شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به شاخصه های حوزه مطلوب گفت: باید اصالت های حوزه با در نظر گرفتن نگاه تحولی حفظ شود و علاوه بر حفظ سنت ها، به نیازهای امروز و فردای جامعه نیز توجه داشته باشد و در هر زمان و مکان و هر مخاطب، برنامه ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مسایلی که در خصوص حوزه و خروجی های حوزه مطرح می شود این است که حوزه و حوزوی مورد انتظار چیست؟

وی افزود: در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد؛ نگاه نخست به حوزه مورد انتظار، نگاهی است که در شرایط موجود جامعه ما طرفداران زیادی ندارد؛ آنها حوزه ای را راکد و منهای تحول می خواهند یعنی حوزه ای که کاری به چیزی نداشته باشد و نه به نیاز مخاطب توجه داشته باشد و نه خود را ارتقا دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: دیدگاه دوم، حوزه مدرن و پیشرفته می خواهد، اما مدرن و پیشرفته به این معنی که سبک و سیاق دانشگاهی به خود بگیرد؛ یعنی همیشه حوزه و دانشگاه را با هم مقایسه می کنند و می خواهند حوزه نیز مثل فضای دانشگاه شود.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: البته ما با دانشگاه مخالف نیستیم و دانشگاه جایگاه خود را دارد؛ ولی حوزه جایگاه  و تعریف خاص خود را بیش از هزار سال دارد؛ طرفداران این دو دیدگاه خوشبختانه کم هستند.

شاخصه های حوزه مطلوب

وی گفت: اما ما بر این باوریم که نگاه و حرکت بزرگان ما این است که حوزه مطلوب دو مشخصه اصلی دارد؛ مشخصه اول این حوزه آن است که اصالت های حوزه با در نظر گرفتن نگاه تحولی حفظ شود؛ مشخصه دوم آن است که علاوه بر حفظ سنت ها، به نیازهای امروز و فردای جامعه نیز توجه داشته باشد و در هر زمان و مکان و هر مخاطب، برنامه ریزی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این نگاه ما مجتهدی داریم که برای اجرای احکام الهی و اجرای تمام آنچه که شاخص حکومت دینی است پای کار است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: اولین شاخصه مورد انتظار این حوزه آن است که باید بدانیم که ما سر سفره بزرگان گذشته نشسته ایم و اگر طلبه و استادی بخواهد رابطه اش را با گذشته قطع کند در حقیقت همه این تلاش ها را نادیده گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: ما حوزویان عائله شیخ انصاری و شیخ طوسی و صاحب جواهر و مرحوم آخوند خراسانی هستیم و طلاب باید بدانند که امروزه در برخی از کشورهای اروپایی و پیشرفته و دانشگاه های مدرن، همیشه به تاریخ تاسیس علوم و دانشگاه های خود توجه دارند وبا افتخار نیز از آن تاریخ باز می گردد.

وی گفت: امروزه در برخی از دانشگاه های دنیا همین شیوه های حوزوی ما را دارند؛ حتی شکل دانشگاه های آنها نیز بی شباهت با وضع حوزه های سنتی ما نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دومین شاخصه این حوزه، زمان آگاهی و آگاهی نسبت به زمان است؛ طلبه زمان شناس است نه زمان زده؛ طلبه باید در بعد برنامه ریزی از روزی که وارد حوزه می شود، افق دوردست را ببینیم که چه نیازهایی وجود دارد و چه باید انجام دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: امروز سیر اسلام خواهی یک سیر گسترده ای و نامه ای که رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا نوشته چه تاثیرات عظیمی داشت؛ در این زمینه مجموعه خوبی ایجاد شده که زمینه بستر ساز مطالعه جوانان غربی را از اسلام اصیل است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: این پیام رهبری، پیام بزرگی برای حوزویان بود که طلاب به عنوان حافظ شریعت، رسالت بزرگ و جهانی است؛ امام رضا(ع) فرمودند که کسانی امر ما را احیا می کنند که علوم ما را می آموزند و به دیگران یاد می دهند، زیرا اگر کسی سخن و محاسن سخنان ما را بشنود، خودشان پیرو ما می شوند.

وی گفت: طلاب همیشه باید افق های دور دست را ببینند؛ طراز کار طلاب، مراجع عظام و فلاسفه بزرگ اسلامی هستند که اندیشه اسلامی را توسعه می دهند نه اینکه صرفا به دنبال مسایل حداقلی در زندگی باشند.

حوزه مورد انتظار، حوزه پاسخگو است

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حوزه مورد انتظار، حوزه پاسخگو است و طلاب ما باید در هر حوزه ای که استعداد و توانمندی او اجازه می دهد، ورود کند؛ شیخ مفید را جامع معقول و منقول می نامند؛ امروز دامنه علوم گسترش پیدا کرده است و به همین خاطر نمی توان از کسی چنین انتظاری داشت ولی حوزه ما جامع منقول و المعقول است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: شاخصه حوزه مورد انتظار، حوزه اخلاق محور است؛ طلاب باید بدانند که وضعیت امروز نسبت به گذشته حوزه قابل مقایسه نیست ولی با آن همه کمبود در حوزه معیشت و زندگی این همه آثار گرانبها تولید شده است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: توسلات و دعای نیمه شب و تهجد و شب زنده داری است که به مدد طلاب می آید، زیرا توسل به چند اصطلاح علمی کسی را به جایی نمی رسد؛ مردم باید در رفتار یک طلبه دین را ببینند و اگر رفتار طلاب خوب باشد مردم روز به روز بیشتر به دین روی می آورند.

وی گفت: حوزه ما نیازمند به متخصص دارد؛ راه برای کار طلاب باز است؛ موسسه امام خمینی(ره) موسسه با قدمتی است که با نظر یک عالم فرهیخته برجسته تشکیل شده است؛ تحصیل در چنین مرکزی توفیقات انسان را دو چندان خواهد کرد.

طلاب مکمل حوزه باشند

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انتظار از طلاب این است که مکمل حوزه باشند؛ قرار بر این بوده و هست که علاوه بر دروس آزاد حوزه، یک سری دروس خوانده شود که این دروس وقتی در کنار سایر دروس قرار می گیرد این حوزه را تکمیل کنند یعنی این طلبه در حوزه و دانشگاه  و محیط های اجتماعی و بین المللی تاثیر گذار باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: طلاب باید به فقه و اصول خود به شکلی بها دهند که به دروس تخصصی خود بها می دهند؛ اثرات مثبت این موسسه به نام حوزه رقم می خورد و امیدواریم طلاب این موسسه و موسسات حوزوی زینت حوزه باشند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha