شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کتاب تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب گرا

حوزه /یکی از آثار تخصصی موسسه بوستان کتاب درخصوص مشروطیت، «تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب گرا ( با تطبیق آن بر انقلاب اسلامی)» است که آقای محمد صادق مزینانی آن را به رشته تالیف درآورده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» ، موضوع کتاب یادشده، سیاسی- اجتماعی است که طلاب و دانشجویان مخاطبان تخصصی این کتاب می باشند.

در توضیح محتوای این کتاب گفتنی است که انقلاب مشروطه، از مقاطع مهم و سرنوشت ساز در تاریخ ایران است. در این انقلاب، دو گروه دچار اختلافات شدند: مشروطه خواهان مذهبی و جریان گرا.    
محمدصادق مزینانی در این کتاب کوشیده تا در پنج بخش مفصل،  با ارائه اسناد و شواهد معتبر تاریخی، چگونگی رویارویی جریان های  مشروطه خواهان مذهبی و جریان گرا و فراز و فرود آن ها را شناسایی و تمایزات این دو را معرفی کند و سپس آن جریان ها را با حوادث و جناح های پس از انقلاب اسلامی تطبیق نماید.        
  مولف رشته سخن را با تحقیق و بررسی تعاریف سنت و تجدد و رویارویی در جریان سنتگرایی و تجددگرایی آغاز میکند. وی در فصل نخست درباره دیدگاههای مشروطهخواهان مذهبی و عالمان این جریان و نقاط اشتراک و تمایزات  آنان سخن گفته و سپس از کسانی چون: ملکمخان ناظم الدوله، آخوندزاده، طالبوف، تقیزاده و دیگر هممسلکان آنها با عنوان مشروطهخواهان سکولار و پیشگامان غربگرایی نام میبرد.     
  نویسنده در ادامه راجع به مبانی نظری و معرفتی مشروطهخواهان غربگرا ذیل عناوین: خدا محوری و اومانیسم، عقلگرایی، علمگرایی و سکولاریسم بحث میکند. در بخش سوم، نویسنده تلقی و تفسیر از مشروطه و ارکان آن، جایگاه قانون اساسی و مجلس شورای ملی در تصمیمگیریها و حد و  حدود مجلس در قانونگذاری را از دو دیدگاه متفاوت مورد بررسی قرار داده و  به معیارها و ملاکهای آنان در قانون گذاری اشاره مینماید.       
وی در دو بخش پایانی درباره شعارهای سیاسی طرح شده در مشروطیت همچون آزادی و قانون گرایی و نیز دیگر مسائل تاریخی و اجتماعی با استناد به شواهد و گفتههای دو جریان به تفصیل سخن میگوید.

   براساس گزارش روابط عمومی موسسه بوستان کتاب محمد صادق مزینانی در پدید آمدن این اثر ارزشمند از 223 منبع تاریخی شامل کتاب ها و جراید قدیم و جدید بهره جسته است. این کتاب به همت بوستان کتاب در سال 90 به چاپ دوم رسید و  با قیمت 28هزار تومان راهی بازار نشر گردید.

محدثی در ادامه یادآور شد: بوستان کتاب علاوه بر اثر یادشده در موضوع مشروطه آثار دیگری نیز از جمله: روحانیت و مشروطه و ... دارد که علاقه‌مندان جهت تهیه این آثار، می‌توانند با شماره تلفن 7 ـ 37742155  ـ 025 تماس بگیرند یا به سایت www.bustaneketab.com مراجعه کرده؛ با خرید اینترنتی از تخفیف ویژه برخوردار گردند.

امروز چهارشنبه 14 مرداد 94، مصادف با یکصد و نهمین سالروز صدور فرمان تاریخی مشروطیت می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha