یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ آزاداندیشی و نظریه پردازی مقوله تازه ای در مراکز علمی اسلامی به ویژه حوزه های علمیه شیعی نیست و این موضوع مبحثی بنیادین در سیره علمی ائمه (علیهم السلام) بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علیرضا ناجی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح ایجاد کرسی‌ها‌ی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی به وسیله‌ی مقام معظم رهبری، در نامه ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان فرآیندی مبتنی بر عقلانیت و بکارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و توسعه علمی کشور، مورد تاکید قرار گرفت.

 وی با تأکید بر این که مقوله آزاداندیشی با برنامه های کلان و استراتژیک کشور و سند چشم انداز 20 ساله کشور پیوند خورده است، بیان کرد: توصیه های مکرر مقام معظم رهبری برای حضور و مشارکت فعالانه دانشگاهیان و حوزویان در این عرصه، بیانگر درک ژرف از تأثیر ایجاد فضای مناسب و شرایط مقتضی برای بیان شفاف، صریح، علمی، مستند دیدگاه‌های مختلف علمی و فکری در خصوص مقولات مهم اجتماعی و علمی در کشور است.

 مسئول دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: تحقق این ایده و بهره‌مندی از مزایا و آثار مثبت آن از جمله مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز و وظیفه دینی، ملی و اخلاقی برای تمامی دانشوران و مدیران عرصه علم و فرهنگ است.

 وی با بیان این که وجود شرایط و الزامات آزاداندیشی و محیط مناسب و مهیای آن اگر چه مقوله‌ای تازه در مراکز علمی اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه شیعی نیست، گفت: این موضوع مبحثی بنیادین در زندگی ائمه (علیهم السلام)، بسیاری از رهبران دینی و روند تاریخی مراکز علمی بوده است، اما تأکید مجدد بر این مفهوم و التزام به آن در این مقطع در پیوند با شرایط جدید کشور، اسلام، موقعیت کنونی جهان و ضرورت‌هایی است که جهان کنونی برای تقویت روند آزاداندیشی ایجاد کرده است.

 حجت الاسلام ناجی در ادامه با اشاره به این که آزاداندیشی در مصادیقی مانند نشست‌های دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث عینیت می‌یابد، اظهار کرد: آنچه که از آن به عنوان کرسی آزاداندیشی یاد می‌شود در برگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوب‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و گفتگوی آزاد علمی و صورت‌های دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت می‌گیرد.

 وی اضافه کرد: پس از الزام بیان آزادانه دیدگاه و حضور موافقان و مخالفان یک موضوع خاص مهم‌ترین الزام یا قاعده‌ی حاکم به برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی حاکمیتِ منش و رویکردِ اخلاق مدارانه و قانونمندی بر کلیه مراحل برگزاری این کرسی‌هاست.

 مسئول دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این که ضرورت حاکم بر طرح و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های کلان کشور به عنوان جزیی از تلاش برای احیاء و نوسازی تمدن ایرانی اسلامی و به عنوان فرصت به حساب می‌آید، گفت: در پرتو فضای مناسب، طرح مباحث بنیادین علمی، بیش از هر چیز به تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه علمی و جلوگیری از تصلب و تعصب علمی و فکری منجر می شود.

وی افزود: تحقق این ایده و همراه شدن با اقتضائات زمانه در زندگی اجتماعی، درک عمیق شرایط روز، باور به استعدادهای مهم و بسیار بالای مادی و معنوی کشور و ظرفیت‌های فرهنگی و سودمندی طرح دیدگاه‌های مختلف باعث ایجاد رشد و تعالی مادی و معنوی کشور خواهد شد.

حجت الاسلام ناجی ادامه داد: تشکیل دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان، گام مهمی در پیشبرد اهداف عالیه حوزه علمیه و منویات مقام معظم رهبری است.

 وی افزود: شورای مرکزی دبیرخانه متشکل از 9 نفر از نخبگان حوزه‌ علمیه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان تشکیل جلسه داد و طی جلسات مداوم، اساسنامه و آیین نامه اجرایی کرسی های نظریه پردازی، نقد ، مناظره و آزاداندیشی این دبیرخانه تدوین شده است.

 این استاد حوزه با اشاره به برگزاری 28 کرسی آزاداندیشی از سوی این دبیرخانه در سطح مدارس علمیه خواهران و برادران استان اصفهان، گفت: محیط نقادی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد و همچنین ظرفیت بالای حوزه‌ علمیه استان اصفهان، اقتضا می کند که در برگزاری این گونه کرسی ها اهتمام و کوشش بیشتری صورت گیرد و در فضای آزاد تضارب آراء، طلاب و فضلای محترم به بیان نظرات خود بپردازند تا با تولید علم و دوری از هر گونه تعصب موجبات تعالی حوزه علمیه فراهم شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر و تبادل نظر به سایت دبیرخانه دائمی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی و نقد و مناظره حوزه علمیه اصفهان، به نشانی www.morsalat.ir/korsi مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha