دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت‌الاسلام فرحزاد

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد گفت: کسی که ذره ای در او تکبر، غرور و منیت وجود داشته باشد، اجازه ورود به بهشت به او داده نمی شود. کمترین مرحله تکبر این است که انسان زیر بار حرف حق نرود و آن را نپذیرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، بعد از نماز ظهر و عصر در جمع نمازگزاران مسجد اعظم درباره خطبه «قاصعه» نهج البلاغه گفت: در این خطبه، بخش مهمی از مطالب درباره تکبر و تواضع است.

وی افزود: در این خطبه، امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیان می دارد از کاری که شیطان کرد و خداوند دربرابر او انجام داد، عبرت بگیریم. خداوند عبادت طولانی و کوشش فراوان شیطان را به دلیل تکبر و نافرمانی از بین برد.

کارشناس دینی رسانه ملی یکی از مهم ترین مسائلی که اعمال حسنه انسان را نابود می سازد، تکبر و غرور عنوان کرد و گفت: کبر به اندازه ای خطرناک است که شش هزار سال عبادت ابلیس را نابود و او را در برابر امر خدا قرار داد.

وی افزود: بر اساس روایت معصوم علیه السلام، کسی که ذره ای در او تکبر، غرور و منیت وجود داشته باشد، در برابر اجازه ورود به بهشت داده نمی شود. کمترین مرحله تکبر این است که انسان زیر بار حرف حق نرود و آن را نپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که دین اسلام بر اساس فطرت انسان است، خاطرنشان ساخت: امام علی علیه السلام بیان می دارند که بهشت رفتن آسان و جهنم رفتن دشوار است؛ زیرا انسانی که اهل جهنم باشد، بر خلاف فطرت و میل درونی خود حرکت کرده است.

وی در ادامه با توصیه به ضرورت ترویج صداقت و درستی در جامعه گفت: انسانی که از صدق و درستی به دروغ پناه برد، مجبور می شود برای حفظ آبروی خود و پنهان نگه داشتن دروغش، دروغ های جدیدی بگوید. مسلماً این شخص در ادامه بی آبرو شده و همه به دروغ های او پی می برند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از معصوم گفت: بر اساس آموزه های دینی، کسانی که رکوع و سجودش را طولانی می کند، معیار خوبی او نیست، بلکه باید دید فرد چه اندازه راستگو و امانت دار است.

*افراد بد اخلاق از اصل دین فاصله گرفته اند

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در پایان با بیان این که راستگویی و صداقت و امانت داری، معیار درستی و ایمان افراد می باشد، گفت: برخی افراد اهل عبادت و مستحبات هستند، ولی در اخلاق، نشانه ای از مؤمن حقیقی ندارند؛ این ها راه را اشتباه رفته، در ظواهر عبادات مشغول شده اند و از اصل دین فاصله گرفته اند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha