دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نمایشگاه  «هنر شمول» جوانان مسلمان در موزه هنرهای زیبای مونترال

حوزه/ نمایشگاهی از طرح‌های جوانان مسلمان در موزه هنرهای زیبای مونترال به نمایش گذاشته شده و از ۱۰ طرح منتخب این نمایشگاه، ۹ طرح به بانوان مسلمان اختصاص دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از cbc، نمایشگاهی از طرح‌های جوانان مسلمان در موزه هنرهای زیبای مونترال به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه با عنوان «هنر شمول» تا 8 ژانویه برپا خواهد بود.
پیتر فلگل از بنیاد جین میشل می‌گوید: این نخستین باری است که چنین نمایشگاهی در یک موزه مهم کانادا برگزار می‌شود. این جوانان حرف‌های زیاد و ایده‌های خلاقانه‌ قابل توجهی برای بیان کردن دارند. 
وی افزود: گاهی اوقات به آن‌ها (جوانان مسلمان) به خاطر سوءتفاهمات و سوءتعابیر کلیشه‌ای، افترا زده می‌شود و به همین دلیل برای رسیدن به آرمان‌هایشان با موانع مختلفی روبرو هستند.
تابستان گذشته نزدیک به 50 جوان مسلمان در سرتاسر کبک کانادا از گروه‌های سنی 15-30 سال، پروژه‌های هنری‌شان را به ثبت رساندند که از 10 طرح برنده منتخب، 9 طرح توسط بانوان مسلمان ارائه شده بودند.
یکی از ده طرح به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، مربوط به ورود حبیب، دختر عکاس مسلمانی است که عکس‌های از مکان‌های مختلف نماز خواندنش را در مونترال به نمایش گذاشته است. این پروژه «نماز خواندن در تنگنا» نام گذاشته شده است.

حبیب در این باره می‌گوید: گاهی اوقات باید در محل کار، محل تحصیل و مکانی غیرقابل انتظار نماز خواند و این بخشی از زندگی روزمره یک مسلمان است. هدف من این بود که در تصاویر این مکان‌های کوچک را به تصویر درآورم. 

طرح «به کانادا خوش آمدید» توسط هاجر چلبی، مشکلات پیش روی جوانان مسلمان در جامعه کانادا را نشان می‌دهد و از بازدیدکنندگان دعوت می‌کند تا روی یک صندلی نامطمئن و شیب دار بنشینند.

نقاشی «پرتره چهره خویش» توسط زهرا سبیتی کشیده شده که چگونگی قرار گیری زنان محجبه در فرهنگ کانادا را به چالش می‌کشد.

یسرا بنزیان از مداد و کیسه‌های آب برای نشان دادن مقاومت مسلمانان در رودررویی با نگرش منفی رسانه‌های غربی استفاده می‌کند.

مرسده باروک نیز فیلم کوتاهی با عنوان «دختران باور» ساخته است. در این فیلم تقلای باروک و دوستان دختر مسلمانش برای حفظ هویت‌شان در جامعه غرب به تصویر درآمده است.
این نمایشگاه توجه بین المللی زیادی از موزه‌های فرانسه و آمریکا را به خود جلب کرده و این موزه‌ها نیز قصد برگزاری پروژه‌های مشابهی را دارند.
اعضای موزه‌های لیون، مارسی، تولوز و نیویورک به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در 10 دسامبر به مونترال می‌آیند و از نمایشگاه جوانان مسلمان بازدید خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha