یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام صفایی بوشهری

حوزه/ در عرصه پدافند غیرعامل در سطح کلان، باید برنامه ریزی دقیق، دانش بنیان و کاملاً تجربه شده، طراحی و سند چشم انداز و نقشه راه آن تدوین و در همه استان ها بومی سازی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، امروز در نشستی با کارگروه پدافند غیرعامل استان بوشهر، با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، گفت: پدافند غیرعامل یکی از مقولات مهم و استراتژیک است، به طوری که هم در عرصه نظامی در حین و بعد از حمله و هم در عرصه پیشگیری از خطرات محتمل قبل از تهاجم، یکی از وظایف مهم مهندسی طراحی امنیت یک نظام است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: متأسفانه در چندین سال اخیر به مقوله پدافند غیرعامل توجه بسیار کمی شده و به همین جهت در عرصه مهندسی معماری بناهای مهم، مراعات ضوابط جغرافیایی نشده است.

* عدم رعایت پدافند غیرعامل در برخی مراکز استراتژیک

وی یادآور شد: پراکنش یکی از آیتم‌های پدافند غیرعامل است که در برخی از مراکز استراتژیک کشور این قانون مراعات نشده، به همین خاطر در این عرصه در موقعیت های مختلف دچار مشکل خواهیم شد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر با تأکید بر این که باید با نگاه و تکنولوژی جدید و با تولید علم در عرصه پدافند غیرعامل، مسائل مربوط به این مقوله مورد بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: در عرصه پدافند غیرعامل در سطح کلان، باید برنامه ریزی دقیق، دانش بنیان و کاملاً تجربه شده، طراحی و سند چشم انداز و نقشه راه آن تدوین و در همه استان ها بومی سازی شود.

نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر در ادامه ایجاد بسترهای مناسب و گسترش حوزه امکانات در عرصه پدافند غیرعامل را بسیار مهم دانست و بر فراهم نمودن امکانات و ایجاد زیرساخت های این عرصه تأکید کرد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از صنایع مهم کشور، مسائل مربوط به پدافند غیرعامل را مراعات نکرده اند و طراحی هندسه عسلویه نیز کاملاً بر خلاف قوانین پدافند غیرعامل است که لازم است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

*ضرورت فرهنگ سازی و آموزش پدافند غیرعامل

وی، فرهنگ سازی عمومی و تخصصی در عرصه پدافند غیرعامل را یک کار بسیار مهم دانسته و گفت: باید فرهنگ سازی و آموزش عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل در جامعه انجام گیرد و بهترین شکل آن، فرهنگ سازی و آموزش از طریق صدا و سیما و آموزش و پرورش است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: اگر در عرصه پدافند غیرعامل، آموزش داده شود و امکانات نیز فراهم گردد، ولی مدیریت در حوزه‌ اجرا ضعیف باشد، تبدیل به یک بحران می شود، به همین خاطر باید در عرصه مدیریت میدانی پدافند غیرعامل نیز به شدت تقویت شویم.

*مهندسی پدافند غیرعامل

وی با بیان اینکه استان بوشهر یکی از استان های مهم ایران و شاید از نظر اهمیت جزء سه استان اول ایران باشد، تصریح کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت های مهم، زیربنایی، بنیادین، استراتژیک و حوزه انرژی است که 937 کیلومتر مرز دریایی دارد و از آن طرف در همسایگی با 5 کشور عربی و در کنار مهمترین آبراه بین المللی جهان، خلیج فارس قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: به همین خاطر استان بوشهر باید در عرصه پدافند غیرعامل کاملاً بر اساس نقشه آمایش و برنامه ریزی دقیق حسب آیتم های پدافند غیرعامل این جغرافیا، مهندسی شود.

*ضعف های پدافند غیرعامل پوشش داده شود

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر باید با یک برنامه ریزی دقیق تمام ضعف های پدافند غیرعامل پوشش داده شود و در طراحی های نوین، حوزه پدافند غیرعامل به طور جدی لحاظ شود وگرنه این مشکلات زیاد خواهد شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه در این استان بوشهر باید امکانات، بررسی و کمبودها جبران شود، اظهار داشت: استان بوشهر نیازمند بیمارستان هسته‌ای، امکانات حمل و نقل هوایی و زمینی و راه های خروجی استاندارد شهرها است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha