شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالباقی اسحاقی- حوزه گیلان

حوزه/ سرپرست حوزه علمیه گیلان گفت: یکی از ذخایری که حوزه های علمیه می توانند در جهت تحقق اهداف تعیین شده خویش، از آن بهره برداری نمایند، سیستم آموزش و پرورش است که از پهنه فعالیت بسیار گسترده ای برخوردار می باشد .

حجت الاسلام والمسلمین عبدالباقی اسحاقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گیلان، با اشاره به ضرورت تقویت همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، گفت: یکی از ذخایری که حوزه های علمیه می توانند در جهت تحقق اهداف تعیین شده خویش، از آن بهره برداری نمایند، سیستم آموزش و پرورش است که از پهنه فعالیت بسیار گسترده ای برخوردار می باشد .

وی افزود : هدف هایی همچون تربیت دینی و شناسایی و جذب استعدادها، را می‌توان از جمله اهداف مهم حوزه های علمیه برشمرد، که لازم است در اولویت قرار گرفته و اقدامات متناسب، در جهت تحقق اهداف یاد شده، صورت پذیرد .

سرپرست حوزه های علمیه گیلان با اشاره به اینکه حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، بسان دو بالِ قدرتمندِ نظامِ اسلامی هستند که با همپوشانی یکدیگر، آموزش و فراگیری مسائل و مـفـاهیم دینی را آسان نموده و یکدیگر را در رشد و پویایی جامعه یاری می دهند، افزود: آموزه‌های دینی، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می باشند، زیرا تربیت دینی دانش‌آموزان، امری مهم و اساسی است .

وی ادامه داد: بدین خاطر، لازم است همکاری دو نهاد زیرساختی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در استان ها، توسعه یافته و در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد تا بتوانیم در آینده ای نه چندان دور، شاهد اقدامات مؤثـری در تربیت آینده‌سازان کشور باشیم .

حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی افزود: مـدارس امـیـن و اردوهای راهیان نور از جمله برنامه‌های مشترک حوزه علمیه  و  آموزش و پرورش هستند که باید در اولویت کاری  قرار گرفته و در اجرای این برنامه‌ها، گام های جـدی و محکم برداشته شود و همچنین در جهت کسب توفیقات بیشتر در اجرای انواع برنامه‌های دینی و فرهنگی در سطح مدارس، به خوبی می توان از ظرفیت بی پایان دانش‌آموزان علاقمند و پرشور، استفاده نمود تا روحیه مشارکت‌ و کار گروهی در این آینده‌سازان، بیش از پیش، تقویت گردد .

سرپرست حوزه علمیه گیلان به عدم مادی گرایی وابستگی های دولتی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تاریخ افتخارآمیز حوزه های علمیه، نشانگر عـدم گرایش حوزه ها، به مادیات صـرف است و استقلال حوزه های علمیه، همواره دقت داشته اند تا از وابستگی به منابع دولتی پرهیز نمایند. خدمت رسانی فرهنگی با این وجود، همواره در عـرصه های مختلف فرهنگی به مردم، خدمت رسانی داشته ، و این موضوع ، به خاطر برکتی است که خداوند در زندگی عـلـمـاء  و روحانیون قرار داده است .

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می شود که برخی افراد، چندین برابر شهریه یک روحانی فاضل، حقوق می گیرند، ولی باز هم مشکلات مادی زیادی دارند؛ در مقابل، فرد حوزوی مذکور، به سبب رعایت قناعت، صرفه جویی و ساده زیستی، با آن شهریه مختصر، زندگی آسوده تری دارد. به همین دلیل  روحانیت، نه تنها بار گرانی برای مسائل اقتصادی کشور نیست، بلکه حوزه علمیه، مهمترین نیاز یک انسان که بعد معنوی اوست را تأمین می کند، از همین رو، در عرصه های همکاری مشترک حوزه و آموزش و پرورش، به ویژه «مدارس امـیـن»، شاهد تفاوت قابل ملاحظه ای، نسبت به سایر مدارس هستیم .

حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی در پایان تصریح کرد: برای کسب توفیقات بیشتر در اجرای انواع برنامه‌های دینی و فرهنگی در سطح مدارس، به خوبی می توان از ظرفیت بی پایان دانش‌آموزان علاقمند و پرشور، استفاده کرد تا روحیه مشارکت و کار گروهی در این آینده‌سازان، بیش از پیش تقویت گردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha