شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتهد شبستری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر این که جناح بازی در اداره اقتصاد کشور جایی ندارد، گفت: باید نظارت بر بازار افزایش یابد، چرا که افراد سودجو از نوسانات قیمت سوء استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، عصر امروز در نشستی با مسئولان و کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، مسائل اقتصادی را از مهترین چالش های کشور خواند و گفت: صنعت، معدن و تجارت سه رکن اقتصادی کشور به شمار می روند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که می فرمایند: « خداوند متعال بعضی از افراد را برای بعضی دیگر کمک قرار داده است و همچنین انواع صنایع را برای اسباب رزق و روزی مردم قرار داده است، چرا که این امر برای بقاء جامعه لازم بوده و صحیح ترین و بهترین تدبیر است»، افزود: خود کامگی و خود رأیی جایی در اسلام ندارد و به جای سیاست بازی و جناح بازی بهتر این است که در صنعت و اقتصاد که از ارکان مهم و تاثیر گذار کشور است، تدبیر شود.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با مسئله صنعت، افزود: هر صاحب صنعتی نیازمند دو صفت " مهارت داشتن" و "درستکار و امانت دار بودن" می باشد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: شکوفایی اقتصادی امری ضروری است و این مسئله تحقق نمی یابد مگر با تلاش و مجاهدت مضاعف، توام با اخلاص که لازمه هر پیشرفتی است.

امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد: تجارت در صورتي که وسيله‏اي براي بهبودي زندگي و تامين نيازمندي هاي انسان باشد و در جهت سامان دادن وضع عمومي مردم و گشودن راه خدا به روي آنان، به کار گرفته شود، خوب و پسنديده و مورد تشويق اسلام است، ولي اگر پلي براي تجمل و فخرفروشي به ديگران باشد ، از نظر اسلام مذموم و ناپسند و مايه‏ي بدبختي و شقاوت انسان خواهد بود.

آیت الله مجتهد شبستری بیان کرد: رسول گرامي اسلام(ص)در همين زمينه مي‏فرمايد: « البركة عشره اجزاء تسعه اعشارها فى التجاره /برکت را اگر به ده جزء تقسيم کنند نه قسمت آن در تجارت خواهد بود». امام علی(ع) نیز در همین رابطه می فرمایند « تَعَرَّضوا لِلتِّجارَةِ ؛ فَإِنَّ فیها غِنىً لَکُم عَمّا فی أیدِی النّاسِ/ به تجارت روى آوریدکه در آن، بى نیازى تان از آن چه مردم دارند، نهفته است».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این که کم فروشی یکی از آسیب های تجارت است و اگر در جامعه ای رواج یابد برکات آسمانی نیز کاهش خواهد یافت، ابراز داشت: اگر در پی ایجاد اشتغال هستیم باید تجارت را رونق دهیم تا با رونق تجارت، چرخ تولید نیز به سرعت به کار بیفتند.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بروکراسی اداری را کاهش دهد تا بخش های خصوصی  با این وزارت خانه همکاری کرده و تجارت کشور ارتقاء یابد.

وی با بیان این مطلب که مسائل هسته ای بهانه ای برای دشمنی با ملت مسلمان ایران است، افزود: نباید چشم به دست دشمن دوخت، بلکه باید با تکیه بر ظرفیت های درونی، موجبات پیشرفت و آبادانی کشور را فراهم ساخت، زیرا دشمنان حتی اگر مسئله هسته ای هم نبود، چیز های دیگری را بهانه دشمنی قرار داده و در جهت تضعیف ایران بر می آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: اتکاء بودجه کشور به نفت غلط است و باید برای خلاصی از آن تدبیر شود و شرط تحقق آن، همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت است.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته آن چنان که انتظار می رفت، در مسئله اقتصاد و فرهنگ، پیشرفت چشمگیری نداشتیم، اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری، شعار پیشرفت اقتصاد و فرهنگ مخصوص یک سال و دو سال نبوده و همیشه باید در این مسیر تلاش و مجاهدت کرد.

آیت الله مجتهد شبستری در پایان تاکید کرد: کنترل و نظارت بر بازار باید افزایش یابد، چرا که افراد سودجو از نوسانات قیمت سوء استفاده کرده و مردم در این میان به زحمت می افتند و این شایسته یک کشور اسلامی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha