چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
نشست تخصصی جشنواره استانی علامه حلی خوزستان

حوزه/ امروزه آفتی با عنوان «کپی‌برداری» گریبانگیر مجامع علمی شده و افراد به ‌جای نگارش و ارائه محتوا، صرفاً اقدام به جمع‌آوری مطالب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در اهواز، نشست تخصصی جشنواره استانی علامه حلی خوزستان، امروز با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور و سایر مسئولان حوزوی، در دفتر مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی عماد، در این نشست، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه استان خوزستان، اظهار داشت: خوشبختانه نشاط علمی خوبی میان طلاب حوزه استان ایجاد شده و تعداد بالای آثار راه یافته از طلاب خوزستانی به جشنواره علامه حلی، گویای این مهم است.

وی با تأکید بر لزوم تربیت طلاب پژوهش محور، تصریح کرد: برای تشویق طلاب به نگارش مقالات و پایان‌نامه‌های علمی، باید به دو نکته مهم اشاره کرد و آن نکات «کیفیت نگارش مقاله» و دیگری «رعایت اصول اخلاقی در نگارش» است.

*لزوم تشویق طلاب به شرکت در جشنواره

حجت‌الاسلام اسماعیل نیا، دبیر جشنواره علامه حلی نیز خواستار گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای در راستای تبلیغ برگزاری هرچه باشکوه‌تر مرحله استانی جشنواره علامه حلی در خوزستان شد و بیان داشت: ازآنجایی‌که مرحله استانی جشنواره علامه حلی، برای نخستین بار است که در خوزستان برگزار می‌شود، لازم است با تبلیغات مناسبت و استفاده از رسانه این مهم را علنی کرد؛ چراکه کمک دوچندانی به انگیزه بخشی طلاب می‌کند.

وی با اشاره به آمار آثار راه یافته از طلاب خوزستانی به جشنواره علامه حلی سال 93، گفت: در سال گذشته 58 طلبه آثارشان در زمینه ارائه پایان‌نامه بود و 38 طلبه دیگر در زمینه مقاله‌نویسی وارد جشنواره شدند.

*پیشنهاد رتبه‌بندی طلاب پژوهشگر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان هم در ادامه این نشست، اظهار داشت: اگر معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه بتواند طلاب و روحانیونی که به تدوین مقاله می پردازد را تحت عناوینی همچون پژوهشگر، پژوهشگر موفق، نمونه و برتر رتبه‌بندی کند و آنها را به‌صورت رسمی در سایت معاونت منتشر کند، تشویقی برای دیگر طلاب جهت پرداختن به امر پژوهش می‌شود.

*«کپی‌برداری»؛ آفت فعالیت های پژوهشی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، امام‌جمعه موقت اهواز نیز بابیان این‌که امروزه آفتی با عنوان «کپی‌برداری» گریبانگیر مجامع علمی شده است، تصریح کرد: متأسفانه بعضاً مشاهده می‌شود که این آفت در مدارس علمیه هم نفوذ کرده و طلاب به‌جای نگارش و ارائه محتوا، صرفاً اقدام به جمع‌آوری مطالب می‌کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، نگارش مقاله با بهره‌گیری از روش «کپی‌برداری» را سبب افت بنیه پژوهشی طلاب دانست و گفت: در راستای مصون نگه‌داشتن جشنواره علامه حلی از این آسیب، پیشنهاد می‌کنم که اگر طلبه‌ای، با این روش اثری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرد، ضمن رد اثر، وی را تا دو سال از شرکت در جشنواره محروم سازند.

برپایه این گزارش، در پایان این جلسه، رویکردهایی برای برگزاری هرچه بهتر مرحله استانی جشنواره علامه حلی در خوزستان مطرح و تصویب شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha