دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 353015
۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
امام علی

حوزه/ امام جمعه اصفهان، حصول ویژگی های انسان متقی را نیازمند تمرین و ممارست دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا در حد امکان به ویژگی های متقین نزدیک شویم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»، از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد،  امام جمعه اصفهان، همزمان با هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان به ادامه شرح خطبه متقین پرداخت و با اشاره به ویژگی های متقین اظهارداشت: متقین خود را به سختی می اندازند و دیگران را از خود در راحتی قرار می دهند، لذا شرشان به کسی نمی رسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به روایتی اشاره کرد و گفت: مؤمن شر خودش را  بر خود کفایت می کند و نیازی به محکمه و قضاوت نیست.

وی خاطر نشان کرد: هر انسانی خیر و شر دارد، لذا انسان با تقوی خود را کنترل می کند و جلوی شر خود را می گیرد، اما برخی خود را کنترل نمی کنند، لذا برای مقابله با شر آن ها باید به قاضی و پلیس مراجعه کرد.

* مؤمن فحاشی نمی کند

آیت الله طباطبایی نژاد، صداقت را از دیگر ویژگی های انسان متقی برشمرد و گفت: متقین دروغ نمی گویند، غیبت و فحاشی نمی کند، همانطور که حضرت علی (علیه السلام) در روایتی می فرمایند: مؤمن فحاشی نمی کند.

وی به روایت دیگری در وصف مؤمنین اشاره کرد و گفت: اگر کسی همسایه مؤمن شود، از او در امان است تا جایی که مشکلاتش را برطرف می کند، به او آزار نمی رساند و سعی می کند خیرش به دیگران برسد.

این استاد حوزه، ایثار را از مکارم اخلاق دانست و  ادامه داد: انسان متقی از نفس خود می گذرد و هر آن چه خود به آن نیاز دارد را در راه خدا به دیگران می بخشد که این عمل مصداقی از مکارم اخلاق است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار داشت: برای حضرت علی (علیه السلام) لباسی نو خریده بودند، حضرت وقتی غلامش قنبر را دید که لباس مناسبی ندارد، گفت: این جوان با لباس نو خوشحال تر است، همین لباس برای من کفایت می کند.

وی به نمونه دیگری از ایثار در اهل بیت (علیهم السلام) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز روز پس از ازدواجشان با همان لباس های قدیمی بیرون آمدند، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) ایشان را دیدند و گفتند: چرا لباس جدیدی که برای شما خریداری شده بود، نپوشیدی؟ حضرت پاسخ دادند: در مسیری که می آمدم نیازمندی را دیدم که از من به آن لباس محتاج تر بود، لذا لباسم را عوض کردم و همان لباس قدیمی را پوشیدم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha