یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مختار جمعه

حوزه/ مختار جمعه گفت: طولانی شدن خطبه منجر به پراکنده گویی و آشفتگی شنوندگان می شود به ویژه اینکه برخی خطبه ها و سخنرانی ها نیز نشان گرفته از افکار خاص یک سخنران است که ممکن است بیانگر یک اندیشه معتدل و مورد تایید نباشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، تصمیم وزارت اوقاف مصر مبنی بر یکسان سازی خطبه های نماز جمعه و ارائه خطبه مکتوب به ائمه جمعه، واکنش های زیادی را در مصر درپی داشت و برخی از شخصیت ها مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

اما اکنون محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در گفتگوی مطبوعاتی توضیحاتی را درباره این تصمیم وزارتخانه خود ارائه کرد و گفت: زمان قهر و اجبار گذشته و روزگار ما روزگار گفتگو و مذاکره و تفاهم است.

وی ادامه داد: کسی که از روی میل و رغبت کاری را انجام دهد با کسی که از روز اجبار آن کار را انجام دهد تفاوت دارد و البته امروزه دیگر زمان زور و اجبار سپری شده و علما و مبلغان دینی کسانی هستند که از آنها انتظار می رود اهل گفتگو و حکمت و تفاهم باشند و ما نیز بدون تردید بنا به گفتگو و مذاکره داریم به ویژه اینکه چیزی هم برای پنهان کردن نداریم و بحمدالله هر مساله ای که هست برای همه بیان شده و تاکید می کنیم که مساله یکسان سازی خطبه های نماز جمعه جنبه سیاسی و حزبی ندارد، بلکه مساله ای دینی و ملی است.

وزیر اوقاف مصر افزود: در این زمینه با تعدای از روحانیون و ائمه جمعه جوان که تصور دقیق در این مورد نداشتند دیدار کردم و هنگامی که با آنها گفتگو کردم به این نتیجه رسیدند که این مساله سیاسی نیست و مساله ای تبلیغی با رویکرد اداری و سازمانی است با آن کنار آمدند و داوطلبانه خواستار اجرای این طرح شدند.

یکسان سازی خطبه ها مشکلات زیادی را حل می کند

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در نماز جمعه این است که برخی خطبا توجهی به زمان خطبه ندارند و مدت ها صحبت می کنند در حالی که ممکن است افرادی بیمار و ناتوان در میان مردم باشند و نتوانند این همه بنشینند و از سوی دیگر طول دادن خطبه ها بر خلاف سنت پیامبر(ص) و اصحاب ایشان است.

مختار جمعه گفت: طولانی ترین خطبه ای که از پیامبر(ص) به دست ما رسیده مربوط به خطبه "حجة الوداع" است که از 12 دقیق فراتر نمی رود و خطبه های اصحاب ایشان نیز کمتر از این بوده و علما و فقها نیز گفته اند از نشانه های فقیه این است که خطبه های او کوتاه و نماز او طولانی باشد.

وی افزود: مساله دیگر این است که طولانی شدن خطبه منجر به پراکنده گویی و آشفتگی شنوندگان می شود و چه بسا ذهن آنها از خطبه منصرف شود به ویژه اینکه برخی خطبه ها و سخنرانی ها نیز نشان گرفته از افکار خاص یک سخنران است که ممکن است بیانگر یک اندیشه معتدل و مورد تایید نباشد.

وزیر اوقاف مصر گفت: ارائه خطبه مکتوب به ائمه جمعه آن گونه که برخی گمان کرده اند یک بدعت نیست و یک امام جماعت متخصص می تواند حرف های خود را با برگزاری کلاس ها و نشست ها و رسانه ها در جای دیگر مطرح کند.

وی افزود: در راستای این طرح بنا داریم دوره های آموزشی ویژه ائمه جماعت و خطبا برگزار کنیم و مراکزی را در کشورهای مختلف جهان برای نظر اندیشه معتدل اسلامی تاسیس کنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha