سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ آیت الله مجتهد شبستری گفت: کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاه ها تشکیل شود، چرا که این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و دارای ثمرات و فواید فراوانی است اما باید سعی شود این مناظرات اولا در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون و شرع باشد و ثانیا، با استدلال، منطق و برهان باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در نشست مناظرات دانشجویی، پروردگار متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: ادعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ  وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ/ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن!.

وی افزود: جدل در علم معانی، بیان و منطق عبارت از این است که انسان در مقام مناظره آن مطالب مورد قبول مخاطب را به رخش بکشد و با استفاده از آن مطالب و اضافه کردن ادله به آن مطلب خودش را اثبات کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به مناظرات امام رضا(ع) بیان داشت: یکی از امتیازات امام رضا(ع) این است که معروف به عالم آل محمد(ص) هستند و این به خاطر تشکیل جلسات فراوان مناظره با ادیان و مکاتب جهان بود.

وی با بیان اینکه این مناظرات از طرف مامون به خاطر تضعیف امام(ع) تشکیل می شد، افزود: علمای سایر ادیان انتظار داشتند امام از طریق قرآن و مطالب آن و بدون اشاره به کتب انان و ادله عقلی مناظره کنند، اما ایشان با استفاده از کتب خودتان با ایشان بحث می کرد که تعجب آنان را در بر داشت.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مناظرات امام رضا(ع) با سران ادیان جهان تعجب همگان را بر می انگیخت، اذعان داشت: مدل مناظره ایشان، مدلی اسلامی و قوی است که باید مورد تدریس و توجه قرار گیرد.

وی، افزود: کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاه ها تشکیل شود، چرا که این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و دارای ثمرات و فواید فراوانی است اما باید سعی شود این مناظرات در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون و شرع بوده و با استدلال، منطق و برهان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha