ولی فقیه در استان ایلام، اشاره ای هم به برخی از مشکلات این مدرسه کرد و ابراز داشت: یکی از مشکلات اساسی مدرسه، استیجاری بودن ساختمان آن است که جزء اموال آموزش و پرورش شهرستان مهران می باشد و بصورت قرارداد اجاره سالیانه، در اختیار حوزه قرار می گیرد.

*پیشنهادی قابل بررسی

حجت الاسلام گوهری ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، بزرگان حوزه و مسئولان ارشد نظام مبنی بر همکاری نزدیک و مستمر حوزه و آموزش و پرورش، پیشنهاد می شود که ساختمان مدرسه به حوزه واگذار گردد و یا حداقل بصورت بلندمدت 10 سال به بالا در اختیار حوزه قرار گیرد،

*ضرورت توجه مسئولان

وی با اشاره به کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، بر ضرورت تقویت حوزه های شهرستان ها به ویژه مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: با توجه به موقعیت مرزی حوزه حضرت ولی عصر(عج) مهران، مسئولان باید توجه ویژه ای به این مدرسه داشته باشند تا بتواند با تربیت طلاب توانمند، در عرصه های، تبلیغی، علمی، فرهنگی  و... نقش آفرین باشد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران این نکته را هم یادآور شد: در صورت حل نشدن مشکل فضای آموزشی مدرسه، در سال تحصیلی آینده، امکان پذیرش طلبه جدید وجود نخواهد داشت و اگر پذیرشی هم صورت بگیرد، می بایست طلبه های پایه چهار امسال، برای ادامه تحصیل در پایه بالاتر، به مدارس شهرستان های دیگر منتقل شوند.

انتهای پیام 18/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha