دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتظاری تبریز

حوزه/ مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: براساس سند چشم انداز حوزه علمیه استان، تا سال ۱۴۰۴ تعداد طلاب را از ۳۵۰۰نفر به بیش از ۱۰هزار طلبه خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، ظهر امروز در جمع خبرنگاران، در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، گفت: حوزه علمیه متعلق به ائمه معصومین(ع) است و طلاب در آن مشغول تحصیل و تهذیب می شوند تا با مجهز شدن به سلاح علم و تقوا، مشغول تبلیغ و تبیین معارف اسلامی شوند.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، افزود: علی رغم این که حوزه و روحانیت در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نقش اساسی و تاثیرگذاری داشته، اما حوزه به صورت کاملا مستقل اداره می شود تا زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) این کشور تحویل صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(ع) شود.

*تحصیل 3500 طلبه در حوزه آذربایجان شرقی

وی، در پاسخ به سئوالی مبنی بر تعداد طلاب و روحانیون و مدارس علمیه استان، گفت: آذربایجان شرقی دارای 23 مدرسه علمیه با بیش از 3500 طلبه است و این آمار تنها تعداد طلاب برادر است.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، ادامه داد: در المپیاد علمی کشوری، طلاب استان آذربایجان شرقی رتبه های نخست را کسب کردند که نشان از ظرفیت  بالای علمی این استان دارد.

وی با اشاره به اشتیاق جوانان برای تحصیل علوم دینی، ابراز داشت: خوشبختانه استقبال جوانان بسیار زیاد است اما ظرفیت پذیرش همه این متقاضیان را نداریم، اما در تلاشیم تا با توسعه و افزایش مدارس علمیه استان، نسبت به پذیرش متقاضیان تحصیل در علوم دینی اقدام کنیم.

*تحصیل 200 طلبه غیرایرانی در تبریز

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: علاوه بر متقاضیان ایرانی، جوانان غیرایرانی هم علاقه مند به تحصیل علوم دینی هستند و امروز در جامعة المصطفی واحد تبریز بیش از 200 طلبه در حال تحصیل هستند. البته تعداد متقاضیان غیر ایرانی بسیار زیاد است و در تلاشیم که مراکزی را جهت تحصیل آنان تاسیس کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، در پاسخ به سئوالی مبنی بر سطح تعامل حوزه علمیه استان با سایر مراکز حوزوی، گفت: حوزه علمیه استان در خصوص مسائل و مسابقات علمی با حوزه های علمیه کشور و مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در تعامل است و فعالیت های خوبی صورت می گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با اشاره به بازدیدهای هفتگی از مدارس، افزود: در بین مدارس علمیه استان، فضای رقابتی ایجاد شده که در این میان، همه مدارس به فکر ارتقاء سطح علمی و معنوی طلاب هستند تا مقام نخست را از آن خود کنند.

*توسعه مدرسه امیرالمومنین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، به برنامه های مدیریت حوزه استان در راستای افزایش مدارس علمیه استاشاره کرد و گفت: مدرسه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) یکی از مدارسی است که امسال تاسیس شده و بیش از 400 طلبه در این مدرسه مشغول تحصیل هستند و قرار است با توسعه آن، تعداد طلاب افزایش یابد.

وی، افزود: حوزه علمیه سراب نیز به تازگی تاسیس شده و زمین مناسبی هم در شهرستان زرنق توسط یکی از خیرین، در اختیار حوزه استان قرار داده شده و خود این خیر تعهد کرده تا هزینه ساخت مدرسه را تأمین نموده و تا یک سال تحویل خواهد داد.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، افزود: این خیر ززرنقی با اشتیاق تمام به دنبال ساخت این مدرسه علمیه است که چند روز پیش پیشنهاد تاسیس حوزه علمیه خواهران را هم داد و کار های آن نیز در حال پیگیری و اقدام است.

*ضرورت ایجاد نهضت حوزه علمیه سازی

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری، ادامه داد: خیرین استان در خصوص مدرسه سازی مربوط به آموزش و پرورش بسیار فعال هستند و اگر به ساخت حوزه علمیه روی آورند شاهد افزایش مدارس علمیه استان خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، در پاسخ به سئوالی مبنی ایجاد امکانات رفاهی برای طلاب، گفت: متاسفانه امکانات و بودجه کافی برای ایجاد امکانات رفاهی نداریم و اداره و نهادی هم در این راستا همکاری نکرده، اما اگر ارگانی، نهادی پیدا شود که این مهم را تامین کند، از آن استقبال خواهیم کرد.

*ساخت بزرگترین حوزه علمیه کشور در تبریز

وی، در پاسخ به سئوالی در خصوص تاسیس بزرگترین حوزه علمیه کشور در تبریز، بیان داشت: کارهای مدرسه علمیه ثامن الحجج(ع) با عنایت ویژه آیت الله مجتهد شبستری در حال پیگیری است، زمین آن در اختیار ماست و در حال عقد قرار داد با پیمانکار هستیم تا با سرعت هرچه تمام این مدرسه احداث شود تا شاهد ارتقاء سطح علمی و معنوی طلاب باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری یادآور شد: با تاسیس این مدرسه، تبریز در رتبه اول حوزه های علمیه قرار خواهد گرفت که تاثیر بسیار مهمی در وضعیت فرهنگی شهر خواهد گذاشت.

*افق 1404

وی، افزود: براساس سند چشم انداز حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، تا سال 1404 تعداد طلاب را از 3500نفر به بیش از 10هزار طلبه خواهیم رساند.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، در خاتمه گفت: امیدواریم خیرین ما را در تامین بودجه حوزه علمیه یاری کنند تا شاهد تربیت طلابی مستعد و فعال باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha