جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله شفیعی

حوزه/ آیت الله شفیعی، با اظهار تاسف از عدم اطلاع بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی و مسائل دینی، اظهار داشت: برخی افراد روزانه نسبت به مدل‌های ماشین، قیمت ارز و مدل های لباس آگاهی کسب می کنند، اما کوچکترین حساسیتی نسبت به فراگیری مسائل شرعی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق ماه مبارک رمضان، به ادامه تفسیر حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر «المؤمن یکون صادقا فی الدنیا، واعی القلب، حافظ الحدود وعاء العلم، کامل العقل» پرداخت و اظهار داشت: در این حدیث امام علی(ع) به ویژگی های انسان مؤمن پرداخته است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که در ماه مبارک رمضان انسان به بررسی صفات اخلاقی خود و اصلاح خویشتن بپردازد، تصریح کرد: ماه رمضان، ماه خودسازی، تهذیب نفس و تکامل اخلاق است.

آیت الله شفیعی، با بیان این که صداقت در گفتار و حفظ حدود عقلی و شرعی از ویژگی های مؤمنان است که در روزهای گذشته به بررسی آن پرداختیم، اظهار داشت: یکی دیگر از صفات مؤمن «وعاء العلم» بودن است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به معنای لفظی کلمه «وعاء» اشاره کرد و افزود: در زمان های گذشته به سبب نبود کیف و چمدان، مردم برای جابه جایی وسائل خود از «وعاء» استفاده می کردند و آن را بر روی چهارپایان خود قرار می دادند.

مؤمن باید مخزنی از علم باشد

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که تفسیر عبارت «وعاء العلم» در این حدیث به این معناست که مؤمن باید مخزنی از علم باشد، اظهار داشت: عمده ای از مشکلات انسان که گریبانگیر او می شود بر اثر بی دانشی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که علم انسان می تواند در بسیاری از مواقع به کمک او آید، خاطرنشان کرد: اسلام برای مسئله ی علم و دانش اهمیت بسیاری قائل است و بسیاری از احادیث و روایات نیز به همین نکته اشاره کرده اند.

وی با اظهار تآسف از ناآگاهی و عدم اطلاع بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی و مسائل دینی اظهار داشت: برخی افراد روزانه نسبت به مدل های ماشین، قیمت های روزانه ارز و مدل های لباس آگاهی کسب می کنند، اما کوچکترین حساسیتی نسبت به فراگیری مسائل شرعی ندارند.

وجوب فراگیری مسائل شرعی مبتلابه

آیت الله شفیعی، عدم آگاهی از احکام شرعی را به سبب دوری از برنامه های مذهبی و عدم ارتباط با رساله شرعیه دانست و افزود: یکی از  مسائلی که در کتب توضیح المسائل آمده این است، که «مسائلی که انسان به آن ها احتیاج دارد واجب است که آن ها را فراگیرد.»

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که نخستین بار شیخ اعظم انصاری در رساله خود آورده بود که «مسائلی که انسان به آن ها احتیاج دارد واجب است که آن ها را فراگیرد و الا فاسق است» تصریح کرد: فاسق به کسی اطلاق می شود که از مسیر دین خارج شده و به بیراهه رفته است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که اگر انسان روزانه یک مسئله را یادبگیرد، پس از گذر زمان بر مسائل مبتلابه تسلط خواهد یافت، اظهار داشت: علم و دانش زیاد هرگز انسان را با مشکلی روبرو نخواهد کرد، اما عدم آگاهی و دانش کافی برای انسان آسیب زاست.

عقل، علم می آورد، اما علم عقل نمی آورد

وی در پایان به سخنی از امام خمینی(ره) در سوگ شهید رجایی «مبنی بر رجایی عقلش بیشتر از عملش بود»، اشاره کرد و اظهار داشت: امام راحل این سخن را بدین سبب بیان کرد که عده ای آن زمان بنی صدر را در برابر شهید رجایی قرار داده بودند و می گفتند که بنی صدر کتاب ها نوشته و مدرک دکتری دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که عقل، علم می آورد اما علم عقل نمی آورد، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) به سبب ملازمه ای که این دوصفت با هم دارند، آن ها را در کنار هم ذکر کرده اند؛ چرا که عقل انسان را محدود می کند به آن چه که برایش مفید و سودمند است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha