یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام نظافت

حوزه/ مسئول مدارس علميه حضرت مهدي(عج) مشهد، ولایت را مهمترين نعمت خداوند به انسان ها دانست و گفت: ولايت، نعمتي براي آرامش بشر و خروج انسان ها از جهالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، مسئول مدارس علميه حضرت مهدي(عج) مشهد، در رواق امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي، مهمترين نعمت خداوند به انسان ها را ولايت خطاب کرد که نعمتي از آن برتر و بالاتر نيست و اگر نباشد، ساير نعمت ها نيز به ضرر انسان رقم مي خورد، چرا که بدون آن نعمات ابزار عذاب است.

مسئول مدارس علميه حضرت مهدي(عج) مشهد، شأن نعمت ولايت را خروج بشريت از جهالت دانست و گفت: رضايت خداوند متعال به دنبال بهره گيري درست از نعمات، به انسان عزت مي بخشد.

وی، بسياري از افراد داراي نعمت، رفاه و امکانات را صاحبان درد و رنج دانست و گفت: امروز بسياري از اختلافات و ناراحتي بين زوجين به اين علت است كه متاسفانه بر خلاف آيات قرآن مبني بر مايه آرامش بودن، خواسته هاي سنگين و تجملي شان عامل رنجش از يكديگر شده است.

لازمه درک راه بهره گيري از نعمت، حضور ولي و مربي است

استاد حوزه علمیه مشهد، نعمت بدون درک راه استفاده از آن را معضلي براي بشريت عنوان و تاکيد کرد: ما در اين دنياي فاني نيازمند ولي و مربي هستيم تا طريقه برخورد با نعمت ها را به ما نشان داده و بگويد كه چگونه انسان را از دلبستگي نجات داده و عامل آرامش روحي او مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، جهنم را جايگاه آناني که رفتاري ناپسند در برخورد با نعمت ها داشتند، خواند و با اشاره به سخن اميرمومنان(ع) در اين خصوص، انسان ها را نسبت به نگاه و دلبستن به زرق و برق هاي دنيا هشدار دارد.

شان نعمت ولايت، خروج انسان ها از جهالت است

مسئول مدارس علميه حضرت مهدي(عج)، شأن نعمت ولايت را خروج بشريت از جهالت دانست و با تاکيد بر استفاده درست از اين نعمات در کسب رضايت پروردگار، تصريح کرد: رضايت خداوند متعال بشر را از بزرگترين دستاورد هاي زندگي بهره مند کرده و به انسان عزت و شخصيت مي بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، با بيان اينكه طبق بيان آموزه هاي دين، عزت و تعالي از جانب خداوند است، گفت: حقتعالي به پيامبر گرامي اسلام(ص) هشدار مي دهد که مبادا حرف هاي مردم تو را غصه دار کند، زيرا عزت بخشيدن در دست پروردگار است. در واقع باور به اين امر به انسان آرامش مي دهد.

وي با بيان اين که برافروخته شدن در برابر تهمت، غيبت و حرف ديگران نشان مي دهد از نعمت ولايت بهره اي نبرده و از آموزش هاي توحيدي استفاده لازم را نکرده ايم، يادآور شد: بايد با بهره گيري از ظرفيت و استعداد دروني خود نسبت به خداوند متعال معرفت پيدا کنيم.

رسالت و مسئوليت، ويژه انسان است

حجت الاسلاموالمسلمین نظافت با بيان اين که انسان به حکم اين که آزاد و مختار آفريده شده، بايد پاسخگو باشد، گفت: در جمادات، نباتات و موجوداتي که آزاد آفريده نشده اند، مسئوليت معنا ندارد و رسالت و مسئوليت ويژه انسان است.

وي با بيان اينکه طبق گفته قرآن کريم روز قيامت انسان بايد پاسخگوي رفتار و اعمال خود باشد، تصريح کرد: در روز قيامت از انسان پرسيده مي شود آيا از نعمات الهي در مسير سرگرمي، غفلت و سرمستي بهره برديد يا آنکه آن را ابزاري براي قرب الهي و معرفت بيش تر دانستيد؟

مسئول مدارس علميه حضرت مهدي(عج) با اشاره به بازخواست خداوند متعال از انسان در روز قيامت به سبب نعمت هاي الهي و درجه بندي آن كه برخي در ميان انسان و حيوان مشترک است، عقل و انديشه را يکي از نعمت هاي انسان عنوان و بيان کرد: انسان ابديت خواه، بي قرار و بلند نظر است که به هرجا برسد، بيش از آن را طلب مي کند و اين روحيه به سبب در نظر گرفتن مسند والا براي انسان طالب ابديت مي باشد.

313/49

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha