دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عمامه‌گذاری

حوزه/ درطول تاریخ حق و باطل همواره درکشاکش و مقابله بوده‌اند لذا اگر قائل شویم که رهبر سپاه حق امام عصر(عج)هستند، علمای دین نیز افسران این لشکر محسوب می‌گردند.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران در حاشیه مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه‌های علمیه تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این مطلب افزود: با ادله عقلی، قرآن کریم و سنت می‌توان اثبات کرد که چشم امید امام زمان(عج)به همین علمای دینی و کسانی است که صادقانه از پیروان آقا هستند.

عمامه گذاری از زمان غیبت صغری

وی با اشاره به قدمت دیرین مراسم عمامه گذاری در میان علمای شیعه گفت: تاریخ دقیقی برای زمان عمامه گذاری از صدر اسلام دردست نیست، اما با توجه به قدمت هزار ساله حوزه‌های علمیه، می‌توان این گونه استنباط کرد که این لباس از زمان غیبت صغری به این طرف مرسوم بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی ادامه داد: شاید شکل ظاهری لباس متفاوت بود، و لی اصل آن که یک عمامه امامی همراه با ردای مخصوص علمای دین می‌باشد، به عنوان شاخصی برای شناخت علما مطرح بوده است.

وی افزود:امروز برخی به ظاهر روشنفکران، برای ایجاد تردید بین جوانان، این نوع لباس پوشیدن علما را مخالف نظر پیامبر اکرم(ص)معرفی می‌کنند، که البته این مطلب، دسیسه‌ای از طرف دشمنان است.

انتصاب علما، سیره ائمه اطهار(ع)

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) گفت: با توسعه و گسترش سرزمین‌های اسلامی و تکثیر تعداد مسلمانان، لزوم ساماندهی بحث دین داری و سازماندهی افراد خاص برای آگاهی بخشی نسبت به علوم و معارف الهی و همچنین حفظ و حراست از کیان فکری مسلمانان، بیشتر نمایان شد، لذا در همین راستا عالمان دین قشر خاص و مشخص این مقوله شدند.

وی ادامه داد: این سیره در زمان امیرالمومنین(علیه السلام) و حتی خلفا هم مرسوم بود و آنها افراد خاصی را به‌عنوان عالم دینی برای ترویج مبانی دینی به مردم معرفی می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی افزود: رویه معرفی عالمان دین تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام ادامه داشته و نمایندگان، پیک‌ها و عالمان دینی را تربیت کرده و برای تبلیغ دین به بلاد اسلامی اعزام می‌کردند.

وی ملبس بودن علمای دین را امری ضروری خواند و اظهار داشت: همان‌گونه که طبیب در بیمارستان روپوش خاصی برای شناخته شدن دارد، عالمان دین نیز بایستی لباس مشخصی داشته باشند تا در بین مردم شناخته شده و افراد جامعه برای امور دینی، فکری، عقیدتی و اخلاقی خود به آنان مراجعه کنند، بنابراین این رویه‌ای منطقی و ضروری است، چراکه علما، طبیبان دواری هستند که در هر شرایط و زمانی برای ترویج علوم اسلامی و کمک به مردم آماده می‌باشند.

بزرگان حوزه، متواضع ترین افراد هستند

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) با اشاره به حساسیت دشمنان نسبت به علمای دین و دسایس آنها در طول تاریخ برای انزوای علما و دوری مردم از ایشان، اظهارداشت:حساسیت دشمن به و یژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به روحانیت و علمای دینی بیشتر شده و با توجه به این‌که جمهوری اسلامی مروج اسلام ناب محمدی(ص) و داعیه‌دار حکومت عدل اسلامی است، این حساسیت، کینه، دشمنی و توطئه نسبت به علمای حوزه روز به روز گسترده تر و پیچیده‌تر گردید که این امر، هوشیاری و بصیرت متولیان حوزه‌ها را می‌طلبد.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی نسبت به قداست، حفظ حرمت لباس و جایگاه روحانیت در جامعه، گفت: اگر به سیره علمای بزرگ دین نگاهی دقیق داشته باشیم، در می‌یابیم که بزرگ‌ترین عالمان شیعه، درسیره عملی، متواضع ترین افراد شناخته می‌شدند و در جامعه با افراد و همگام با آنان زندگی کرده و درد آشنای مردم و ساده زیست بودند.

لزوم حفظ شأن جایگاه و لباس روحانیت

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی حفظ حریم و شأن طلبگی و لباس روحانیت را از و ظایف خطیر طلاب حوزه‌ها خواند و یادآورشد: باید به این نکته توجه و اهتمام جدی داشته باشیم که لباس روحانیت، لباس خدمت به اسلام، لباس تواضع، اخلاق، تقوی و سربازی امام زمان(عج)است، نه لباس فخر، تکبر، ریا، تظاهر و شهرت، لذا حفظ حدود این مرز بسیار مهم است، چراکه دشمنان مترصد این هستند تا نسبت به این‌گونه مسائل و ارد عمل شده و رابطه روحانیت و مردم را با استناد به بهانه‌های و اهی خدشه دار نمایند.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران با بیان این‌که حوزه خواستگاه نظام بوده و روحانیون باید همواره در کنار حکومت بوده و به و ظایف و رسالت‌های خود نسبت به آن، جامه عمل بپوشانند و آن را به متن مردم بیاورند، گفت: در مصر باستان، روم و دوره‌هایی مثل ساسانیان، روحانیون و علما در رده ای بعد از شاهان و دربارقرار می‌گرفتند، یعنی پیوند علما با حکومت و امتیازات ویژه، باعث می‌شد تا رابطه روحانیون با اقشارمردم به چالش کشیده شد که امری خطرناک بود، بنابراین باید طلاب عزیز مواظب باشند و بدانند که در حکومت علوی، حاکمان، عالمان و مردم، به طور همسان از مواهب یکسانی برخوردارند و امتیاز خاصی در امور مالی و دنیایی برای کسی یا گروهی نباید باشد.

رابطه ناگسستنی مردم و روحانیت

وی ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی که حکومت اسلام به‌ دست عالمی فرزانه از حوزه به ثمررسید، شاهد حضور علمای حوزوی و روحانیت در متن انقلاب هستیم، با این تفاوت که در جمهوری اسلامی ایران پیوند بین اقشار مردم، روحانیت و حکومت، پیوندی عمیق، نا گسستنی، نزدیک و موثر بوده و علمای دین از پیشگامان به سعادت رساندن جامعه به شمار می‌روند.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی افزود: امروز روحانیون با تبیین و ترسیم چهره مثبت حکومت علوی و بیان شاخصه‌های قیام منجی عالم بشریت امام زمان(عج)، باعث شده‌اند تا مردم برای حفظ و حراست از دین و همچنین زمینه سازی برای ظهور، جانفشانی و از خود گذشتگی به خرج دهند، چراکه دین درفطرت مردم جای داشته و مردم هم بر همین اساس روحانیت را در فطرت خود می‌بینند.

علما، ستارگان هدایت مردم

وی با بیان این‌که برای حضور در لشکر حق، باید حدود الهی را بشناسیم، اظهارداشت:ما بایستی حدود الهی را بشناسیم و چه کسی بهتر ازعلمای دین که این حدود را می‌شناسند و با بیان، قلم، عمل، روش و حضور خود از آن دفاع می‌کنند؟

حجت الاسلام قاسمی تصریح کرد: در روایات داریم که علما پناهگاه و ستارگان هدایت هستند، یعنی مردم در تاریکی‌ها با کمک ستارگان، مسیر خود را تشخیص می‌دهند.

وی با بیان این‌که علمای ربانی با پوشیدن این لباس اعلام آمادگی دایمی برای خدمت به لشکریان امام زمان(عج) می‌نمایند، افزود: یک طلبه باید لباس روحانیت را دایم برتن داشته باشد، لذا اگر صرفا جهت اقامه نماز جماعت و برخی امور، لباس برتن کند، این نوع لباس پوشیدن انحراف است.

حجت الاسلام قاسمی گفت: پیامبراکرم(ص) همچون طبیبی دوار، همواره در خدمت مردم بودند، ایشان روزی در گرمای طاقت فرسا که کسی حوصله ایستادن نداشت، سئوالات مکررپیرزنی را پاسخ دادند، بدون این‌که خسته یا ناراحت شوند، بنابراین طلبه‌های ما نیز بایستی لباس مقدس سربازی امام عصر (عج) را دایم برتن داشته و آمادگی تبلیغ و ترویج دین مقدس اسلام را داشته باشند که این امر خود فضیلت بزرگی است.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) با بیان این‌که انجام و ظایف علما با لباس پوشیدن برای تبلیغ، ترویج دین و اقامه نماز، مسجد داری و قضاوت و غیره رنگ و بوی خدایی می‌گیرد، گفت: نباید انجام وظیفه و رسالت طلبگی را شغل بدانیم، چرا که انحطاط زمانی شکل می‌گیرد که ما حس کنیم آن‌چه با این لباس انجام می‌دهیم، شغل ماست، معیشت عالم با خداست، خداوند متعال فرمودند، همه مردم روزی شان را از زمین بگیرند، اما روزی علما مستقیم با خود من است.

لباس روحانیت منبع ارتزاق نباشد

وی درادامه با اشاره به این که دشمنان درهمه حال درصدد مبارزه با روحانیت هستند، گفت:دشمن خواب نیست و نسبت به لباس مقدس طلبگی حساسیت دارد، از زمان رضا شاه ملعون که توطئه کشف حجاب اعمال شد، کشف لباس روحانیون و مظاهر دین داری در جامعه هم آغاز شد و البته این توطئه از طرف استعمارگران هدایت می‌شد تا در کشورهای اسلامی مثل ترکیه توسط آتاترک و در ایران توسط رضاخان انجام شود و به ثمر برسد، در ترکیه نتیجه داد، اما در ایران با هوشیاری و مجاهدت علما، مراجع عظام و روحانیون نتوانستند توطئه‌های خود را به نتیجه برسانند.

حجه الاسلام و المسلمین قاسمی یاد آورشد: از همان زمان به بعد، با هوشیاری و هدایت بزرگان حوزه، مقرر شد طلاب و روحانیون در مجامع عمومی، خیابان‌ها و اماکن مختلف، با لباس تردد نمایند، خاطرم هست که مرحوم آیت الله مهدوی کنی می‌فرمود که استاد ایشان، آیت الله برهان، به طلاب تاکید نموده بود که حتما لباس بپوشند، و لو این‌که ابتدای تحصیل شان باشد، همین‌طور مقام معظم رهبری نیز زود لباس پوشیدند و این کار برای اعلام حضور و بیان این پیام به دشمن بود که اسلام به برکت عالمان دین زنده است.

وی گفت: حضور علما با این هیبت در منظر مردم، در همه جا، حتی در خیابان‌ها و تردد آنان، یعنی حضور دین و زنده بودن آن که البته دشمن مخالف این است و همواره برای عدم حضور روحانیون در سطح جامعه، در حال توطئه چینی است.

لزوم حفظ هوشیاری برابر توطئه‌ها

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با بیان این‌که امروز تلاش‌های دشمن برای منزوی کردن و یا به انحراف کشاندن مسیر روحانیت پیچیده و پنهان شده، اظهار داشت:دشمن در زمان رضا شاه علنی مبارزه می‌کرد، اما شکست خورد و حالا که می‌بینند از آن زمان تاکنون، تعداد روحانیون و علما افزایش یافته، مبارزه آنان نیز بسیار نرم، زیرکانه، خزنده، پیچیده و زیر پوستی‌تر شده است؛ بنابراین این امرهوشیاری و بصیرت هرچه بیشتر روحانیون را می‌طلبد.

جوسازی دشمن علیه روحانیت

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) با تشریح راه‌های مقابله دشمن با روحانیت و تلاش آنها برای شایعه سازی علیه حوزه گفت: یکی از این راه‌ها، تلاش برای و رود افراد ناشایست در این عرصه است، تا شایسته‌ها حس کنند که این لباس دیگر آن لباس مقدس اردبیلی، شیخ مفید‌ها و شیخ طوسی‌ها نیست، بنابراین لازم است که مدیریت حوزه، تمهیلات لازم را برای این موضوع بیاندیشد.

وی بی‌مهری به طلاب و حوزویان را توطئه دیگر دشمن برای مقابله با روحانیت عنوان کرد و افزود: ارائه القائات مسموم، شایعات و تبلیغات منفی به مردم، برای برخوردهای خشن، بی‌مهری، رفتارهای تحقیر آمیز همراه با توهین و بی اعتنایی به علما و حتی وابستگان به آنها در نسل جوان، برای و رود به حوزه‌های علمیه و تحصیل علوم دینی تاثیرگذاراست.

حجت الاسلام و المسلمین ادامه داد: دشمن همواره سعی دارد با ساختن فیلم‌ها، نمایش‌ها و تبلیغات رسانه‌ای مسموم، وجهه روحانیون را خرد و سبک کرده، تمام کاستی‌های حکومت‌ را از دید روحانیت جلوه داده و حتی در همین راستا روی فرزندان روحانیون هم کارمی کنند و این باعث می‌شود تا برخی از طلابی که انگیزه بالا و روحیه جهادی ندارند، حاضر به ملبس شدن نشوند.

نباید از علما طلب عصمت نمود

مدیر حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران ایجاد توقع خارج از حد عرف برای روحانیون را از دیگر القائات مسموم دشمن بر شمرد و خاطر نشان کرد: اتهام زنی‌های و اهی و غیر و اقعانه به علمای بزرگ، شایعه پراکنی، ایجاد توقع زیاد بین مردم نسبت به روحانیت تا سرحد این که روحانی باید مثل امام، معصوم باشد، از جوسازی‌ها و دسایس دشمن به شمار می‌رود، چرا که عالم دین باید عادل باشد، اما نباید از علما طلب عصمت نمود.

لباس باید دایم برتن طلبه باشد

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با بیان خاطره‌ای ازمرحوم آیت الله مهدوی کنی گفت: روزی محضرایشان بودم و در خصوص ضرورت پوشیدن دایم لباس طلبگی توسط طلاب صحبت می‌کردیم، به ایشان گفتم باید نسبت به شهریه دادن به طلابی که دایم لباس نمی پوشند، تجدید نظرشود، که ایشان فرمودند، نظرمن هم همین است و از آن زمان حساسیت بیشتری نسبت به ملبس بودن طلاب به خرج می‌دادند.

وی تصریح کرد: مراجع و بزرگان حوزه باید نسبت به این مسئله به نوعی آفت محسوب می‌شود نظرات خود را صریح اعلام نمایند، این نمی شود که چند صباحی درس بخوانیم، بعد هم خود را درارگان‌های دولتی مشغول کرده و ازتحصیل درحوزه و درس و پژوهش غافل شویم.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی افزود: آیت الله العظمی بروجردی ازشرح لمعه به پایین شهریه نمی دادند، تا معلوم شود فرد و اقعا قصد طلبه شدن و تحصیل علوم حوزوی را دارد یا خیر.

قدمت بورسیه تحصیلی درحوزه‌ها

وی شهریه حوزه را درواقع همان بورسیه طلاب توصیف کرد و اظهارداشت: چند سالی است که دانشجویان، بورسیه تحصیلی می‌شوند، این در حالی است که سالیان متمادی، حوزه‌های علمیه طلاب خود را با پرداخت شهریه بورسیه می‌کنند و این سنت قدیم حوزه می‌باشد، اما باید دقت کرد که این شهریه، باید به طلابی تعلق گیرد که می‌خواهند جای شیخ طوسی‌ها و امثال امام راحل(ره) و سایر علمای بزرگ حوزه را درآینده بگیرند. این طیف باید حمایت و حراست شوند تا در حوزه اشتغال کامل درسی داشته باشند.

حداقل تا 40 سالگی درس بخوانید

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با بیان این‌که صرف نظرکردن ازتحصیل بلند مدت درحوزه به دلیل طولانی بودن زمان تحصیل، آفت بزرگی برای حوزه‌هاست، گفت: طلبه باید تا 40 سالگی حضور دایم درمدرسه داشته و درس بخواند، تا پس ازآن، با طی کردن مدارج عالیه، مجتهدی شایسته شود و امیدواریم طلاب معمم ما این خلاء‌ها را جبران نموده و با همت و انگیزه درس بخوانند تا سربازان شایسته ای برای مولایمان امام زمان(عج) باشند.

عمامه گذاری باشکوه

مدیرحوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران درپایان با اشاره به مراسم باشکوه عمامه گذاری که همزمان با و لادت امام حسن عسگری(علیه السلام) دراین حوزه برپا شده بود، گفت: مدرسه علمیه امام رضا(علیه السلام) سال‌هاست که همزمان با و لادت هشتمین اخترتابناک آسمان امامت و و لایت امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، مراسم عمامه گذاری طلاب را برپا می‌کند و امسال نیز همین مراسم برگزارشد، اما به دلیل کثرت درخواست‌ها و اشتیاق طلاب، بنا شد که درحوزه امام رضا(علیه السلام) تعداد 45 طلبه از میان طلاب مدارس علمیه استان تهران به دست استاد رشاد، رئیس شورای مدیریت حوزه‌های استان تهران به افتخار تلبس به لباس سربازی امام عصر(عج) نائل آیند که ین امرهمزمان با و لادت امام یازدهم شیعیان، با شکوه خاصی برگزار گردید.

 گفتگو: حسین شاملو

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha