سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله استادی

حوزه/15 سال برای گردآوری موسوعه شهید ثانی و موسوعه های نظیر آن زمان زیادی است؛ باید به این گونه فعالیت ها سرعت زیادی بخشید؛ زیرا تحقیق و کسب علم با شیوه های اداری همخوانی ندارد و بایستی با مشی بزرگان و شیوه طلبگی نسبت به احیای این آثار اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی، ظهر امروز درمراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی(ره) که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد گفت: یکی از مسائل مهم در خصوص این گونه موسوعه ها مشخص شدن اهداف اصلی در انتشار و مسیر و خط سیر علمی بزرگان است و ارائه فعالیت مجاهدانه علما به طلاب الگوی مناسبی برای حوزویان است.

این استاد حوزه تصریح کرد: باید در این موسوعه ها مشخص  شود سهم هریک از بزرگان در تولید علم چه میزان بوده و یا آثار آنها تحت تاثیر کدامیک از اساتید و یا علمای پیش از آنها بوده است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه در این گونه موسوعه ها، سرگذشت تاریخی و علمی این بزرگان مشخص می شود گفت: برخی اوقات وقتی عده ای با یک نظر عالم موافق نیستند، می گویند، ایشان این اثر را در دوران جوانی خود نگاشته است در این گونه موسوعه هاست که باید صحت و سقم این مسئله بیان شود.

وی خاطر نشان کرد: سرگذشت علما و آرای علمی و نظریات تخصصی باید به شکل تحلیلی و کاملا علمی بررسی شود، مبداء و محل چنین نظریات باید مشخص شود تا بتوان در تحقیقات روز ازآنها استفاده کرد.

آیت الله استادی اظهار داشت: اخلاص در حوزه تحقیق، بسیار مهم است زیرا باید مشخص شود این کار بزرگ علمی دقیقا توسط چه کسانی ارائه شده و آیا این کار به نام برخی افراد دیگر نوشته شده است یا خیر؟

وی گفت: توجه به آثار علمی از زمان آیت الله وحید بهبهانی به بعد بسیار مهم است و باید در این حوزه کارهای فاخری انجام گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: خوشبختانه در این گونه آثار است شاهد ظهور طلاب خبره در این امور پژوهشی می شویم که می توانند با این تجربیات کمک بزرگی به فقه اهل بیت علهیم اسلام نمایند.

آیت الله استادی در پایان با ذکر این مطلب که 15 سال برای گردآوری این موسوعه و موسوعه های نظیر آن زمان زیادی است گفت: باید فعالیت ها سرعت زیادی بخشید. زیرا فعالیت های علمی با شیوه های اداری همخوانی ندارد بلکه باید با مشی بزرگان و شیوه طلبگی که در کسب و تحقیق علم شب و روز را نمی شناسند نسبت به احیای آثار بزرگان اقدام نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha