یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماز جمعه

حوزه/ داعیه‌داران پیروی از امام راحل باید تمام ابعاد اسلام را که سیره امام نیز منطبق بر آن است، یک جا بپذیرند و گزینشی عمل نکنند/تاکید بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها آیا با پیروی از خط امام و اسلام همخوانی دارد؟

خبرگزاری «حوزه»/ تقارن نیمه شعبان با 14 و 15 خرداد و به ویژه بیانات بسیار صریح و روشنگرانه مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام امت، باعث شد که عموم خطبای جمعه سراسر کشور، بحث محوری خود را به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نیز تاکید بر راه و مرام امام (ره) زیرسایه تبعیت از ولایت فقیه اختصاص بدهند.

البته همچون هفته های گذشته، اشاره به تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای و نیز تحولات منطقه ای و قضایای داعش ،بخش مهم دیگری از فرازهای خطبه های نماز جمعه سراسر کشور را تشکیل می داد، ضمن آن که اشاراتی گذرا نیز به برخی از مناسبت های تقویمی از سوی امامان جمعه صورت گرفت.

*مقابل زیاده خواهی آمریکا می ایستیم

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، خطیب جمعه قم با اشاره به ادامه مذاکرات هسته ای، زیاده‌خواهی‌های آمریکا را عامل شکست احتمالی مذاکرات خواند و تصریح کرد: در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان می‌ایستیم و اجازه بازرسی و بازجویی از مراکز هسته‌ای و دانشمندانمان را نخواهیم داد؛ اگر روزی این مذاکرات به شکست بیانجامد، دنیا بداند به خاطر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب بوده است.

*مسئولان نگران برخی تجمعات نباشند

مدیر حوزه های علمیه همچنین افزود: اگر امروز در کشور عده‌ای برنامه‌هایی دارند و جلسات و اجتماعاتی برگزار می‌کنند، مسئولان نباید احساس کنند این امر در تقابل با آنهاست؛ همانطور که آمریکایی‌ها برای ایجاد عقبه برای تیم مذاکره‌کننده خود، جلساتی در سنا و کنگره دارند، ما نیز باید هم مجلسی حامی داشته باشیم و هم مردم و اجتماعات مردمی به عنوان پشتوانه‌ای مهم برای تیم مذاکره‌کننده به ایفای نقش بپردازند.

*برخی عملکردها با پیروی از امام(ره) نمی خواند

آیت الله طباطبایی نژاد نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان با ابراز گلایه از این که متاسفانه امروز شاهد برخی از رفتارهای و گفتارهایی هستیم که با پیروی از خط امام و اسلام همخوانی ندارند و این بزرگ‌ترین انحراف است، اظهار داشت: امام برای آن که اسلام با تمام ابعادش در جامعه پیاده شود‌، قیام کرد. داعیه‌داران پیروی خط امام باید تمام ابعاد اسلام را که سیره امام نیز منطبق بر آن است یک جا بپذیرند و در انتخاب خود گزینشی عمل نکنند.

*انتقاد از تاکید بر حضور زنان در ورزشگاه ها

وی متذکر شد:‌ به راستی تاکید بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها آیا با پیروی از خط امام و اسلام همخوانی دارد، امیدوارم برخی مدعیان پیرو خط امام(ره) دست از بی‌دینی‌های خود بردارند و گفتار و رفتار خود را منطبق بر اصول خط امام(ره) بکنند.

*مردمی بودن امام(ره)

آیت الله سلیمانی، خطیب نماز جمعه زاهدان نیز با اشاره به این که امام راحل در انقلاب خود از قدرت واقعی مردم استفاده کرد و هیچ وقت از آن غافل نشد، گفت: امام انس عجیبی با مردم انس داشت، به طوری که محور فعالیت‌های ایشان مردم بود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امام خمینی مردم را قدرت و سرمایه و پشتیبان انقلاب میدانست، ایشان مردم را خوب شناخته و آنها را کشف و از قدرت آنها به نحو احسن استفاده کرد.

وی همچنین، جهاد درونی و معنویت عمیق، به‌روز بودن، زنده بودن، پویایی، تحرک و عملیاتی بودن را از خصوصیات مکتب امام خمینی (ره) برشمرد.

*قدردان نعمت ولایت فقیه باشیم

آیت‌الله امامی‌کاشانی هم در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اصول امام خمینی(ره)، اظهار داشت: خداوند بعد از رحلت امام خمینی(ره)، نعمت مقام معظم رهبری را به ما ایرانیان عطا فرمود و چون نظام ما اسلامی است، با نظام‌ها و انقلاب‌های دیگر تفاوت اساسی دارد و اساس و پایه آن الهی و معنوی است.

وی افزود: ما با دشمنان اسلام که با پول‌های نفتی عربستان ارتزاق می‌شوند و کلاً‌ وجود امام عصر(عج)‌ را زیر سؤال می‌برند، کاری نداریم، اما برخی افراد متدین و شیعه هستند که در برخی دانشگاه‌های داخلی یا خارجی صحبت می‌کنند و گاهی مخالفتشان را با اصل نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه اعلام و در نتیجه وجود امام زمان (عج) را انکار می‌کنند.

*آل سعود؛ ام الفساد دنیای اسلام

امام جمعه اراک هم با اشاره به تحولات منطقه ای گفت: آل سعود ریشه بسیاری از فتنه‌های منطقه و ام‌الفساد در دنیای اسلام است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی همچنین با اشاره به این که گروه‌های تکفیری داعش دست پرورده آل سعود و آل سعود دست نشانده آمریکا و انگلیس در منطقه است، خاطرنشان کرد: نظام استکبار می‌خواهد با گسترش جنایت‌های داعش اذهان عمومی را پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی تغییر دهد.

*هدف اصلی از تشکیل و تقویت داعش

امام جمعه اردبیل نیز با بیان این که استکبار، گروهک تروریستی داعش را با هدف مهار ایران تشکیل داده است، گفت: هدف استکبار جهانی از حمایت ویژه از داعش مهار ایران، شکستن خط مقاومت، راضی نگه داشتن متحدان خودشان در خلیج فارس، ایجاد تعادل و توازن بین دو طرف درگیر، بالا بردن حجم فرسودگی و زوال نیروهای درگیر، حفظ نفوذ و حضور خود در منطقه، از بین بردن زیرساخت‌های کشورهای اسلامی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و برپا کردن آتش جنگ‌های مذهبی است.

*دفاع از حرم اهل بیت(ع)؛ رسالت دینی و تاریخی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع) مخصوصاً حرم حضرت زینب (س) را که به طور خاص در معرض خطر قرار دارد را خواستار شد و از مردم خواست تا با ادای رسالت تاریخی، دینی و انسانی خود در دفاع از حرم و از مدافعان حرم از جهت مالی به صورت جهادی کمک کنند.

*خون شهدای 15 خرداد؛ عامل پیروزی انقلاب

خطیب جمعه کرج هم به تاثیر قیام 15 خرداد در حرکت انقلابی ملت ایران اشاره کرد و گفت: ملت ایران سال‌ها برای دست‌یابی به استقلال و آزادی و سرنگونی حکومت‌های زورگو و سرسپرده طاغوتی مبارزه کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی تصریح کرد: بی شک خون شهدای 15 خرداد عامل اصلی به حرکت درآمدن ملت ایران و سرنگونی رژیم طاغوت بود.

*خطر تحریف امام (ره) برای نسل آینده

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در خطبه های نماز جمعه مشهد با تاکید بر این نکته که خطر تحریف امام راحل برای نسل آینده جدی‌تر است، بیان داشت: مقام معظم رهبری در مورد خطر تحریف امام راحل هشدار دادند، بنابراین باید مردم مراقب باشند که امام مورد تحریف قرار نگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه همچنین در مسئله امام راحل می‌خواهند اسطوره آزادی‌سازی از امام(ره) بسازند و هرگونه خواستند شخصیت امام را تحریف کنند، اضافه کرد: این خطر زمانی دیده می‌شود که یک عده امام را ندیده‌اند و فقط تصویری از ایشان در ذهن دارد.

*برخی برای نفی استقلال کشور تئوری‌سازی می‌کنند

آیت الله مجتهد شبستری خطیب جمعه تبریز نیز با تاکید بر این که بدون شناخت صحیح و تحریف نشده امام، امکان تداوم انقلاب وجود ندارد، ابراز داشت: متاسفانه برخی برای نفی استقلال کشور تئوری‌سازی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر افرادی خود را معتقد به امام می‌دانند باید آمریکا را شیطان بزرگ بدانند.

وی اصول مبانی مکتب فکری امام (ره) و رهنمودهای مقام عظمای ولایت را تنها راه تعالی و عظمت کشور دانست و گفت: دشمن استقلال کشور را هدف گرفته و همه باید ضمن شناخت اهداف دشمن، هوشیار باشند.

*دغدغه محیط زیستی یک امام جمعه

امام جمعه بندرعباس نیز با اشاره به فعالیت‌هایی که سبب تخریب محیط زیست و طبیعت و نامتبوع شدن فضای زندگی شهروندان می‌شود، گفت: باید با فعالیت‌ها و کارهای غیرقانونی در این راستا باجدیت برخورد شود.

آیت الله نعیم آبادی همچنین از پدیده زمین‌خواری و تخریب محیط زیست به عنوان یک غده سرطانی یاد کرد و افزود: برای شناسایی دست‌های پشت پرده در تخریب محیط زیست و زمین‌خواری محیط زیست باید در این زمینه همکاری کند.

*تحریف کنندگان امام(ره) به جایی نمی رسند

خطیب جمعه بیرجند نیز با گلایه مندی از این که متاسفانه عده‌ای به دنبال مصادره امام راحل به نفع خودشان هستند، ابراز داشت: امروز برخی می‌خواهند افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) را تحریف کنند اما راه به جایی نخواهند برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با بیان اینکه نسبت دادن برخی رفتارها به بنیانگذار جمهوری اسلامی نه شایسته است و نه عقلانی، گفت: امام(ره) همواره اسلام ناب را دنبال کردند و هرگز اسلامی که چشمش دنبال آمریکا باشد را قبول نداشتند.

*خطوط قرمز هسته ای

آیت الله ایمانی نیز در جمع نمازگزاران جمعه شیراز با تاکید بر این که مقام معظم رهبری، مصداق توافق خوب و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را تعیین کرده‌اند، ابراز داشت: حفظ عزت و سربلندی کشور، صیانت از دانشمندان مملکت، حفظ خطوط قرمز نظامی و پرهیز از بازرسی‌های غیرعادی، لغو همه تحریم‌ها و باز بودن راه تحقیق و توسعه ازجمله خطوط قرمز است که باید موردتوجه تیم مذاکره‌کننده قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: مردم باید هوشیار باشند و اجازه دوقطبی شدن جامعه را ندهند چراکه جامعه ما بر سر مسائل کلان و اصلی کشور وحدت دارد.

وی با بیان اینکه امام مثل بعضی از تئوری‌سازان روشنفکر و اندیشه‌پردازان ذهنی نبود که در محافل، حرف‌های زیبا می‌زنند اما در میدان عمل کارآیی ندارند، افزود: شناخت صحیح و تحریف نشده ادامه و تداوم راه امام ضروری است.

*ائمه جماعات مساجد از تبیین مباحث اعتقادی غافل نشوند

حجت الاسلام و المسلمین طه محمدی نیز در جمع نمازگزاران همدانی با بیان اینکه مسائل اعتقادی و آگاهی نسبت به آنها امروز خیلی مهم است، گفت: ائمه جماعات در مساجد بیشتر به مسائل اخلاقی می پردازند اما باید مسائل اعتقادی را بیان کنند و اگر کسی اعتقاد قوی داشته باشد به خاطر یک شبهه بی دین نمی شود.

نماینده ولی فقیه در همدان همچنین از ائمه جماعات خواست تا مسائل اعتقادی و توحید و و نبوت و امامت را برای مردم تجزیه و تحلیل کنند.

*تقدیر از ملت انقلابی

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ، امام جمعه زنجان نیز با اشاره به حضور گسترده و معنادار ملت ایران در سالگرد بیست و ششمین سال ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بیان داشت: این حضور نشان از ولایتمداری، وفاداری به نظام و پیوند ناگسستنی ملت ایران با ولایت فقیه دارد.

*توافق بدون لغو تحریم‌ها مصداق بارز توافق بد است

خطیب جمعه ایلام نیز گفت: یکی از مهمترین موضوعات روز کشور ما بحث مذاکرات هسته ای است که در این زمینه تیم مذاکره کننده باید در برابر زیاده خواهی کشورهای غربی و آمریکا ایستادگی کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha