جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله ابوالقاسم علیدوست

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک ارزش در جامعه محسوب شود، گفت: امروز آن گونه که لازم است از کتاب به عنوان یک ارزش والا یاد نمی شود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: متاسفانه فاصله میان توصیه های اسلام در رابطه با کتاب و کتابخوانی با آماری که از میزان مطالعه در کشور مخابره می شود، بسیار زیاد است.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه میزان مطالعه کتاب در کشور مطلوب نیست، به تبیین برخی دلایل پایین بودن میزان مطالعه پرداخت و اظهار داشت: باید این پرسش را از خود داشته باشیم که تا چه اندازه برای نویسندگان، مولفان و ناشران ارزش قائل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک ارزش در جامعه محسوب شود، تصریح کرد: امروز آن گونه که لازم است از کتاب به عنوان یک ارزش والا یاد نمی شود.

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی به عنوان یک سیاست نهادینه شده در صداوسیما و رسانه ها تعریف نشده است، ابراز داشت: اگر خواستار دستیابی به اهداف مطلوب در بحث کتاب و کتابخوانی باشیم باید علاوه بر ارزش انگاری؛ رسانه های کشوری و تریبون های مختلف به ترویج این فرهنگ بپردازند.

آیت الله علیدوست همچنین به مطالعه از طریق ابزارهایی نظیر فضای مجازی، سایت ها و نرم افزارها اشاره داشت و گفت: در برخی افراد این تصور بوجود آمده که فضای مجازی جایگزین کتاب می شود؛ این مسئله ممکن است صحیح باشد اما کتاب و کتابخوانی پدیده دیگری است و جایگزینی ندارد.

وی تصریح کرد: این نکته باید به نسل مطالعه کننده منتقل شود که مطالعه کتاب جایگزین ندارد و نمی توان جانشینی را برای این پدیده متصور شد.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت کتاب با توان مالی اهل مطالعه تناسبی ندارد، اظهار داشت: اگرچه قیمت کتاب و نشر مکتوب نسبت به کشورهای دیگر در ایران گران نیست اما متناسب با توان قشر مطالعه کننده هم نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: عموم طلاب، دانشجویان و دانش آموزان و اهل مطالعه نیازمند بسته های حمایتی و تخفیفی برای خرید کتاب هستند اما آن گونه که باید از سوی دست اندرکاران حمایتی صورت نمی گیرد.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: حمایت از اهل علم و مطالعه برای خرید کتاب باید به عنوان یک سیاست تعریف شود و دستگاه های فرهنگی بودجه ای را برای این امر اختصاص دهند تا کتاب ارزان تر در اختیار افراد قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ما نسبت به کتابخوانی دچار یک حجاب معاصرت شده ایم، ابراز داشت: برخی افراد فکر می کنند در زمینه علوم تحصیلی آنها، حرف جدیدی در کتاب ها مطرح نمی شود؛ اگر فرهنگ حجاب معاصرت از بین برود و انسان احتمال بدهد حرف های علمی جدیدی در حال خلق شدن است، شوق و ذوق به کتابخوانی افزایش می یابد.

این عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از گفت وگوی خود بر لزوم توجه ائمه جمعه و جماعات، مبلغان دین و رسانه ها نسبت به تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: وقتی از یک فرد جلیل القدری می پرسند چه کاری در سحر شب قدر بهتر است و پاسخ می دهد مطالعه، چرا نباید نسبت به ترویج این فرهنگ تلاش بیشتری داشت.

آیت الله علیدوست با تاکید بر اینکه تلاش روحانیت در ترویج فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار است، افزود: اگر بنای کلی گذاشته شده ای وجود دارد که آقایان در این رابطه هیچ صحبتی نکنند، نباید منتظر آمارهای خوشحال کننده هم باشیم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha