جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ درس خارج آیت الله العظمی سبحانی در سال تحصیلی جدید

حوزه / علم امام نبوی و الهی است و شناخت او شناخت خداست، بنابر این امت نمی تواند در سقیفه نشسته و برای پیامبر اسلام جانشین تعیین کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با تبریک عید فرخنده و سعید غدیر خم به جانشینی پیامبر اسلام(ص) بعد از وفات ایشان اشاره کردند و گفتند: علم امام نبوی و الهی است و شناخت او شناخت خداست، بنابر این امت نمی تواند در سقیفه نشسته و برای پیامبر اسلام جانشین تعیین کند.

معظم له  در ادامه با بیان این که غدیر در حقیقت روز ولایت علی و ائمه (ع)است و در این روز  وظایف نبوت استمرار  پیدا کرد، به سه وظیفه از وظایف نبوت اشاره کردند و بیان داشتند: یکی از وظایف پیامبر اکرم(ص) بیان احکام بود که عمدتا از طریق قرآن و یا روایات بیان می کردند؛ بعد از رحلت پیامبر(ص)، مسائل نوظهور داریم که در عصر پیامبر (ص) مطرح نبود چون مسلمانان با امت های دیگر ارتباط پیدا کردند و لذا مسائل فراوانی در اعتقادات و احکام حادث شد.

این مرجع تقلید گفتند: در زمان پیامبر(ص) فرقه گرایی و نحله گرایی نبود، بلکه شاخصی چون پیامبر(ص) میان مردم بود ندکه ملاک حق و باطل بود بعد از پیامبر اکرم باید چنین شاخصی باشد که فرقه گرایی و نحله گرایی نباشد و مردم با مراجعه به او حق و باطل را از هم تشخیص دهند.

معظم له وظیفه دوم پیامبر اسلام(ص) را، تفسیر قرآن عنوان کردند و تاکید کردند:جلال الدین سیوطی می نویسد: پیامبر اکرم(ص) آیات را ۱۰ تا ۱۰ تا برای صحابه بیان می کردند، اما قرآن دریای بیکران است و باید مردی باشد که مانند پیامبر دارای علم نبوی بوده و بتواند قرآن را تفسیر کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه در روز غدیر فردی که بتواند خلاهای موجود در جامعه اسلامی را پر کند، معرفی شد، اظهار داشتند: امت نمی تواند چنین فردی را بشناسد که در سقیفه بنشینند و خلیفه تعیین کنند چون این فرد، فرد عادی نیست؛ بلکه تربیتش الهی است و از جانب خداوند به وسیله پیامبر معرفی می شود. بنابراین غدیر روز اکمال و اتمام دین است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha