جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 346212
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
شهاب الدین حسینی - اوقاف آذربایجان شرقی

حوزه/ موقوفات، فدک های فراموش شده اهل بیت (ع) است و باید در جامعه اسلامی احیاء شود.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، درگردهمایی طلاب و فضلای شهرهای تبریز، اهر و بستان آباد مقیم حوزه علیمه قم که در سالن اجتماعات طلاب استان آذربایجان شرقی در قم برگزار شد، گفت: احیاء موقوفه، احیاء حوزه  است.

وی افزود: موقوفات زیادی در جامعه و به خصوص در شهرهای تبریز و شهرهای تابع وجود دارد که معروفترین این موقوفه ها، بازارچه سرپوشیده بزرگ تبریز است که در دنیا هم کمتر بازارچه ای مانند آن پیدا می شود.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: این قبیل موقوفه ها یا احیاء نشده اند مانند، موقوفه شیخ شهاب الدین اهر و یا اگر هم احیاء شده اند به تصاحب شهرداری و مردم در آمده که از جمله این موقوفه های تصاحب شده، می توان پارک جنگلی، کتابخانه و بازار صاحب الأمر اشاره کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی خاطر نشان ساخت: بعضی از موقوفه ها مانندکتابخانه از جمله موقوفه های  حوزه علمیه است که از کاربری خارج شده و استفاده های دیگری از آن می برند.

وی ادامه داد: موقوفه ای به نام چهار راه آبرسان در این شهر وجود دارد که 8 هزار متر مربع است؛ ولی سالیانه 3 میلیون از درآمد آن به حوزه ها و آن هم نه به طور مستقیم، برمی گردد و این در حالی است که اجاره  یک مغازه در تبریز ماهی 50 میلیون  تومان است و از همه بدتر این که حوزه علیمه  اهر به دلیل نبود منابع مالی درحال تعطیلی است.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: موقوفات، فدک های فراموش شده اهل بیت (ع) است که باید در جامعه اسلامی احیاء شود و به جای اینکه این موقوفه ها در اختیار حوزه، خانوادهای بی سرپرست و بی بضاعت قرار بگیرد  و برای نشر و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی(ع) هزینه شود در جاهای دیگر به مصرف در می آید.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان آذربایجان شرقی  خاطر نشان ساخت: اگر مسئولین حوزه همت کنند تا این زمین‌ها و اماکن وقفی به حوزها برسد، قطعا حوزها راحت تر می توانند به حیات خود ادامه دهند و به وظیفه و رسالت خود در قبال  فرهنگ با جدیت بیشتر ادامه دهند.

انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha