شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مجد

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع)تهران با تاکید بر این که برپایی کرسی های آزاد اندیشی لازمه پویایی و به روز بودن حوزه هاست، گفت: یکی ازاشتباهاتی که صورت گرفته تطبیق مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی است، یعنی سطوح حوزوی معادل لیسانس، فوق لیسانس و ... قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مجد، تولیت و موسس مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به به ضرورت برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی، گفت: اگرکرسی های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه برگزار نشود، در شرایط ابتدایی درجا می زنیم و به روز نخواهیم شد، چراکه فقه شیعه فقهی پویا و به روز است و لازمه حفظ به روز بودن آن نیز برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است.

تولیت و موسس مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به لزوم پایبندی به سنت های حوزه، تصریح کرد: امام خمینی(ره) تأکید داشتند حوزه های علمیه مطابق فقه جواهری اداره شوند، لذا ما نیز در اداره امور حوزه های مقدس علمیه دنباله رو امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری هستیم چون این ولایت است که راه درست را به ما نشان می دهد.

وی با بیان تفاوت های نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، گفت: در حوزه های علمیه طلبه می تواند استاد مورد نظر خود را با حضور در کلاس ها انتخاب نماید. در دانشگاه استاد حرف هایش را می زند و دانشجو حتی اگر آن حرف ها را قبول نداشته باشد مجبور به اطاعت است، اما در حوزه، طلبه در پذیرش درس اشکال می کند و بحث می کند ، همچنین درحوزه پیش مطالعه داریم و مدرک محوری ملاک نیست، بلکه آموخته های طلاب اصل است.

حجت الاسلام والمسلمین مجد یادآورشد: درحوزه های علمیه مباحثه وجود دارد و هردرسی که به اتمام می رسد بلافاصله طلاب درس را حلاجی کرده و درخصوص آن با یکدیگر و یا با استاد به مباحثه می پردازند، در حالی که این امکان دردانشگاه نیست.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم (مجد) تهران در ادامه با اشاره به مسئله نمره ای شدن دروس در نظام آموزشی حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز در حوزه ها، نمره ای – شبیه به نظام آموزشی دانشگاه - شده ایم و روی نمرات نظر داده می شود که باید از این امر پرهیز شود. حوزه قدمتی هزار ساله دارد، نیازمند نظم دانشگاهی هستیم اما نباید دانشگاهی شویم.

وی با انتقاد از رویه ی معادل سازی مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی، ابراز داشت: یکی ازاشتباهاتی که صورت گرفته تطبیق مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی است یعنی سطوح حوزوی معادل لیسانس، فوق لیسانس و ... قرار می گیرد. حوزه ها باید مدرک مستقل حوزوی بدهند به اندازه ی فهم طلبه، نه نمراتی که کسب شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مجد در پایان با اشاره ضرورت انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه، اظهارداشت: تحول در سیستم آموزشی حوزه های علمیه از ضرورت هاست، همچنین بصیرت و حضور در صحنه و انقلابی بودن از ویژگی های طلاب و حوزه های علمیه است و باید مورد اهتمام جدی باشد. 313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha