جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی عباسی

حوزه/ رویکرد تقریبی از نیازهای پژوهش های کنونی است، امروز به زبان وحدت، تقریب و اتحاد امت اسلامی نیاز داریم؛ المصطفی(ص) باید پرچم دار این گفتمان در دنیای کنونی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، معاون پژوهش جامعه‌المصطفی پیش از ظهر امروز در همایش پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعه‌المصطفی، فراهم‌سازی زمینه‌های پژوهشی پژوهشگران را از مهم‌ترین وظیفه‌های معاونت پژوهش جامعه‌المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید برای فراهم شدن زمینه‌های بهتر، گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

وی به آداب و الزامات پژوهش در عصر حاضر اشاره نمود و اظهار داشت: کاروان عظیم و فخیم پژوهشی جامعه‌المصطفی نزدیک به پنج‌هزار پژوهشگر در رشته‌های مختلف تربیت نموده است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای معرفتی امت اسلامی در جای جای جهان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر کارآمدسازی پژوهش در جامعه‌المصطفی تأکید نمود و اظهار داشت: موضوع پژوهش باید نیازمحور و تقاضامحور بوده، کاربردی و براساس پاسخ به نیازی روز هدف‌گذاری شود.

وی شتابزدگی و عجله در پژوهش‌ها را یکی از چالش‌های این عرصه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بسیاری از علمای جهان اسلام عمر پربرکتشان را تنها برای حل یکی از دغدغه‌های مهم جهان اسلام هزینه می‌نمودند و با استفاده از ظرفیت وجودی‌شان، از هیچ تلاشی غافل نبودند.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی افزود: صبوری و بردباری و پرهیز از شتابزدگی، به یکی از امور مهم پژوهشی تبدیل شده است که نباید از آن غافل بود.

وی با اشاره به این که براساس تأکیدات رئیس المصطفی، باید به سمت کیفی‌سازی پژوهش‌ها حرکت نماییم، خاطرنشان کرد: در این باره، طرحی به عنوان ده کتاب برازنده در سال، در دست بررسی است تا بتوانیم همه ساله، آثار ارزشمندی به جامعه جهانی معرفی نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که هر اندازه پشتوانه علمی پژوهشگر مستحکم‌تر باشد، به نگاه جامع‌تری دست خواهند یافت، ابراز داشت: با نگاه‌های یکسویه نمی‌توان پژوهش‌های مهمی انجام داد.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی امانت‌داری در عرصه پژوهش را یکی از مؤلفه‌های مهم پژوهش‌های اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: برخورداری از آداب پژوهشی در نوع نگارش و رویارویی با رقبا، امانت‌داری و پرهیز از سرقت های علمی و ادبی امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که انجمن های علمی و پژوهشگران باید به کار جمعی و گروهی اهتمام بیشتری داشته باشند، اذعان داشت: یکی از کارکردها و فعالیت های ویژه انجمن ها، اموزش سازمان یافته کار جمعی به پژوهشگران است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی رویکرد تقریبی را یکی دیگر از نیازهای پژوهش های کنونی عنوان کرد و ابراز داشت: امروز به زبان وحدت، تقریب و اتحاد امت اسلامی نیاز داریم؛ المصطفی باید پرچم دار این گفتمان در دنیای کنونی باشد.

وی افزود: هرجا که مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به توفیقاتی دست یافته نه از راه درشت گویی، بلکه از راه احترام، انصاف و بیان زیبایی های این معارف بوده است؛ رویکرد تقریبی باید روح حاکم بر تحقیقات جامعه المصطفی باشد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی توجه به میراث غنی معارف الهی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: نباید از میراث ارزشمند گذشتگان و زمینه های پژوهشی این عرصه غافل بود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران باید با بهره گیری از ادبیات جذاب و تاثیرگذار، خود را از ضعف های بیانی و ادبی به دور نمایند؛ عمق علمی زیبایی های اثر علمی را مضاعف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان بهره گیری از روش ها و ابزار های مدرن تحقیق و استفاده از شیوه های به روز را یکی دیگر نیاز های عرصه پژوهشی دانست و یادآور شد: امیدواریم شاهد رشد و بالندگی پژوهشی جامعه المصطفی در عرصه های جهانی باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha