یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
امام حسین

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) ، امام حسین(ع) را بزرگترین پاسدار ارزش های الهی و احیاگر دین پس از ارتحال نبی مکرم اسلام توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار اظهار داشت: همه زندگی و به ویژه قیام خونین سیدالشهدا(ع) در راستای پاسداری و حراست از ارزش های دینی و الهی بوده و این که بهترین زمینه را برای هدایت بشریت از ضلالت و گمراهی فراهم کند.

وی افزود: از همین روست که خود حضرت در بیان اهداف قیام عاشورا می فرماید، برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدم قیام کردم؛ چرا که همه هدف امام حسین(ع) اقامه کلمه الله و احیای دین بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با تاکید بر این که اباعبدالله الحسین(ع) بزرگ اصلاح گری بود که همه چیز خود را در راه خدا و برای حفظ دین او فدا کرد و گفت: حضرت (ع) در بخشی از وصیت خود به برادرش محمد حنفیه می‌فرمایند: من برای سرکشی و طغیان و برای ظلم و فساد و بر پایه هوی و هوس خروج نکرده و تنها برای اصلاح امت جدم قیام کرده‌ام و بر آنم تا امر به معروف و نهی از منکر کرده و بر سیره جدم رسول خدا(ص) و پدرم علی بن ابیطالب(ع) رفتار کنم.

وی در ادامه با اشاره به اخلاق مداری در مکتب و سیره امام حسین(ع) بیان داشت: اخلاق مداری ایشان حتی در برخورد با دشمنان نمونه بارز توجه امام حسین(ع) به حفظ کرامت انسانی است؛ کرامتی که باید در مسیر بندگی خدا قرار گیرد تا منشاء سعادت و هدایت بشریت باشد.

مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) افزود: یکی از مهم ترین رفتارهای امام (ع) که بیانگر اهتمام فراوان ایشان به ارزش و کرامت انسان است زمانی مشاهده می‌شود که در محاصره نیروهای دشمن قرار گرفته و جنگ اجتناب ناپذیر گردیده، در این حال شمر ، به دلیل هم قبیله بودن با ام‌البنین همسر امام علی (ع) برای فرزندان او امان نامه آورده نزدیک خیمه‌های امام رفت و حضرت عباس(ع) و برادرانش را صدا زد، اما کسی پاسخ او را نداد. امام(ع) به برادرش ابوالفضل العباس (ع) فرمود: «جواب او را بدهید».

عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: این رفتار سیدالشهدا(ع) اهتمام آن حضرت به ارزش و کرامت انسان را نشان می‌دهد که دوست ندارد فرد مقابل هرچند فاسق است و دشمن اما نمی‌خواهد مورد بی توجهی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری در خاتمه سخنان خود بیان داشت: سبک زندگی حسینی و به ویژه قیام عاشورای ایشان در بردارنده تمام ارزش‌های انسانی بوده و کسانی که شیفته دست یابی به سعادت حقیقی هستند باید از این راه و مرام پیروی نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha