سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، گفت: شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌هایشان در رابطه با «جوانان انقلابی» و «انقلابی عمل کردن» مطرح کرده‌اند، باید بیش از همه در قشر رسانه‌ای کشور وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام‌جمعه موقت اهواز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، اظهار داشت: به‌یقین خبرنگاران و خبرگزاری‌ها نقشی اساسی را بر عهده داشته و آن روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه است؛ به همین دلیل از دوران پیامبر اسلام تاکنون آیات و روایاتی در این زمینه وارد شده است.

 

امام‌جمعه موقت اهواز، با تأکید بر این‌که «راست‌گویی» مهم‌ترین خصوصیت یک رسانه انقلابی است، تصریح کرد: رسانه‌های انقلابی، نمی‌توانند همچون برخی کشورهای غربی، برای اینکه مطلب و هدفی را در اذهان عمومی نشر دهند، از خلاف واقع و دروغ استفاده کنیم؛ چراکه صداقت رأس کار و رسالت اصلی یک خبرنگار است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این‌که واقعیت‌های جامعه باید توسط خبرنگاران به سایر مردم جهان مخابره شود، گفت: خبرنگاران باید دقت داشته باشند که در مخابره اخبار، مبالغه‌ای صورت نگیرد و یا اگر بناست خبر جذاب شود، از واژه و کلماتی در حد عرف به عنوان مبالغه استفاده شود؛ چراکه مبالغه‌ نزدیک به دروغ اصلاً صحیح نیست و خلاف شرع است.

*با آگاهی از مسائل روز، مانع نشر شایعات شوید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، با اشاره به دانش و آگاهی‌های خبرنگاران از مسائل روز جهان، اظهار داشت: پیش از آن که یک خبرنگار بخواهد، مطلب و یا گزارشی به مردم ارائه دهد، باید احاطه کاملی بر موضوعِ مد نظر داشته باشد تا خدایی ناکرده، مطلبی خلاف واقع که سبب ترویج «شایعات» می‌شود را منتشر نکند.

*نگاه تک‌بعدی سبب نشر اکاذیب می‌شود

امام‌جمعه موقت اهواز، «همه جانبه نگری» را از دیگر مشخصه‌های خبرنگار و رسانه انقلابی دانست و تصریح کرد: هرگاه خبرنگاری قصد تهیه گزارش از مجموعه‌ای را داشت، باید همه جانبه نگر باشد! یعنی نقاط قوت و ضعف را با یکدیگر دیده و سپس اقدام به نوشتن مطلب کند؛ چراکه نگاه تک‌بعدی خبرنگار به مسائلی که از قبل نسبت به آنها پیش زمینه دارد، به نوعی نشر اکاذیب و دیدن نیمه‌خالی لیوان است.

وی در بخش دیگری از مصاحبه، با تأکید بر این‌که مسئولین باید آستانه تحمل خود را افزایش دهند، گفت: وظیفه یک خبرنگار نشر حقایق و بیان پشت پرده‌هاست و نباید یک مسئول صرفاً به دلیل آن که مطلبی در نقد او منتشر شده، اعتراض کند؛ چراکه خبرنگار صرفاً به وظیفه خود عمل کرده و این مسئولان هستند که باید رفتار خود را اصلاح و آستانه تحملشان را افزایش دهند تا إن شاءالله روزبه‌روز فضای جامعه ایران، اخلاقی و شفاف‌تر شود.

*خبرنگاران نسبت به عملکرد مسئولین شفافیت سازی کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، به نامه‌های امیرالمؤمنین به کارگزارانش اشاره کرد و گفت: با دقت بر نامه‌های امیرالمؤمنین متوجه خواهیم شد که این نامه‌ها، حاکی از لزوم شفافیت کارگزاران در فعالیت‌هایشان است! که در جمهوری اسلامی ایران نیز باید همه مسئولین برنامه و فعالیت‌های خود را در معرض و مأوای مردم انجام دهند و خبرنگاران نیز در این مورد می‌توانند بسیار اثرگذار باشد.

*ضرورت گقتمان سازی انقلابی

امام‌جمعه موقت اهواز در ادامه تصریح کرد: به‌یقین اگر مسأله ای به صورت صحیح رسانه‌ای و به مردم مخابره شود، یک گفتمان از آن به وجود می‌آید که بعدها این گفتمان تبدیل به فرهنگ می‌شود و نمونه آن نیز حقوق‌های نجومی است؛ چراکه اگر این مسأله توسط رسانه‌ها در سطح کشور علنی نمی‌شد، ما امروز شاهد برخوردی از سوی مقامات نبودیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب نسبت به «جوانان انقلابی» اظهار داشت: شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌هایشان در رابطه با «جوانان انقلابی» و «انقلابی عمل کردن» مطرح کرده‌اند، باید بیش از همه در قشر رسانه‌ای کشور وجود داشته باشد.

نقش «خبرگزاری حوزه» در سالم‌سازی فضای رسانه‌ای کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، با اشاره به نقش خبرگزاری «حوزه» و همچنین روحانیون در سالم‌سازی فضای رسانه‌ای کشور، گفت: قطعاً خبرنگاران خبرگزاری «حوزه» نقشی اساسی و مهمی را در بخش رسانه و مطبوعات عهده‌دار هستند، اما از حوزه و روحانیت با توجه به احاطه کاملشان بر مبانی اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و همچنین آیات و روایات، انتظار می‌رود که فعالیت بسیار گسترده‌ای را در فضای مجازی و سالم‌سازی آن ایفا کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha