شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام قمی

حوزه/عضو خبرگان رهبری گفت: امروز طلاب و مبلغان بین المللی باید با تشکیل میزهای تخصصی تبلیغی برای فرهنگ و زبان های خاص برنامه های ویژه ای را برنامه ریزی کنند تا از آسیب های موجود به خوبی مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی شامگاه امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جامعه المرتضی  اظهارداشت: امروز انقلاب اسلامی نیاز به مبلغین مسلط به زبان های خارجی دارد تا بتواند به همه جهان صادر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مساله آموزش زبان ضرورتی انکار ناپذیر در حوزه های علمیه است بطوری که یک قرن پیش مرحوم شیخ عبدالکریم حائری تعدادی را برای فراگیری زبان انگلیسی مامور کرده بود و دیری نگذشت که عده ای به صورت اعتراض پیش ایشان آمده و از عدم پرداخت وجوهات به ایشان خبر دادند و گفتند: " پول وجوهات ما را برای آموزش زبان کفر هزینه می کنید"، که لاجرم مرحوم حائری این کار را متوقف کردند و اگر وضعیت طبق روال و نظر مرحوم حائری پیش می رفت امروز وضعیت زبان های خارجی در حوزه علمیه به گونه دیگری بود.

حجت الاسلام و المسلمین قمی بیان داشت: برحسب تجربه فرایند آموزش زبان در حوزه با چند آسیب موجه است که باید با هم فکری و تعامل آن را به حداقل برسانیم.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) قم در گروه فلسفه ادامه داد: این آسیب های عبارتند از؛ « گاهی تصور می شود که زبان به تنهایی برای تبلیغ کفایت می کند در حالیکه زبان به تنهایی کافی نیست بلکه از زبان مهم تر شناخت فرهنگ آن جامعه است، اینکه یک مبلغ بداند پرسش های اصلی مردمان آن سرزمین نسبت به اسلام چیست؟»، « در کنار ابلاغ قولی و گفتاری کمتر به تبلیغ عملی توجه می شود، طلبه باید به خودی خود مبلغ عملی باشد.

عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آسیب دیگر آنست که ما معتقدیم زبان مشترکی میان همه انسانها وجود دارد که شامل؛ فطرت، زبان عقل، زبان معنویت می باشد و ما نسبت به آنها هیچ اطلاعی نداریم و به کار نمی گیریم. این زبانی است که در تعاملات با دیگران که دارای مشترکات دینی و ادیان الهی می باشند قوت بیشتری به خود می گیرد و اینگونه نیست که اصلا به دلیل تفاوت زبان ها نتوانیم انتقال مفاهیم را داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زبان هنر، یکی از اثرگذارترین شیوه های تبلیغی است بطوریکه سیدحسن نصرالله گفته بود وقتی سریال یوسف پیامبر (ص)پخش می شود همه خیابان های لبنان خلوت می شوند و وقتی سریال شیار 143 در کشور آذربایجان به نمایش گذاشته شده بود دو وزیر کشور آذربایجان اشک ریختند، به هر حال زبان هنر آن هم در همه ابعاد می تواند اثر سریع و ارزشمندی را بر جای گذارد.

عضو هیات امناء مراکز موسسات پژوهشی منطقه 2 کشور تاکید کرد: آسیب دیگر فرایند زبان آموزی آنست که عده ای آموزش زبان را فقط در سفر تبلیغی خارج از کشور می بیندند، این در حالیست که فضای مجازی با عمق بیشتری در متن جامعه نفوذ کرده است و حتی شانه به شانه فضای حقیقی با جوامع حرکت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قمی افزود: امروز فضای مجازی جامعه اسلامی را تهدید می کنند و حضور طلاب و مبلغین عرصه بین الملل باید پر قدرت تر از گذشته ظاهر شوند.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: امروز بیش از یک میلیون و 300هزار سایت و در هر ثانیه صدها میلیون پیام و نامه الکترونیک در جهان مخابره می شود، ما کجای کار هستیم ؟ چه برنامه ای برای این فضا طراحی کرده ایم؟

عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ظرفیتی که امروز در جهان وجود دارد، نیازمند عزمی جدی و تلاشی مضاعف است تا به بهترین نحو ممکن مکتب جعفری و شیعه را که منطق اعتدال، عقلانیت و معنویت گرایی است را به دنیا معرفی کنیم.

عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تصریح کرد: امروز طلاب و مبلغان بین المللی باید با تشکیل میزهای تخصصی تبلیغی برای فرهنگ و زبان های خاص برنامه های ویژه ای را برنامه ریزی کنند تا از آسیب های موجود به خوبی مقابله کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما امروز با مشکلات زیادی مواجه هستیم و علاوه برکمبود امکانات با هجمه های گسترده در منطقه و شرق دور و آسیانه میانه دست به گریبانیم، لذا باید با هم کلام، هم فکر و از اختلافات و تفاوت سلیقه ها چشم پوشی کنیم و در یک تلاش همه گیر و همه جانبه و هماهنگ با اجرایی متعدد در برابر دشمنان نقش آفرینی و اثر گذار باشیم.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha