سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مسائل معنوی و اخلاقی در برخی دانشگاه ها نگران کننده است گفت: دانشگاه حضرت معصومه(س) باید در خصوص مسائل اعتقادی، معنوی و اخلاقی، الگویی برای سایر دانشگاه‌ها شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار رئیس، هیئت امناء و مسئولین دانشگاه حضرت فاطمه معصومه(س)  قم اظهارداشت: کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) از افتخارات قم، ایران و شیعه است که  اقتضا دارد دانشگاهی در کنار این حرم مطهر به نام حضرت (س) باشد.

وی با ابراز خرسندی از تاسیس دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت:  به همّت خیّرین و مسئولین استان این دانشگاه تأسیس شد  که باید به  دانشگاهی بین المللی تبدیل شود، به طوری که در آینده نه فقط بانوان ایران بلکه از کلّ دنیا خواهرانی که به دنبال فضایی علمی و معنویِ در حدّ بسیار بالا هستند، انتخابشان همین دانشگاه باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که عدم وجود چنین دانشگاهی یک خلاء بود بیان داشت:  قم با این حرم و  عظمت این اقتضا را دارد، همانطوری که در مشهد دانشگاه رضوی داریم و  واقعاً این خلأ را پر کرده است، در قم هم چنین ضرورتی بسیار مشهود بوده و هست.

استاد حوزه علمیه قم،  عمده‌  مسئله در محتوا و در مسائل علمی و معنوی  دانشگاه  برشمرد و اظهارداشت: در درجه‌اول، این دانشگاه باید  از جهت علمی قوی شود، نگویند اینجا اساتید ضعیف و متوسط دارد،  کسانی  که دنبال تحقیقات عمیق هستند، بگویند دانشگاه ضعیفی است و این خود موجب وهن قم و  حضرت معصومه سلام الله علیها می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که باید به  دنبال بهترین اساتید باشید، یادآورشد: در بعضی از این رشته‌ها؛ مثل فقه و حقوق، قوی‌تـرین اساتید را در قم داریم، در حوزه با برکت علمیه قم و از اساتیدی که در این حوزه هستند می‌توانید استفاده کنید و محدود به این هم نیست.

وی با تاکید براین که باید از لحاظ علمی بیشتر کار کنید ادامه داد:  هر چه  از اساتید درجه اول کشور ، به خصوص از خود بانوان باشند، برای این دانشگاه  رجحان دارد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: امروز واقعاً دانشگاه‌های دروس کلیشه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اخلاقی و واحدهایی در این زمینه‌ها دارند، متأسفانه این ها کافی که نیست هیچ، گاهی اوقات نتیجه‌  مخالف هم دارد که  بعضی از دانشجویان  اذعان دارند که  در بعضی از این کلاس‌ها و واحدها آن مقدار اعتقادات سنتی‌ خودمان هم متزلزل می شود.

آیت الله فاضل  با بیان این که مسائل معنوی و اخلاقی در برخی دانشگاه ها  نگران کننده است گفت: دانشگاه حضرت معصومه(س) باید در خصوص مسائل اعتقادی و معنوی و اخلاقی، الگو برای سایر دانشگاه‌ها شود.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که تشکیل دانشگاه حضرت معصومه(س) خدمتی بزرگ به متدیّنین  جامعه است بیان داشت: افراد مومن و دغدغه مند می‌خواهند فرزندانشان  را جایی بفرستند  که در کنار مسائل علمی قوی، از جهت معنوی و اخلاقی هم جا و فضایی باشد که امنیت داشته باشند.

 آیت الله فاضل گفت: بسیاری از بانوانی که امروز در کشور حجاب را برنمی‌تابند یا بدحجاب‌اند، برای  آنان روشن نیست که حجاب را چه کسی گفته و کجا گفته؟ فکر می‌کنند در سنّت ایران بوده، سنت قدیمی‌ها بوده و چه کسی گفته ما آن را رعایت کنیم؟ در حالی که اگر واقعاً خود آنها  باورشان شود که این ریشه‌  دینی بسیار محکم دارد، در رفتار خود تجدید نظر می کنند.

وی ادامه داد: باید کاری کنید وقتی دانشجویان دختر  به شهر برمی گردند، مروجی برای مسئله حجاب باشند و با تمام وجود و اعتقاد و علاقه از حجاب دفاع کنند، اگر واقعاً در  این دانشگاه خانم‌هایی تربیت شوند که در کنار مسائل علمی بسیار مهم، مبلّغ حجاب و مسائل معنوی خودشان شوند، این خیلی ارزش دارد.

شبهات نسبت به بانوان پاسخ داده شود

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که  امروز راجع به زنان سؤالات فراوانی از جهت مسائل فقهی و حقوقی مطرح است گفت: در سایر  دانشگاه‌های وقتی زنی وارد می شود، سؤالات برای او  دو برابر می‌شود و بدون جواب بیرون می‌آید؛  اما اینجا باید تمام این سؤالات پاسخ داده شود و  یک واحدهای عمومی، تمام اشکالات و سؤالات و شبهات مربوط به زنان را باید بگذرانند جوابش را کاملاً بدانند.

وی  با بیان این که  مباحثی که در فقه وجود دارد برای زنان سؤال انگیز است خاطرنشان کرد: در خانواده متدیّنین هم زنان سؤالاتی دارند که با صراحت می‌گویند برای ما حل نشده و حل کنید. بنابراین  در هر رشته‌ای  باید این واحد را بگذرانند مثل واحدهای عمومی، این خود یک خدمت بزرگی می‌شود.

آمادگی برای پاسخ به شبهات بانوان

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که این مرکز آمادگی دارد این کارها را انجام  دهد گفت:  در این مرکز گروهی شبهات را بررسی می‌کنند از دانشگاه امام صادق(ع) هم یک گروهی از خانم‌ها آمدند و بعضی از این مباحث را داشتند که دنبال می‌کردند.

وی با بیان این که مردم قم در خیلی جهات از سایر مردم پیشتاز بودند افزود:  مردم قم وقتی موضوع برایشان  روشن شود جلوتر از همه حرکت می‌کنند و با تمام وجود به میدان می‌آیند و امیدواریم از ظرفیت خیرین قمی بیشتر استفاده کنید  تا این دانشگاه تبدیل به  دانشگاه جهانی  شود.

خاطرنشان می شود: درابتدای این دیدار باقری ثالث رئیس دانشگاه حضرت فاطمه معصومه(س) گزارشی از روند فعالیت این دانشگاه ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دوست IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام قطعا همین طور است و البته در برخی حوزه های علمیه نیز...