یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت ‌الاسلام رحمانی

حوزه/ حجت ‌الاسلام رحمانی گفت: در مرکز تخصصی حوزه خواهران شهرکرد، سه رشته تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول و اخلاق و تربیت اسلامی تدریس می شوند که ظرفیت پذیرش این مرکز برای سال تحصیلی جدید رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت ‌الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، امروز در نشست مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با مدیران مدارس علمیه خواهران استان، با اشاره به اینکه تا قبل از سال 90 چهار مدرسه علمیه در این استان فعالیت داشتند که تحت مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان اداره می شدند، گفت: در سال 90 با پیگیری های آیت الله ناصری، نماینده سابق ولی فقیه در این استان، مدیریت حوزه خواهران چهارمحال و بختیاری مسقل شد و این آغازی برای رشد همه جانبه بود.

وی با بیان اینکه بنده مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان را با 4 مدرسه علمیه و 237 طلبه تحویل گرفتم، افزود: امروز به حول و قوه الهی، 8 مدرسه علمیه و یک مرکز تخصصی در استان با 1095 طلبه در حال تحصیل فعالیت دارند که این آمار نشان دهنده رشد چند برابری در همه زمینه ها است.

حجت ‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه مرکز تخصصی این استان شامل طلاب سطح سه حوزه است، ابراز کرد: در این مرکز تخصصی سه رشته تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول و اخلاق و تربیت اسلامی تدریس می شوند که ظرفیت پذیرش این مرکز برای سال تحصیلی جدید رشد 65 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به نقش این مرکز تخصصی در تأمین اساتید مدارس علمیه خواهران استان از دو سال پیش تصریح کرد: با توجه به اینکه برای تدریس در مدارس علمیه داشتن سطح سه حوزه لازم و ضروری است، بنابراین فارغ التحصیلان این مدرسه به عنوان اساتید در سایر مدارس به کار گرفته می شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری در ادامه به تشکیل مرکز دانش آموختگان وابسته به حوزه خواهران این استان اشاره کرد و افزود: معمولاً فارغ التحصیلان حوزه های  خواهران پس از اتمام دوران تحصیل به حال خود رها می شدند که سازماندهی و برنامه ریزی برای به کارگیری این فارغ التحصیلان در راستای کادرسازی برای نظام از مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 546 طلبه فارغ التحصیل خواهر در مرکز دانش آموختگان استان سازماندهی شده اند، گفت: در حال حاضر نزدیک به یک هزار نفر از کسانی که در مدارس علمیه خواهران استان درس خوانده اند و فارغ التحصیل شده اند، مقیم استان هستند که این تعداد نشان می دهد در حال نزدیک شدن به نرم کشوری یعنی به ازای هر 100 نفر خانم یک طلبه باشد، هستیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال نخست تأسیس مدیریت حوزه علمیه خواهران در این استان، بیش از 50 درصد اساتید مدارس علمیه را آقایان تشکیل می دادند، اظهار کرد: امروز به لطف الهی 90 نفر استاد خانم در مدارس علمیه استان در حال تدریس هستند و این درحالی است که تنها 3 نفر استاد آقا در مدارس سطح 2 استان به تدریس مشغولند.

وی با اشاره به عملکرد مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان در زمینه های فرهنگی خاطرنشان کرد: به همت مدیریت حوزه های علمیه خواهران در حال حاضر 600 مبلغه فعال در استان وجود دارند که در عرصه های مختلف در حال ترویج معارف اهل بیت(ع) هستند.

حجت ‌الاسلام رحمانی با بیان اینکه 279 نفر همکار تبلیغی خواهر در استان چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: همکاری این فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران با سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد رهبری دانشگاه ها، مددکاران کمیته امداد در عرصه فرهنگی، آموزش و پرورش، سپاه و بسیج است.

وی با اشاره به اینکه 17 نفر از فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران این استان از آموزش و پرورش مجوز تأسیس پیش دبستانی گرفته اند، گفت: در یک کلام همه مراسم های دینی سطح استان در بحث خواهران از اعتکاف گرفته تا شبهای قدر و برنامه های این چنین با محوریت حوزه های خواهران برگزار می شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه نقش طلاب خواهر در اداره واحد بانوان ستادهای نماز جمعه و فعالیت های تبلیغی در مساجد استان غیرقابل انکار است، افزود: ارائه خدمات مشاوره، پاسخگویی به سؤالات شرعی و رفع شبهات در حوزه زنان از مهمترین رسالتهای امروز طلاب خواهر است.

این مسؤول حوزوی به فعالیتهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران این استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: از انجایی که برخلاف حوزه های علمیه برادران، با پایان سطح دو تحقیقات پایانی در حوزه های علمیه خواهران ارائه می شود؛ بنابراین روحیه پژوهشی در طلاب خواهر یک روحیه غالب است

وی با اشاره به موفقیت های حوزه های خواهران این استان در زمینه های پژوهشی، خاطرنشان کرد: در جشنواره علامه حلی، معمولا رتبه های برتر به طلاب خواهر این استان اختصاص داده می شود؛ همچنین سال گذشته 40 نفر از طلاب خواهر این استان مقام برتر کشوری در عرصه های مختلف پژوهشی را کسب کردند که در جای خود بی سابقه است.

حجت ‌الاسلام رحمانی همچنین در تشریح عملکرد معاونت مالی و پشتیبانی این مدیریت، به تشکیل مجمع خیران استان از 2 سال پیش اشاره کرد و گفت: در راستای شناسایی و تشکیل این مجمع تلاش های خوبی صورت گرفته، اما نیاز به فرهنگ سازی در این عرصه داریم تا دید خیران نسبت به حوزه های علمیه همانند سایر زمینه ها تغییر کند و همه جانبه وارد میدان عمل شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از اعتبارات تخصیصی مرکز و کمک عمرانی دولت از محل تملک دارایی ها ساخت و سازهای خوبی در استان انجام شده است، افزود: مدرسه علمیه فارسان و لردگان تازه ساز هستند و در وضعیت مطلوبی به سر می برند، ساختمان جدید حوزه علمیه بروجن هم برای سال تحصیلی نو افتتاح می شود، ضمن اینکه ساختمان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان که بخشی از مجتمع حوزوی فاطمه الزهرا(س) در زمینی به مساحت 8500 متر مربع را به خود اخصاص داده در حال احداث است.

وی در ادامه اظهار کرد: از مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری انتظار می رود که در تخصیص اعتبارات عمرانی یاری گر حوزه های علمیه خواهران باشند تا تحول خوبی در سطح حوزه های علمیه استان شکل گیرد.

حجت ‌الاسلام رحمانی در ادامه با اشاره به معافیت هایی که از سالهای گذشته برای حوزه های علمیه در نظر گرفته می شد، تصریح کرد: متأسفانه هر ساله و هر چه جلوتر می رویم با حذف این معافیت ها روبه رو می شویم که می طلبد مجمع نمایندگان استان نیز در این خصوص توجه ویژه داشته باشند.

حجت ‌الاسلام رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در تصویب طرح ها و لوایحی که در مورد حوزه های علمیه هستند، تمام هم و غم خود را در راستای منافع این مجموعه دینی به کار گیرند و بدانند کمک به حوزه های علمیه، تضمین کننده آینده کشور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha