جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ امام جمعه اهواز با بیان این‌که انفاق در راه خدا، سبب گشایش امور اقتصادی مردم می‌شود، گفت: انفاق مستحبی یکی از فریضه‌های مهم دینی است که اهتمام به آن، سبب باز شدن گره‌های اقتصادی مردم می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، امروز در ادامه شرح تفسیر زیارت جامعه کبیره، با اشاره به عبارت «وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِی مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَكُمْ فِی جَنْبِهِ وَ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ...»، اظهارداشت: با دقت در این عبارت، متوجه می‌شویم که ائمه معصوم(ع) پس از برپایی نماز، مسأله انفاق را مورد توجه قرار داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، یکی از نکات خاص عبارت فوق را «آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ» به معنای انفاق مالی در راه رضای خدا عنوان کرد و گفت: «زکات» در عبارت فوق مطلق بوده و پرداخت آن سبب افزایش رزق و روزی می‌گردد.

وی، با تأکید بر این‌که علمای دین از کلمه «زکات» به‌عنوان صدقات واجب نام برده‌اند، تصریح کرد: فقها بر این نظر واحدند زکات از سه قسمت «انعام ثلاث»، «غلّام اربع» و «نقدین» تهیه و جمع‌آوری می‌شود.

امام‌جمعه اهواز، با بیان این‌که در قرآن بیش از 32 بار کلمه «زکات» به کار رفته است، اذعان داشت: عبارت «آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ»ُ در زیارت جامعه کبیره، نه به معنای زکات واجب، بلکه به‌عنوان فریضه مستحب یا همان صدقه کاربرد دارد و مهم‌ترین علت بر این مهم تفسیر مفسرین از عبارت «آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ»ُ است که از زکات به‌عنوان فریضه‌ای مستحب یاد کرده‌اند و علاوه بر آن نیز در قرآن مجید به دلیل اینکه هر 32 باری که نام «زکات» مطرح شده در سوره‌های مکی بوده، پس از زکات به‌عنوان فعلی مستحب یاد می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، یکی از نشانه‌های ایمان را صدقه دادن یا همان زکات نام برد و تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 4 سوره مؤمنون یکی از نشانه‌های ایمان را پرداخت زکات مال عنوان می‌کند.

آیت‌الله موسوی جزایری، در پایان، با بیان این‌که انفاق در راه خدا، سبب گشایش امور اقتصادی مردم می‌شود، اظهارداشت: انفاق مستحبی یکی از فریضه‌های مهم دینی است که اهتمام به آن سبب حل شدن گره‌های اقتصادی مردم شده و خیر و برکات فراوانی را به همراه دارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha