یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد- معاون پژوهش حوزه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، گفت: امروز حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ هزار طلبه سطح عالی و درس خارج مشغول به تحصیل هستند که اگر فقط هر سه سال یک‌بار، ۱ مقاله علمی ارائه دهند، چیزی بالغ‌بر ۱۰ هزار مقاله گردآوری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی عماد، امروز در جمع مدیران مدارس علمیه خوزستان بابیان این‌که ظرفیت پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور بی‌نهایت، اما خروجی اندک است، گفت: در زمینه نشریات و مقالات علمی، کرسی‌های تولید نشریه، کرسی‌های نوآوری و نقد آثار علمی، بخشی از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه است که از این بستر استفاده مطلوب و آن‌چنانی نمی‌شود.

وی با تأکید بر این‌که باید نظام کنشی و نظام فعالیت حوزه‌های علمیه را بالفعل کرد، ابراز داشت: اگر ما بتوانیم نظام کنشی و نظام فعالیت حوزه‌های علمیه را به‌سوی بالندگی و بالفعل شدن پیش برد، یقینا تحول و انقلابی شگرفت در حوزه‌های علمیه پدیدار خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با ابراز نارضایتی از کمبود تولید و ارائه مقالات از سوی طلاب، گفت: امروز حداقل بین 30 تا 40 هزار طلبه سطح عالی و درس خارج مشغول به تحصیل هستند که اگر فقط هر سه سال یک‌بار، 1 مقاله علمی ارائه دهند، چیزی بالغ‌بر 10 هزار مقاله گردآوری خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد در ادامه بابیان اینکه سرانه تولید نشریه در کشور 102 عدد است، افزود: اگر حوزه علمیه بخواهد از میان آن 10 هزار مقاله، نشریه مکتوب یا مجازی چاپ کند، بیش از 1500 شماره از دل آن بیرون می‌آید و این در حالی است که سرانه تولید نشریه در سال جاری به 102 عدد رسیده است.

وی تصریح کرد: اگر حوزه‌های علمیه بنا به وضعیت موجود و با توجه به ظرفیت‌های کلان موجود در دل آن، به کارآمدی رسند، جهش علمی بسیار بزرگی در سطح حوزه‌ها ایجاد می‌شود که این جهش علمی، نه‌فقط در عرصه تولید محصول، بلکه می‌تواند در زمینه پاسخ‌گویی به نیازهای علمی کشور نیز  مؤثر باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، خطاب به مدیران مدارس، گفت: باید طلاب به گونه ای تربیت شوند که بتوانند داشته‌ها و اندوخته‌های علمی خویش را در عمل ارائه دهند تا بدین سبب باری از روی دوش مشکلات علمی جامعه برداشته شود، این مهم از واحد آموزشی آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد، یادآور شد: اگر اساتید و مدیران مدارس علمیه، طلاب را نسبت به مسئولیت و مأموریت آنان آگاه کرده و راه درست را پیش روی آنه قرار دهند، استعدادهای طلاب روز به روز رشد و نمو یافته و شکوفا می‌شود.

وی در پایان با اشاره به راه‌های تقویت روحیه پژوهشی طلاب، اظهار داشت: راه‌اندازی کارگاه‌های پژوهشی برای طلاب، مشخص کردن تکالیف پژوهشی، تجهیز کتاب‌خانه‌ها، برگزاری کانون‌های علمی، نشست‌ها و گفت‌وگوهای علمی، بخشی از راه‌ها و روش‌های تقویت روحیه پژوهشی طلاب است که باید به آنها توجه کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha