یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سردار بهمن کارگر

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: در عرصه پژوهشی، دایره المعارف دفاع مقدس ازسوی این بنیاد در۱۴ جلد در دست تهیه و تدوین می باشدکه سه جلد آن تهیه شده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سردار دکتر بهمن کارگر عصر امروز در نشستی خبری با أصحاب رسانه قم گفت: مسئولین حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در قم دوره بصیرت را در قم به مدت سه روز می گذرانند.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سال 69 به دستور رهبر انقلاب تاسیس و در سال 1371 نیز اساسنامه آن به تصویب ایشان رسید؛ وظیفه اصلی این بنیاد، سیاست گذاری، هدایت، نظارت، هماهنگی و حمایت از کلیه فعالیت هایی است که در سراسر کشور انجام می شود.

سردار کارگر بیان کرد: این بنیاد دارای هیئت امنایی است که 10 نفر از آنها را اعضای هیئت دولت تشکیل می دهند؛ در زمینه حفظ  آثار و نشر دفاع مقدس، فعالیت های مختلفی انجام می دهد که از آن جمله می توان به فعالیت در امور دانشی، پژوهشی و آموزشی توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اشاره کرد.

رئیس بنیاد حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت:   دایره المعارف دفاع مقدس در دست تهیه و تدوین است که سه جلد آن تهیه شده  و این دایره المعارف در 14 جلد تدوین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ جنگ و دفاع مقدس تا سال 1404 به همراه این دایره المعارف تهیه خواهد شد و به صورت ملی انجام می شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار افزود: دو واحد درس دفاعی دفاع مقدس در دانشگاه ها تدریس می شود و آموزش و پرورش نیز اقدام به تهیه و تدوین دروس دفاعی می کند و خوشبختانه فعالیت های خوبی در این نهاد در حال انجام می باشد.

سردار کارگر بیان کرد: ساخت مراکز فرهنگی دفاع مقدس در تمام استان ها، از دیگر فعالیت هایی است که در این زمینه انجام شده است؛ در برخی از استان ها این مرکز به عنوان موزه نامیده شده است که البته نام اصلی آن مرکز فرهنگی دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: در برنامه ششم توسعه 70 درصد مراکز تکمیل می شود؛ به این معنا که  تا سال 1404 در تمام مراکز استان ها مرکز دفاع مقدس ایجاد می شود که نمونه آن در قم راه اندازی شده که تا به حال بیش از ۴۰ درصد از این پروژه به نتیجه رسیده و انشاالله تا سال 1396 به اتمام می رسد.

وی خاطرنشان کرد: از برنامه های ستاد راهیان نور که ریاست آن بر عهده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع است، گسترش زیرساخت های 54 یادمانی است که در مناطق دفاع مقدس در هفت استان غربی و جنوبی کشور قرار دارند که تا پایان برنامه ششم بتوانیم میزبان ۱۰ میلیون زائر باشیم.

سردار کارگر تصریح کرد: سال گذشته 5 و نیم میلیون نفر در یادمان های دفاع مقدس حضور داشتند که ۸۰ درصد این افراد بین 15 تا 30 سال بوده و 70 درصد آنان را افرادی تشکیل می دادند که برای اولین بار در این مناطق حضور پیدا می کردند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیان کرد: نوروز امسال 750 هزار نفر از مناطق دفاع مقدس بازدید کردند که عمده بازدیدها از منطقه خوزستان بود؛ در ایام نوروز امسال شاهد افزایش 20 درصدی بازدید کنندگان نسبت به سال گذشته بوده ایم.

وی گفت: هشت هزار و ۱۰ شهید گمنام در کشور در یک هزار و ۴۰۸ یادمان دفن شده اند که امیدواریم تا پایان برنامه ششم تمام یادمان های این شهدا سامان دهی شود.

سردار کارگر افزود: اگر بخواهیم دفاع مقدس را به دنیا معرفی کنیم باید آثاری که در خود کشور به رشته تحریر در آمده است را به زبان های بین المللی ترجمه نماییم؛ چه در زمینه کتاب و رمان و چه موضوع فیلم ها که باید ترجمه شود که از دوسال گذشته این کار شروع شده است که اولویت ما زبان انگلیسی، عربی، اردو و روسی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت:‌ در دو سال گذشته 20 اثر در این بنیاد ترجمه و در نمایشگاه های بین المللی از جمله فرانکفورت عرضه شد؛ در عرصه فضای مجازی نیز باید فعالیت بیشتری صورت گیرد و باید در همین زمینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مجازی نیز ایجاد نماییم.

وی ابراز داشت:  در سال گذشته 700 عنوان کتاب توسط این بنیاد نشر پیدا کرده  که آمار بسیار خوبی در این عرصه است؛ البته تا کنون 15 هزار کتاب در این زمینه نیز چاپ شده است که البته این تعداد کتاب کم است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که تا کنون 100 هزار کتاب و رمان در خصوص جنگ شمال و جنوب آمریکا نوشته شده است که بیانگر این مطلب می باشد که هنوز ما در عرصه دفاع مقدس کار بسیار کمی کرده ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: اسناد دفاع مقدس طبقه بندی ندارد و هر کسی که بخواهد در حوزه فیلم فعالیت کند می تواند از سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس استفاده کند تا فیلم نامه نویسان بتوانند از این ظرفیت استفاده نمایند.

وی بیان کرد: در خصوص تاریخ شفاهی دفاع مقدس تاکنون غفلت های بسیاری انجام شده است که یکی از آنها مساله تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که البته در این زمینه تلاش های بسیاری انجام شده است.

سردار کارگر تصریح کرد: مساله دفاع مقدس را نباید به مسایل سیاسی آلوده کرد؛ زیرا تمام مردم جامعه به این شهدا و ایثارگری های دفاع مقدس احترام می گذارند و این دوران برای همه ما عزیز است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پایان بیان داشت: دولت قبل و این دولت همیشه در موضوع دفاع مقدس تعامل داشته و دکتر احمدی نژاد و حجت الاسلام والمسلمین روحانی و وزار و استانداران این دو دولت همیشه بیشترین همکاری ها را داشته اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha