یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام غلامعلی صفایی بوشهری

حوزه/ در حال حاضر علم به اسارت رفته و اگر در گذشته سلطان محمود غزنوی ها و ابوعلی سیناها را محدود می‌کردند، اکنون امپریالیزم علمی توسط آمریکای جنایتکار در تمامی جهان این سلطه را اعمال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، امروز در همایش ملی گرامیداشت شهدای دانشجو، در دانشگاه علامه طباطبایی بوشهر، با بیان اینکه علم چ مقوله‌ای است که در متن خود تعهد آور است، گفت: تقریباً تمامی تئوریسین‌های مدیریت و فلسفه علم در جهان بر این معنا معتقد هستند که علم علاوه بر کشف و تبدیل پدیده‌ها به پدیده جدید، در درون خود ایجاد تعهد شخصیتی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این که علم از مقوله وجود نور است و در خود ایجاد حیات می‌کند، افزود: این ایجاد حیات گذشته از کشف پدیده‌های وجودی در عالم خلقت، در خود ایجاد مسئولیت می‌کند، چون علم گذشته از اینکه شی را معلوم می‌کند فرد دارای علم را نیز دارای عالمیت می‌کند.

وی در ادامه افزود: علم یک مثلث در نظام آفرینش ایجاد می‌کند که اضلاع آن، ذات علم، ذات معلوم و ذات عالم است یعنی شخص با تولید علم، شئ‌ای را معلوم می‌دارد و خود را نیز عالم می‌کند.

*آپارتاید علمی خیانت به جامعه بشری است

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر افزود: کسی که چیزی را کشف کند این علم برای او تعهد می‌آورد که آن را به جامعه ارائه کند و در قبال حراست از حریم اجتماع و جامعه بشری، طرحی بیاندیشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: به همین خاطر علم مایه تعهد است و در تمامی مجامع علمی جهان و طول تاریخ بر آن اذعان داشته اند و در بحث فلسفه علم نیز تمامی فلاسفه به آن معتقد هستند.

وی با بیان این که یکی از تعهدات خداوند نسبت علما این است که علم خود را نشر دهند، تأکید کرد: حبس، اسارت و آپارتاید و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است.

نماینده ولی فقیه در بوشهر خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین رسالت علما نجات جامعه بشری از سقوط در باتلاق دنیا گرایی و دنیاگرایان و ایجاد بستر برای صعود در مسلک کمال انسانی به معراج بشری است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران آمده است که جامعه بشری را از سقوط در باتلاق متعفن استثمار، استمعار و استبداد نجات دهد و در بستر عدالت محوری، به سمت اوج معنویت و کمال بشری هدایت کند و اولین گروهی که در قبال این معلوم تعهد پیدا می‌کنند و جان خود را می‌سپارند، علما، دانشجویان و اساتید هستند.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: شهدای دانشجو والاترین مقام را در عرصه علم در تاریخ جهانی دارند، چون هم می دانند و از مقوله دانایی هستند و هم تعهدی که در عرصه علم داشته اند را به نحو شایسته با خون خود انجام دادند.

*نگاه استکباری و استعماری جهان سلطه به حوزه علم

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به این که جهان سلطه به حوزه علم نگاه استکباری و استعماری دارد، ابراز داشت: در حال حاضر علم به اسارت رفته و اگر در گذشته سلطان محمود غزنوی ها و ابوعلی سیناها را محدود می‌کردند، اکنون امپریالیزم علمی توسط آمریکای جنایتکار در تمامی جهان این سلطه را اعمال می‌کند.

وی تصریح کرد: حوزه‌ها، دانشگاه ها، عالمان، دانشمندان و دانشجویان ما باید در عرصه‌ای که مقام معظم رهبری گشوده و آن نهضت و جنبش نرم افزاری و تولید علم و از آن طرف حوزه ایمان، اخلاق، تقوا، جهاد و مردم داری است، تلاش کنند و علم را از اسارت و انحصار نجات دهند.

*ضرورت توسعه جهاد علمی

 نماینده ولی فقیه در بوشهر در پایان با بیان این که بخشی از حرکت انقلاب اسلامی ایران مبارزه در جهت آزادی علم در جهان است، افزود: دانشجویان شهید با شهادت خود اولین سنگر دفاع مقدس علمی و عقیدتی را در دفاع مقدس انجام دادند و این حماسه را آفریدند که بعد از سال‌ها، امروز یاد و خاطره این شهدای شاهد علم و فنآوری و متعهد به علم، این چنین گرامی می دارید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha