چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله بهجت

اندیشیدن، از کارهایی است که در آیات و روایات بر ارزشمندی آن نزد حضرت حق تأکید فراوانی شده، اما هر اندیشه ای را نمی توان مورد نظر این آیه ها و احادیث دانست بلکه تفکری ارزشمند است که انسان را به تقرب الهی برساند و کتاب آفرینش از جمله منابع تفکر الهی می باشد.

خداوند در قرآن مي فرمايد:

إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ نحل/11

قطعا در این (آفرینش) نشانه ای هست (از توحید و قدرت خدا) برای کسانی که تفکر می کنند

حکایت؛

آیت الله بهجت (ره) فرمود: یکی از علمای بزرگ نجف اشرف هنگام سحر و وقت نماز شب، پسر نوجوانش را که در اطاق آقا خوابیده بود صدا زد و گفت: بلند شو و چند رکعت نماز شب بخوان. پسر پاسخ داد: چشم.

آقا مشغول نماز شد و چند رکعت نماز خواند ولی آقا زاده بر نخاست، مجدداً ایشان او را صدا زد: پسرم، پا شو چند رکعت نماز بخوان، باز پسر گفت: چشم الان بلند می شوم.

آقا دوباره مشغول نماز شد ولی دید فرزندش از رختخواب بر نمی‌خیزد، برای بار سوم او را صدا زد، این دفعه پسر گفت: حاج آقا، من دارم تفکر می‌کنم، همان فکری که درباره آن در روایت امام صادق علیه السلام آمده است: تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ (1)

آقا بسیار ناراحت شد و فرمودآن فکری از عبادت یک سال بهتر است که انسان را به خواندن نماز شب وا دارد، نه اینکه انسان وقت سحر در رختخواب دراز بکشد و فکر بکند و به این بهانه از خواندن نماز شب شانه خالی کند. (2)

هر وسوسه را بحث و تفکر مخوانید                      هر گم شده را سرور و سالار مدارید 3

  1. یک ساعت تفکر بهتر از یک سال عبادت است؛ مستدرك‏الوسائل، ج11، ص183
  2. با اقتباس و ویراست از کتاب نماز شب کلید حل مشکلات  
  3. مولوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بابک حیدری IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    با سلام و عرض تبریک بمناسبت اعیاد شعبان لطفا اینگونه مطالب را طوری در سایت قرار دهید که امکان به اشتراک گداری آن در شبکه های اجتماعی داشته باشد. با تشکر