یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
روحانیون در جبهه

حوزه/ در کنار آموزش های نظامی، روحانیت نیز اقدامات فرهنگی و عقیدتی انجام می‌دادند، یعنی در آن روزها رزمندگان در یک دستشان قرآن و در دست دیگر اسلحه به همراه داشتند.

حجت الاسلام احمدرضا جعفری اشکاوندی از اساتید حوزه علمیه اصفهان و از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس   در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به این که در سال 1359 وارد سپاه پاسداران شده و در منطقه سیستان و بلوچستان به کار عقیدتی مشغول بوده، اظهار داشت: در آن روزها براساس رسالت و وظیفه سازمانی وارد کرمان شدم که همراه با تیپ ثارالله به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به جنوب کشور و جبهه های جنگ رفتم و در آنجا مجروح شدم.

وی ادامه داد: بعد از سپری شدن دوران درمان خود باردیگر براساس احساس وظیفه ای که برای دفاع از خاک و ناموس خود در برابر تجاوز رژیم بعثی  و یا به تعبیری هجوم یک‌پارچه دنیا به ایران می کردم، باردیگر به مناطق جنگی برگشتم و در لشگر امام حسین(ع)  اصفهان به عنوان مبلغ رزمی، تبلیغی مشغول شدم.

این جانباز دفاع مقدس به نقش روحانیت در روزهای جنگ اشاره کرد و تاکید کرد: یکی از روحانیون به نام حاج آقا حقیقی که مسلط به نهج البلاغه بود، در دوران جنگ تحمیلی و در آن شرایط سخت، به رزمندگان نهج البلاغه می آموخت  و آنها را تشویق به مبارزه علیه ظلم و باطل می کرد.

وی با بیان این که  کارها، فعالیت ها و گفتارهای عقیدتی از زبان مبلغین دین در کسوت روحانیون سبب شد، رزمندگان عاشق شهادت شوند، تصریح کرد: برخلاف سخنانی که امروز گفته می شود، مبنی بر این که رزمندگان آموزش های لازم رزمی و نظامی را نیاموخته بودند ، اما باید اذعان داشت بهترین آموزش ها در دوران جنگ به آنها ارائه می شد و آنان به بهترین نحو ممکن و در کوتاه ترین زمان ممکن می آموختند، چرا که هدف آن‌ها دفاع مقدس بود و حمله و هجوم وحشیانه  و یا تجاوز برای تصرف خاک و مال نبود.

وی در توضیح دستاورد حضور روحانیون در جبه های جنگ،  افزود: در کنار آموزش های نظامی، روحانیت نیز اقدامات فرهنگی و عقیدتی انجام می دادند، یعنی در آن روزها رزمندگان در یک دستشان قرآن و در دست دیگر اسلحه به همراه داشتند.

استاد حوزه علمیه اصفهان، دفاع مقدس و جبهه را برای رزمندگان همانند دانشگاه دانست و بیان داشت: بسیاری از رزمندگان در آن روزها سواد دانشگاهی و حوزوی زیادی از لحاظ آکادمیک  نداشتند، اما شرایط آن روزها سبب شد آنها به بالاترین درجه از معنویت برسند که مایه غبطه همه جاماندگان همچون من از کاروان شهادت شد.

وی با اشاره به آماربالای شهدای طلبه و روحانی در هشت دفاع مقدس، گفت: با توجه به آمارهای رسمی موجود براساس نسبت به جمعیت قشر، تعداد شهدای روحانی و طلبه  بیش از همه اقشار  است، اما متاسفانه این آمار به چشم نمی آید و یا این که دشمن در صدد کوچک کردن این آمار در اذهان جامعه است تا از این طریق نقش روحانیت در دفاع مقدس را کم رنگ جلوه دهد.

حجت الاسلام جعفری در خصوص وظایف روحانیت در مقابله با جنگ نرم و در شرایط حال حاضر کشور، ابراز داشت: روحانیت به گواه تاریخ و آمار رسمی کشور به خوبی وظایف خود را در عرصه دفاع مقدس انجام داد و در شرایط فعلی هم  و در میدان جنگ نرم نیز در حال انجام تکلیف و رسالت خود است،  اگر مردم و روحانیت از ولایت فقیه تبعیت کنند مشکلات فرهنگی جامعه مرتفع می شود.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت باید در مناطق مختلف شهری و روستایی حضور داشته باشد، افزود: اگر روحانیت در بین مردم هم در فضای واقعی جامعه و هم در فضای مجازی قرار بگیرد مشکلات فرهنگی موجود در کشور رفع می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha