شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 386976
۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
حجاب و عفاف

حوزه / مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب گفت: حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است و هر دو این ها به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام سید سیف الله موسوی به مناسبت هفته عفاف و حجاب در جمع مسئولین ادارات و کارمندان شهرستان گیلانغرب با اشاره به نقش حجاب و عفاف در عظمت زن، اظهار داشت: عفاف به معنای حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هر گونه خطا و گناه است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری می باشد.

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب افزود: حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است و هر دو این ها به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح هستند.

وی گفت: حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است، ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و به ویژه زنان را حجاب می گویند که مانع از نگاه نامحرم به آن ها می شود.

استاد حوزه تصریح کرد: در قرآن کریم از واژه عفت به دو معنا استفاده شده است که گاه به معنای نگهداری و پاکدامنی است و گاه عفت به معنای قناعت مطرح شده و مسائل مالی مورد نظر است، عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می دارد.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است، برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند، این گروه از حجاب، تنها به اندازه پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا درک کرده اند و از سوی دیگر کسانی هستند که ادعای عفاف کرده و با تعابیری همچون من قلب پاکی دارم، خدا با قلب ها کار دارد، آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و بدین معناست که انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه کند.

این محقق حوزوی تأکید کرد: چنین انسان هایی باید در قاموس اندیشه خود نکته ای اساسی را بنگارند و آن این است که درون پاک بیرونی پاک را می پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی حجابی و بدحجابی نخواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب بیان داشت: امام خمینی(ره)، پیام‌آور ارزش های الهی درباره حجاب و عفاف می‌فرماید: «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست، هرچه را که خدا دستور فرموده است، چه برای مرد و چه برای زن، برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»

وی در خصوص فلسفه حجاب افزود: یکی از نکات اساسی که زمینه ‌ای برای عمل به احکام است شناخت جایگاه هرچیز در نظام هستی است، البته در نظامی که خداوند متعال در جای جای آن دیده می‌شود و ارتباط اشیا و اعمال با خداوند بسیار مشهود است و با درک این ارتباط و حضور، بسیاری از مشکلات زندگی بشر حل می‌شود، «حق» به عنوان زیباترین و پسندیده ‌ترین واژه آفرینش در تمامی ادیان و جوامع بشری مورد توجه قرار گرفته است و حقوق و ادای آن ها فراتر از زمان ها و مکان ها واشخاص و ادیان است.

 حجت الاسلام موسوی در پایان ابراز داشت: در واقع هر فردی از هر طبقه اجتماعی و از هر دین و ملیت، نسبت به ادای حقوق دیگران حساسیت نشان می‌دهد واین مطلب، حق و حقوق را فرا زمانی و فرا مکانی می‌کند، برخی از اندیشه ‌گران و حکیمان بر این باورند که حجاب، حق‌الله است و در این ‌باره می‌گویند: «حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‌باشد، همه این ها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد شد، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‌الله مطرح است، لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha