یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محمد رضا ناصری

حوزه/ کم کم مراسم حج آغاز شد و ما به صحرای عرفات رفتیم، نزدیک غروب بود که کار توزیع اعلامیه ها را آغاز کردیم و به ماشین های روبازی که در حال عبور بودند بسته های اعلامیه را پخش کرده و به سرعت فرار می کردیم تا شناسایی نشویم و ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد؛ آیت الله محمد رضا ناصری، در جمع دیران، اساتید و طلاب مدارس علمیه خواهران با تبریک عید قربان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منای سال گذشته، به بیان یکی از خاطرات ناگفته خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسم سال 1350 شمسی و 1390 هجری پرداخت.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در زمان تبعید به عراق دست از روشنگری برنداشت و از هر سوژه و ماجرایی برای صدور اعلامیه و یا برگزای مراسم سخنرانی استفاده می کردند و یکی از این موارد برگزاری جشن 2500 ساله از سوی رژیم پهلوی بود که با هزینه های گزافی در سال 1350 شمسی  با وجود فقر عمومی مردم در آن زمان برگزار شده بود.

امام جمعه یزد که یکی از یاران امام خمینی(ره) در دوران تبعید در عراق و پاریس به شمار می رود در ادامه گفت: امام خمینی(ره) در پی برگزاری جشن 2500 ساله رژیم شاهنشاهی یک اعلامیه ای را نوشتند و قرار شد به همراه کاروان هایی که از نجف عازم حج ابراهیمی می شوند ارسال و در مراسم حج توزیع شود.

*جاسازی 40 هزار بیانیه به زبان عربی و فارسی و عبور از چند مرز

آیت الله ناصری اذعان کرد: مقرر شد اعلامیه امام در افشاگری جشن 2500 ساله شاهنشاهی که سران قریب به 70 کشور نیز در این جشن شرکت کرده بودند در 40 هزار نسخه به زبان عربی و فارسی چاپ شود  که مأموریت یافتم این هماهنگی های کار را انجام دهم و پسر مرحوم شیرازی بزرگ که  از بزرگان علمای شیراز بود طرحی داد تا اعلامیه ها را در منابع آب کوچک جاسازی کنیم و از مرز عبور دهیم.

وی افزود: در آن زمان برای نگهداری یخ ما بین منبع های آب کوچک خاک ارّه می ریختند که ما بیانیه ها را در منزل شخصی به نام فردوسی پور و حاج علی اکبر کربلایی در این منبع ها جاسازی و روی آن را هم لحیم کاری کردیم تا اثری باقی نماند و به هر ماشینی که متشکل از زائران عراقی بود یک منبع آب می دادیم بدون آنکه کسی و حتی کاروان ها از این موضوع مطلع شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار کرد: مکه وضعیت امروز بعثه مقام معظم رهبری را نداشت و ما به عنوان نماینده امام در خانه ای ساکن شدیم و عکس امام را هم نصب کردیم که ایرنیان که در آن زمان آمارشان به بیش از 40 هزار زائر می رسید برای تبرّک و دیدن عکس امام به انجا می آمدند و بسیاری اشک می ریختند.

آیت الله ناصری بیان کرد: دستگاه ساواک ایران در زمان شاه با ساواک عربستان تبادل اطلاعات و در تمام کاروان های ایرانی جاسوس داشت و در پوشش حاجی با مأموران عربستان همکاری می کردند و آمار ساواکی ها به بیش از چهار هزار نفر می رسید که با لباس عربی و فرم مو و ریش مخصوص به خود داشتند تا یکدیگر را بشناسند و در آن سال مقدّم رئیس ساواک و منوچهری معاون وی نیز به حج آمده بودند.

وی افزود: کم کم مراسم حج آغاز شد و ما به صحرای عرفات رفتیم و نزدیک غروب بود که کار توزیع را آغاز کردیم و به ماشین های روبازی که در حال عبور بودند بسته های اعلامیه را پخش کرده و به سرعت فرار می کردیم تا شناسایی نشویم و شب وقتی حاجیان به دنبال جمع آوری سنگریزه بودند، اعلامیه ها را در ساک های کوچکی گذاشته بودیم و هرکس رد می شد یک برگه بر می داشت.

آیت الله ناصری با تأکید بر این مطلب که تنها با توسل به خداوند متعال توانستیم این مأموریت را در مکه انجام دهیم و رضایت خداوند برای ما مهم بود؛ گفت: کم کم اعلامیه ها به دست ساواکی ها رسیده بود که صبح روز عید قربان در منا دستگیر شدم که در فرصتی دیگر ماجرای دستگیری خود را بیان می کنم.

 نماینده ولی فقیه در استان یزد در پایان توصیه هایی  در زمینه علم آموزی و رعایت تقوا به بانوان طلبه بیان کرد.

 

انتهای پیام / ص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha