جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کعبه - جهان اسلام - مکه - مناسک حج

حوزه/ قربانی علاوه بر جنبه معنوی آن که نمادی از فدا کردن و فدا شدن در مسیر رضای الهی است، وسیله تحصیل تقوا و تقرب به خدا به وسیله ذبح کردن تعلقات مادی برای رسیدن به معنویت و عرفان نیز محسوب می شود.

خانم زهرا شریفی، معاون آموزش مدرسه علمیه خواهران نورالزهرا(س) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن تبریک عید سعید قربان، با بیان این که حج در حقیقت تزکیه‌ نفس و بیزاری از طاغوت است، اظهار داشت: راز و رمز فلسفه قربانی که یکی از مناسک حج است، پیام‌ها و نکات قابل توجهی برای زائران خانه خدا و امت اسلام دارد. به عبارت دیگر قربانی کردن هم فلسفه عبادی و عرفانی دارد، و هم فلسفه سیاسی و اقتصادی بر آن قابل ترسیم است.

وی افزود: در آیه ۳۷ از سوره حج می خوانیم «لن ینال الله لحومها ولا دماءها ولکن یناله التقوی» یعنی خون و گوشت قربانی که جزء مناسک منا است به خدا نمی‌رسد، بلکه روح عمل است که تقرب آور است و تقوا و نیت خالص این کار به خدا می‌رسد.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به اینکه همه ساله در موسم حج میلیون‌ها رأس گوسفند طبق سنت اسلامی و با هدف معنوی قربانی می‌شود، بیان داشت: قربانی علاوه بر جنبه معنوی آن، که نمادی از فدا کردن و فدا شدن در مسیر رضای الهی است، وسیله تحصیل تقوی و تقرب به خدا به وسیله ذبح کردن تعلقات مادی برای رسیدن به معنویت و عرفان نیز محسوب می شود.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «فکلوا منها واطعموا البائس الفقیر». بر این اساس وقتی حدود بیش از دو میلیون زائر خانه خدا هر کدام شتر، گاو یا گوسفند ذبح می‌کنند، و در سال‌های اخیر نیز شرایطی فراهم شده که این قربانی‌ها از بین نروند و برای مستمندان و فقرا ارسال شود، این نشان می دهد که فلسفه قربانی، حکمت اقتصادی هم دارد که حاجی باید به فکر گرسنگان باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه عید قربان برکات فراوانی برای امت اسلامی در پی دارد، اظهار داشت: فلسفه این قربانی کردن این است که ما انسان‌ها هم باید گناهان و رذائل اخلاقی خود را ذبح کنیم، بدین جهت روز عید قربان جزء ایام الله در تاریخ و تقویم اسلامی ثبت شده و توجه ویژه به آن برکت و رحمت الهی را شامل حال ما می‌کند.

 شریفی با بیان اینکه از دهم ذی‌الحجه برابر با عید قربان تا دهم ماه محرم برابر با واقعه عاشورا، فرصت خوبی برای تفکر، تدبر، خودسازی و اصلاح نفس است، تصریح کرد: به جوانان عزیز توصیه می‌کنم وقایعی را که در صدر اسلام و ما بین این دو مناسبت در تاریخ شیعه روی داده است را به دقت مطالعه کنند تا درک درستی از تاریخ زندگانی ائمه معصومین(علیهم‌السلام) پیدا کنند.

وی در پایان افزود: در حقیقت، دریافت فلسفه ذبح در عید قربان و حلول این فلسفه و از خودگذشتگی در واقعه عاشورا برای هر مسلمانی درس‌آموز است. 

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha