دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رضا مععمی مقدم - قزوین

حوزه/ مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که از طریق نذرفرهنگی می توان بسیاری از کمبودهای مراکز دینی و فرهنگی را جبران کرد، خواستار تبلیغ و ترویج این نوع نذر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، رضا معممی مقدم، ظهر امروز در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت های مذهبی که در اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، بیان کرد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی قرارگاه مناسبتی برای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم مذهبی است.

وی با اشاره به این که برای انجام کار و فعالیت دینی باید تعریفی جامع از کار دینی داشته باشیم،  نیازسنجی را از وظایف ستاد شئون فرهنگی خواند و ادامه داد: باید با نیاز سنجی دقیق هدف از اجرای برنامه ها مشخص شود؛ به گونه ای که  بدون اولویت بندی و نیاز سنجی اجرای برنامه ها فایده ای ندارند.

وی با انتقاد از برخی از حرکت ها در برنامه های مذهبی، گفت: ما حق نداریم مراسم خاصی را که برای برگزاری آن در مکان و زمان خاصی روایت وارد شده، به سایر مکان ها هم تعمیم دهیم. باید مراسم مذهبی ما طبق قول، فعل و عمل معصوم (ع) باشد.

معممی مقدم از تاثیرگذاری و تغییر باور به عنوان مهمترین بخش فعالیت فرهنگی نام برد و بیان کرد: در انجام فعالیتهای فرهنگی به جای تغییر رفتارهای ظاهری، باید برنامه ریزی ها بر روی  تغییر باور باشد و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دیگر شاهد ناهنجاری ها در پنهان و آشکار نخواهیم بود، منتهی باید برای این کار با مهندسی فرهنگی، ریشه ناهنجاری ها را پیدا کنیم.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: از طریق رصد فرهنگی دقیق باید به کشف ناهنجاری های دینی و اجتماعی بپردازیم و با مدیریت جامع منابع انسانی، تلاش کنیم تا این ناهنجاری ها را رفع نماییم.

مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی همچنین  بر توسعه متوازن مناسبت ها تاکید کرد و گفت: مناسبت های دینی و توجه به شعائر مذهبی نقش مهمی در امنیت ملی دارند؛ به طوری که امروزه به برکت این برنامه ها جلوی بسیاری از اتفاقات و ناهنجاری های ناپسند گرفته شده، البته دشمن تلاش دارد تا از طریق قالب های دینی، در برگزاری این شعائر انحراف ایجاد کند.

وی با تاکید بر توجه به حوزه نذر فرهنگی، عنوان کرد: از جمله حوزه هایی که باید با مهندسی فرهنگی توجه ویژه ای به آن شود، بحث نذر فرهنگی است که می توان با تشویق و هدایت این نوع نذرها بسیاری از کمبودهای هیئت ها و مکان های مذهبی را جبران کرد.

معممی مقدم خاطرنشان کرد: باید با استفاده از  ظرفیت مبلغان دینی، نذر فرهنگی در جامعه تبلیغ و ترویج شود تا شاهد اجرای برنامه های مذهبی با شکوه باشیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha