چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ائمه جمعه

حوزه/ رهبر معظم انقلاب خطوط اصلی و قرمز نظام را تعیین می‌کنند و هر کسی خلاف این خطوط عمل کند، اقدام غیرقانونی انجام داده است/ نقشه راه مذاکرات بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری ترسیم شود.

گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»/ حساسیت فوق العاده مذاکرات هسته ای در دوره های پایانی خود باعث شده که در هفته های اخیر نگاه و توجه خطبای جمعه کشور بیش از پیش متوجه مذاکرات شود و به خصوص تصریح آن ها مبنی بر ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی و همچنین بازجویی و مصاحبه از دانشمندان هسته ای مشهودتر از قبل باشد.

با این حال امامان جمعه در صحبت های خود گریزی هم به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس و به خصوص تاکید معظم له مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی داشتند.

اشاره به برخی مناسبت های مذهبی همچون روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر(ع) و نیز نیمه شعبان و سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) ، دیگر محورهای مهم سخنان خطبای جمعه این هفته کشور را تشکیل می داد.

رهبری خطوط قرمز مذاکرات هسته ای را ترسیم کرده اند

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی، در خطبه های این هفته نماز جمعه پایتخت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: شاید این دور از مذاکرات هسته‌ای آخرین مرحله باشد؛ رهبر معظم انقلاب از نظر قانون اساسی خطوط اصلی و قرمز نظام را تعیین می‌کنند و هر کسی خلاف این خطوط عمل کند، اقدام غیرقانونی انجام داده است.

وی افزود: رهبر انقلاب همچنین حاکم شرع هستند و ایشان نایب امام زمان هستند و مخالفت با ایشان در واقع مخالفت با امام عصر (عج) محسوب می‌شود و خطوطی را که ایشان تعیین کردند و همه را به وضوح اعلام کردند باید رعایت شود.

عمل به فرمایشات رهبری؛ تکلیف مسئولان قوا

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان مبنی بر اقتصاد مقاومتی و پرهیز از سیاست‌زدگی اظهار داشت: مقام معظم رهبری عقیده دارند در کشور بن بستی وجود ندارد و قوای سه گانه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، و لذا امیدواریم مخاطبان ایشان که همه مسئولان نظام هستند از فرافکنی بپرهیزند و به فرمایشات رهبری عمل کنند.

زیربار بازرسی و بازجویی دشمن نمی رویم

خطیب جمعه اردبیل نیز با اشاره به اینکه نقطه اصلی اختلاف در تنظیم توافق هسته ای، مطالبه بازرسی بی حد و مرز و مصاحبه با دانشمندان هسته ای است، بیان داشت: این گونه بازرسی ها، هیبت ما را در چشم دشمن از بین برده و اسرار نظامی ما را که به منزله ناموس کشور است، در اختیار دشمن قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در نتیجه آنها برای حمله جری و برای انجام تحریم های شکننده و فلج کننده بیشتر قادر خواهند شد، لزوم مصاحبه بیگانگان با دانشمندان هسته ای را دارای این پیام دانست که شما نباید سهمی از دانش استراتژیک داشته باشید و متذکر شد: این بزرگترین اهانت به ملت ماست.

مراقب مکر و خدعه دشمنان باشیم

امام جمعه کرج نیز با بیان این که موضوع هسته ای جزو منافع ملی است و به همین منظور همه باید نسبت به این موضوع اتحاد و همدلی داشته باشند، گفت: متاسفانه در دور قبلی مذاکرات در لوزان سویس مجبور به واگذاری برخی امتیازهای علمی شدیم و چیزهای را از دست دادیم چنین اتفاقی نباید دوباره رخ دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی با تاکید بر هوشیاری تیم مذاکره کننده هسته ای نسبت به مکر دشمنان، گفت: دشمنان بدنبال خدشه دار کردن امنیت ملی در کشور ما هستند گواه این ادعا درخواست وقیحانه بازدید از تجهیزات هسته ای و بازجویی از دانشمندان ما است.

اجازه نفود جاسوسان به کشور را نمی دهیم

حجت الاسلام والمسلمین لطفی هم در خطبه های نماز جمعه ایلام با تاکید بر این نکته که باید نقشه راه مذاکرات هسته ای بر اساس نظرات، دیدگاه ها و بیانات مقام معظم رهبری ترسیم شود ، اظهار داشت: یکی از مهمترین خطوط قرمز نظام جمهوری اسلام ایران بحث بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه دانشمندان هسته ای کشور است چراکه اینگونه کارها زمینه فعالیت جاسوسان آمریکایی را فراهم می‌کند.

وی افزود: ایران اسلامی سیاست نرمش قهرمانانه را با حفظ هویت و با اقتدار دنبال می‌کند و هرگز اجازه عبور از خطوط قرمز را به احدی نمی‌دهد‌.

امام (ره) حق بزرگی بر گردن همه ما دارد

امام جمعه تبریز با اشاره به درپیش بودن سالروز ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) حق سنگینی بر گردن همه مردم دارند و باید مراسم سالروز ارتحال ایشان مثل همیشه باشکوه برگزار شود.

آیت الله مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه اجرای احکام اسلامی، ثابت قدمی در مواضع عزت اسلامی و حفظ عزت و عظمت مسلمانان و از ویژگی های بارز امام راحل برشمرده و افزود: امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده بود که نام و یاد ایشان در طول تاریخ و در اذهان باقی خواهد ماند.

مشکل اصلی ما ، زیاده خواهی دشمن است

خطیب جمعه مشهد مقدس نیز با بیان اینکه مذاکره کنندگان سربازان خط مقدم هستند، بیان داشت: اگر رزمنده ای در خط مقدم کاری انجام دهد که مورد پسند ما نباشد نباید تمام فعالیت های آن رزمنده را مورد نکوهش قرار داد اما مسئله اصلی این است که دشمن ما زیاده خواه است.

آیت الله علم الهدی افزود: مشکل ما با زیاده خواهی دشمن است، در قرارداد ژنو قرار بر این شد که تحریم ها متوقف شود اما این اتفاق رخ نداد و حتی آنها بیشتر نیز شد.

واقعیت گروه های تکفیری را به مردم نشان دهیم

امام جمعه زاهدان، افشای واقعیت گروه های تکفیری را امری ضروری برشمرد و افزود: متأسفانه جهان اسلام در تمام دوره های خود گرفتار فتنه های متعددی بود که نمونه  بارز آن پیدایش گروه های تکفیری نظیر طالبان، بوکوحرام و داعش در عصر حاضر است، داعشی که روی مغول را با جنایت گسترده خود سفید کرده است.

آیت الله سلیمانی خاطرنشان کرد: باید رفتارها و سخنان به گونه ای باشد که مردم در برابر توطئه های این گروه های تکفیری تحریک نشده و به نوعی احساسات آنان برانگیخته نشود، چرا که دفاع در جبهه جنگ نرم در شرایط کنونی بسیار حساس و مهم است که باید در این زمینه به بهترین شکل رفتار کرد.

نیازهای جوانان را مرتفع کنیم

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نیز در جمع نمازگزاران قزوینی با اشاره به ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفت: جوانی فرصت رشد و بالندگی است و برای موفقیت در آینده باید از جوانی بهترین استفاده را کرد.

وی خطاب به مسئولان ابراز داشت: جوانان ما نیازمند تحصیل، اشتغال و ازدواج هستند که در این راستا باید مسئولان برای تامین این سه امر تلاش کنند تا با داشتن شغل به سمت ازدواج گام بردارند.

در مذاکرات هسته ای نیز باید ولایت مدار باشیم

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان هم با اشاره به بحث هسته ای گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود خطوط قرمز مسائل هسته ای را مواردی از قبیل برچیده شدن تمامی تحریم‌ها، حفظ دستاوردهای هسته ای، نبود مانعی برای انجام کارهای تحقیقاتی و علمی، پذیرش بازرسی‌های بین‌المللی متعارف از مراکز هسته ای و ... اعلام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی بابیان اینکه مسئله خطوط قرمز این است که توافق هسته‌ای باید بازگشت‌پذیر باشد، افزود: از مسائل خطوط قرمز در مسائل هسته ای بازگشت‌پذیر بودن توافق هسته ای مطرح کردند گه اگر دشمن خلاف عمل کرد راه خود را در این مسیر خواهیم رفت.

حضور مردم در مناسبت ها، باعث افزایش قدرت معنوی نظام است

آیت‌الله شاهچراغی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سمنان با یادآوری فرارسیدن سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، از مسئولان خواست تا برای حضور پررنگ‌ مردم در برنامه‌های ملی و مذهبی برنامه ریزی کنند و گفت: حضور گسترده مردم در آئین های مختلف باعث وفاق ملی و افزایش قدرت معنوی نظام می شود.

راه حل مشکلات، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه اراک نیز با بیان اینکه نباید از کشورهای 1+5 انتظار داشت که مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند، تاکید کرد: همدلی و تعامل، افزایش تولیدات داخلی، کاهش واردات، فعال کردن واحدهای تولیدی و صنعتی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی کشور است.

وکلای ملت فرصت ها را از دست ندهند

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی همچنین با اشاره به سالروز تاسیس مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد: نمایندگان مجلس در فرصت باقی مانده دوره 4 ساله خدمت در مجلس، فعال‌تر عمل کرده و با جدیت بیشتری در تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... وظیفه نظارتی خود را ایفا کنند.

کلام امام و رهبری، فصل الخطاب ماست

امام جمعه کرمانشاه نیز با بیان این که نقشه راه امام (ره) و خط مشی رهبری در موضوع مذاکرات فصل الخطاب خواهد بود، گفت: مسئولین و کارگزاران نظام باید بدانند که راه عبور از سختی ها و مشکلات اتکای به اراده و توانمندی های داخلی است.

آیت الله علما همچنین یادآور شد: طولانی شدن روند مذاکرات نشان می دهد که غربی ها زیاده خواه هستند و نمی خواهند بپذیرند که ایران با کشورهایی که با یک تندی و اخم ایالات متحده تن به ظلم می دهند فرق دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha