یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برگزاری سی امین کنفرانس بین المللی با حضور ۲۲۰ شخصیت جهان اسلام، از راه اندازی کلاس فقه تقریب در حوزه های علمیه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی در نشست خبری سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که با حضور رسانه های مختلف برگزار شد اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس بین المللی نشان می دهد موج وحدت در جهان اسلام در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه ما وحدتی را دنبال می کنیم که  رسول گرامی اسلام آن را دنبال می کردند گفت: جنگ فرقه ای و ایجاد فتنه مذهبی موجی می باشد  که امروز دیگر شکسته شده و این به این دلیل است که ضرورت وحدت برای بسیاری از علمای جهان اسلام مشخص شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیان یکی دیگر از اهداف کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: امیدواریم جریان های تروریستی و تفرقه افکن انزواگر شده و پایانی بر موج آتش افروزی گروه های تروریستی در کشورهایی چون عراق، سوریه باشد.

وی  در ادامه با بیان اینکه ، سی امین کنفرانس بین المللی با حضور 220 شخصیت جهان اسلام برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این علمای برجسته با حضور خود همبستگی جهان اسلام را اعلام و یگانگی امت اسلام را اعلام می کنند چرا که شرکت کننده گان در این کنفرانس از همه فرقه ها بوده و به نوعی نماینده تمام بافت اسلام هستند.

این استاد حوزه افزود: 6 کمیسیون فعال برای سی امین کنفرانس وحدت پیش بینی شده که از آن جمله می توان به کمیسیون اتحادیه علمای مقاومت با حضور علمای برجسته شیعه و سنی اشاره کرد که این اتحادیه قطعا در طول سال فعال خواهد بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: در این کنفرانس از دو شخصیت شیعه و سنی برای ایجاد وحدت داشته اند ، قدردانی خواهد شد که خانم زهرا مصطفوی یکی از آنهاست و تلاش های خاموش و گسترده ای برای تحقق وحدت انجام داده اند؛ شخصیت دیگری که از ایشان تجلیل خواهد شد خانم سافی ناد کاظم از محققان و علمای کشور تونس است.

نقش روحانیت شیعی و حوزه های علمیه در عرصه بین الملل

این محقق حوزوی  در پاسخ به سئوال خبرگزاری حوزه مبنی بر اینکه تاثیر حضور حوزه های علمیه و روحانیت شیعه در عرصه بین الملل، گفت: حوزه های علمیه می توانند در ایجاد گفتمان وحدت و اثبات آن به عنوان مهترین مسئله تلاش کرده و بعد از آن این گفتمان را به  فرهنگ تبدیل کنند.

وی افزود: روحانیت شیعه و حوزه های علمیه باید این موضوع را برای جهان اسلام روشن کنند که اختلاف های موجود نباید به درگیری و اتهام زدن مسلمانان به یکدیگر بدل شود؛ اختلافات سیاسی نباید باعث شود که ما طرف مقابل خود را برخلاف دین بدانیم چرا که این چنین اقدامات امت ها را مایوس می کند.

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه برای توسعه گفتمان وحدت تلاش کرده و قطعا بهترین نهاد برای تحقق این مهم حوزه های علمیه هستند گفت: حوزه های علمیه شیعه باید در تبیین مبانی علمی، فلسفی، کلامی و فقهی وحدت اسلام نقش ایفا کنند و قطعا تلاش در این امور برکاتی دارد که همه امت اسلام از آن بهره مند خواهند شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه پاسخ به پرسش خبرگزاری حوزه گفت: مجمع جهانی تقریب در نظر دارد از سال تحصیلی آینده فقه تقریب را در حوزه های علمیه شیعی راه اندازی کند، چرا که در بخش فقه اسلامی، بخش وسیعی داریم که مربوط به تقریب مذاهب اسلامی است.

وی افزود: تقریب مذاهب اسلامی فقه بسیار گسترده ای دارد که با ورود حوزه های علمیه در آن در همان آغاز کار می توان دو جلد کتاب غنی در این خصوص ارائه کرد؛ این کارهایی است که از حوزه بر می آید و امیدواریم در آن ورود پیدا کند.

تبلیغ و ترویج گفتمان وحدت

عضو خبرگان رهبری گفت: از دیگر کارهایی که حوزه علمیه شیعه برای وحدت جهان اسلام می تواند انجام دهد، بحث تبلیغ و ترویج گفتمان وحدت است.

وی خاطر نشان کرد: در پژوهشگاه تقریب قم که زیر مجموعه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است ، مرکزی به نام مرکز گفت و گوی بین مذاهب ایجاد شده که چند حلقه گفتمانی را برای گسترش وحدت در جهان اسلام دنبال می کند.

آیت الله اراکی در خصوص چشم انداز کنفرانس بین المللی هم یادآور شد: چشم انداز را مثبت می بینیم زیرا فضایی که دشمن در فضای جوامع اسلامی به وجود آورد که بخشی از آن اقدامات تروریستی است باعث شد نخبگان بیش از گذشته به فکر وحدت در جهان اسلام باشند

آینده خوبی را برای جهان اسلام متصور هستیم

وی افزود: تا قبل از فتنه های گروه های تروریستی مدام می گفتیم وحدت در اسلام ضروری است و شاید کمتر کسی به اهمیت آن توجه داشتند و بسیاری از علما انگیزه برای این موضوع نداشتند اما امروز بسیاری از متفکران به ضرورت وحدت امت اسلام و خطر افراطی گری داخلی در جهان اسلام را بیش از هر زمان دیگری حس می کنند

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: قطعا آینده خوبی را برای جهان اسلام متصور هستیم چرا که نشانه های آن امروز مشخص است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha