شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام زمانی معاون بین الملل حوزه

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: حوزه آمادگی همکاری در بُعد بین المللی با وزارت آموزش و پرورش را دارد و در این زمینه از تمام ظرفیت های بین المللی خود استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی در نشست مشترک ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل اظهارداشت: این نشست مشترک از برکات تشکیل ستاد همکاری ها است که در حوزه های مختلف از همه ظرفیت های موجود بهره می برد.

رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصر با بیان اینکه حضرت امام (ره) به صدور انقلاب اشاره فرموده اند، افزود: منظور بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از صدورانقلاب، دخالت سیاسی و یا نظامی نبود بلکه عرضه فرهنگ دین و انقلاب ما  بود که حوزه علمیه این رسالت را برعهده دارد و علی القاعده این معاونت باید تحقق بخش این رسالت باشد.

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما در دو عرصه خارجی و داخلی مجموعه برنامه هایی طراحی کرده ایم که در عرصه خارجی گام نخست؛ « نیاز سنجی دینی، فرهنگی و علمی » کشورهای دنیا به ویژه آن کشورهایی که  در اولویت ارتباط با ایران هستند، بطوریکه در این گام بعد از نیازسنجی مشخص می شود برخی از نیازهای دینی که دارند بعضاً در بسیاری از کشورها به صورت مشترک و برخی دیگر مختص همان کشورها است.

حجت الاسلام  والمسلمین زمانی « ظرفیت شناسی» را گام دوم طرح های خارجی توصیف کرد و افزود: در این گام به دنبال آن هستیم که چه ظرفیت هایی در چه کشورهایی برای ادای دین روحانیت و حوزه های علمیه وجود دارد، آن ظرفیت را بشناسیم.

وی به گام سوم این عرصه اشاره کرد و گفت: «ظرفیت سازی» گام دیگر عرصه فعالیت و طرح های خارجی این معاونت می باشد بطوریکه اگر جایی دارای ظرفیت بالفعل نباشد ما از ظرفیت های بالقوه استفاده می کنیم تا این ظرفیت ها ساخته شود و پس از آن با بدنه جوامع و ملت ها اعم از مذاهب مختلف، ادیان گوناگون، مکاتب بشری و در ادامه با مسئولان فرهنگی و دینی کشورها ارتباط برقرار می کنیم.

معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور اظهارداشت: طبعاً بهره گیری و همکاری گرفتن از مجموعه ها و نهادهای همکار عرصه بین الملل نظام اسلامی  در راستای کار ما قرار دارد که از ظرفیت های آنان استفاده کرده تا بتوانیم دین خودمان را ادا کنیم.

وی بیان داشت: در بخش داخلی، حوزه های علمیه عرصه دوم کار ما می باشد و عمدتاً اعطای توانمندی های بین المللی به حوزویان در دستور کار ما قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی گفت: فرهیختگان حوزه های علمیه توانمندی بالقوه برای کار بین المللی دارند که شامل؛ فضل و دانش لازم، تعهد و تدّین، انقلابی بودن، ولی تمام اینها توانایی بالقوه در انسان ایجاد می کند، اما برای اینکه بتواند در عرصه های خارجی بالفعل حضور داشته باشد، علاوه بر این توانمندی ها احتیاج به توانمندیهای ویژه کار در عرصه بین الملل می باشند که تبعاً آشنایی با زبان خارجی، آشنایی با مذاهب عالم و ادیان بزرگ و مکاتب بشری و... می باشد.

شبهات علیه تشیع را باید شناخت و پاسخ داد

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آشنایی با آخرین شبهات و سوالاتی که دنیا علیه ما مطرح می کند، شبهات مربوط به تشیع که از ناحیه جریان وهابی است، شبهاتی که توسط جریان های رقیب علیه اسلام طرح می شود، همچنین شبهاتی که علیه کل مکاتب الهی توسط جریان های ماتریالسیم و لائیک وجود دارد را باید شناخت، جمع آوری و پاسخ گفت و در اختیار مراکز و مجامع پژوهشی کشور قرار داد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: این برنامه ها که شامل 30 برنامه علمی و فرهنگی می باشد به تازگی از سوی معاونت بین الملل حوزه در مجموعه ای با عنوان « بایسته های بین المللی حوزویان» منتشر و در اختیار مدیران حوزه های علمیه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی در پایان گفت: معاونت بین الملل حوزه های علمیه می تواند در؛ اعزام مبلغ متخصص دانش آموزی برای کشورهای متعدد به صورت مناسبتی و دوره ای، استقرار روحانی متخصص در برخی از کشورهای مخاطب که بیشترین ظرفیت دانش آموزی را دارد، حضور در جلسات توجیهی معلمان اعزامی و همکاری در تدوین متون آموزشی به کمک همکاران خود در امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش بیایند.

انتهای پیام  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha