سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله آملی لاریجانی

رئیس دستگاه قضا گفت: امروز در خصوص مسائل و موضوعات فقهی جدید مشکلاتی وجود دارد که باید با کار اجتهادی در حوزه فقه، اخلاق و اعتقادات به حل آنها بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله آملی لاریجانی، پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی، در دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: جمع آوری این اثر کار بسیار ارزشمندی است و  مشکلات بسیاری در حوزه پژوهش در عرصه فقه و علوم حوزوی حل خواهد گشت.

وی افزود: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که پر از چالش های علمی و اعتقادی است و حوزه ما نیز به عنوان پرچمدار تفکر اهل بیت(ع) و قرآن باید مفاهیم دینی را به بهترین شکل به دنیای  عرضه کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: احیای آثار بزرگارن که سرمایه های علمی و فکری ما هستند، کاری ارزشمند است و یکی از مهمترین لوازم این کار، مشخص کردن طی طریق علمی این بزرگان است.

وی افزود: نباید از آثار بزرگان غفلت کنیم، زیرا این بزرگان و آثار آنها به نوعی هویت ما را بیان می کنند و قطعاً غفلت از آثار بزرگان باعث خود بیگانگی می شود.

وی با اشاره به تاکید قرآن به تفقه در دین، افزود: تلاش فقهای ما در گذشته و حال بر پاسخ گویی به نیازهای روز است و به همین دلیل باید در این عرصه هابه شکل اجتهادی کار کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: امروز در خصوص مسائل و موضوعات فقهی جدید مشکلاتی وجود دارد که باید با کار اجتهادی در حوزه فقه، اخلاق و اعتقادات به حل آنها بپردازیم.

وی ادامه داد: امروز در دستگاه قضایی به قوانین جزایی که برگرفته از منابع اصلی و اسلامی است نیازمندیم، برخی از روشنفکر مآب ها در دانشگاه می گویند در این حوزه ها، قوانین اسلام دیگر راه‌گشا نیست، در حالی که باید از این ظرفیت برای پاسخ به این گونه شبهات استفاده کنیم؛ زیرا وقتی بیان می کنند قرآن و سنت مولد نیستند، منظورشان این است که قرآن و سنت منبع هم نیستند.

وی خاطر نشان کرد:  ابزار تفقه در دین باید متناسب باشد، این ابزار نیز شامل کتب و  روش های صحیح استنباط است؛ زیرا بدون وجود ابزار قوی برای استنباط احکام، نمی توانیم فروعات را نیز استنباط کنیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این نکته که در مباحث اخلاقی نیزنیاز به کار اجتهادی داریم، گفت: علم اصول؛علم  بی فایده نیست، زیرا شاید برخی از این مباحث در فقه کاربردی نداشته باشد به همین دلیل برخی از فقها آن را بی فایده می دانند؛ ولی قطعا این اصول در حوزه های دیگر کاربرد عینی دارد.

.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha